Supert og sunt lunsjtips: eggemuffins!

Heisann, og god Søndag alle sammen 🙂

Først og fremst over til dagens oppskrift, nemlig eggemuffins! Det er veldig mange som spørr om eg kan komme med fleire sunne, raske og enkle lunsjtips. Desse eggemuffinsene er geniale å lage opp en kveld og ta med i lunsjboksen utover veka, gjerne sammen med en frisk salat, knaskegrønt eller andre grønnsaker. Det går kjempefort å lage dei, og det som egentlig tar tid er steikinga i ovnen.

Eggemuffins blir på en måte omelett i muffinsformer. Det som er så utrulig greit er at man kan variere dei i det uendelige etter kva man liker og har tilgjengelig av kjøtt, grønnsaker og anna tilbehør. Her får dere oppskiften på dagens variant, det er ingen tvil om at eg skal prøve meg fram med andre typer seinare –

Eggemuffins, 6-8 stk
Grønnsaker – eg bruke brokkolibuketter, hakka paprika og spinat
120 g Skinke – eg brukte bogskinke
5 egg
2 ss kesam – bruk gjerne kokosmelk for melkefri variant
Krydder – eg brukte salt, pepper, aromat, grovkverna chilli og kvitløk
0,5 ts bakepulver
Evt. en skvett vatn/melk

Framgangsmetode
Spray gjerne muffinsformer / silikonformer. Visp sammen egg, kesam, krydder, bakepulver og spinat i en bolle. Fordel skinke og resten av grønnsakene i formene, hell over eggeblandinga og strø over siste resten av skinke og grønnsaker på toppen. Steik midt i ovnen på 175 grader i 20-25 minutt, litt ettersom kor store dei er. Mine stod 25 minutt og dei heva og stod høgt over formene når eg tok dei ut av ovnen, men når dei hadde fått avkjølt seg litt så satte dei seg skikkelig.

Tips til variasjon:
Prøv deg fram med ulike grønnsaker, kjøtt, krydder for å få andre smaker: spekeskinke, stekt bacon, paprika i alle farger, blomkål, mais, sopp, bønner eller kikerter, asparges, pressa kvitløk, hakka chilli, røykt skinke, røykt laks, vårløk, purreløk, urter, fetaost, kremost, smelta ost på toppen, parmesan… mulighetane er mange for å få en smaksopplevelse, det er berre å bruke kreativiteten.

Oppbevar eggemuffins i tett boks i kjøleskap, dei står seg vertfall 3-4 dager.

Eggemuffinsene er like gode kalde som varme, og passer like godt som frukost, kveldsmat og middag som i lunsjboksen!

Håper det var ett nyttig lunsjtips for noken av dere! Lag i kveld og ha lunsjen klar til dei kommende dagene, Søndag er jo perfekt tid å gjere det på 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

66 kommentarer

  1. Har du prøvd å lage dem i mikroen? Er en utålmodig sjel, og etter vellykket forsøk på å lage eggerøre i mikroen, prøvde jeg å lage omelettmuffins også – det ble suksess! Brukte mindre enn i oppskrifta og helte blandingen i «creme brulee» ovnfaste former. Lot de godtgjøre seg i to min i mikroen før jeg kunne hive innpå 🙂

  2. Linda Marie Stuhaug

    Celina: Nei, eg har ikkje prøvd å laga den i mikroen – men det fungerer nok heilt fint 🙂 Spesielt når du allerede har hatt suksess med fleire eggevarianter! Så det er ikkje noke å kvi seg på vil eg tru 😉

  3. De så veldig gode ut! Hva tror du om å fryse de ned, ta de opp på morgenen og ta de med som lunsj?

  4. Linda Marie Stuhaug

    Silje: Eg veit dessverre ikkje, har ingen erfaring sjølv med å fryse egg… Men eg trur det skal gå greit 🙂

  5. Hvor mange kalorier tror du ca. at det er i en slik ? 🙂

    1. Jeg har regnet ut for deg (og Linda) 🙂
      Lager du 6, som på bildet, blir det ca. 700 kcal i hele oppskriften og ca. 116 kcal per eggemuffins 🙂

      1. Tommel opp for det 🙂

  6. Linda Marie Stuhaug

    MT: Rekner ikkje kalorier, dessuten kjem det heilt an på kva man bruker og størrelse 🙂

  7. Hei Hvor er hjertemuffinsformene kjøpt??? Ser deilig ut …vil prøve 🙂

  8. Linda Marie Stuhaug

    Siv: Hei! Det hugser eg dessverre ikkje… eg kjøper kjøkkenutstyr i hytt og pine, så eg klarer ikkje hugse kor ting er fra. Men du får nok lignande på ulike kjøkkenbutikker, iallefall runde 🙂 Det er berre å prøve seg, veldig godt 🙂

  9. Christine

    Kan man ta bort kesamen uten å erstatte det med noe? Hva kan jeg eventuelt erstatte kesam med i denne oppskriften?

    1. Hei! Kesam er ingen nødvendighet – du kan fint droppe det, eller bruke en skvett med kokosmelk eller anna valgfri melk 🙂

  10. Hvor mange er passende til lunch for å bli mett tror du? Sånn omtrent;-)

    1. Det er heilt individuelt og kommer an på mange faktorer, blant anna om man har anna tilbehør 🙂

  11. Fantastisk gode og enkle! Jeg har blitt helt oppslukt av bloggen din, mye god inspirasjon til både middag og dessert!

    1. Så hyggelig Amelia! Det setter eg pris på å lese, tusen takk 🙂