Lag dine egne, heimelaga lomper!

Thooojei – LompeLinda er tilbake!
Eg er og forblir ei lompeguri og russenavnet mitt «LompeLinda» er ett av bevisene på det. I 4 år har eg våre speltlompens største fan, og det er ingen tvil om at eg merka veldig godt desse 3-4 vekene speltlomper har måtte blitt utelukka fra kostholdet. Men hei – da er det ingen anna utvei enn å lage sine egne, glutenfri lomper vell?

Eg visste ikkje at det var SÅ lett å lage heimelaga lomper!
Hadde eg visst det før hadde eg definitivt laga speltlomper for mange år siden. Men som ordtaket seier: bedre seint enn aldri 😉 Eg er vertfall veldig glad for at eg fekk laga desse, og har hatt lompefest til mange måltider dei siste dagane. Strålande fornøgd fyller eg lomper, nyte måltidet og smiler for meg sjølv med tanken i bakhodet: det er jammen ikkje så verst å leve gluten- og melkefritt altså!

Så, eg rekner med det er oppskrift dere er ute etter.
For å lage lomper trenger man kun 3 ingredienser: poteter, mjøl og salt.
Mjøltypen bestemmer kva lomper du får: bruker du speltmjøl får du speltlomper, bruker du glutenfritt mjøl får du glutenfri lomper. Så du bruker rett og slett den mjøltypen du foretrekker etter kva lomper du ønsker.


Eg brukte bokhvetemel i mine lomper.
Bokhvetemel får man kjøpt på dagligvarebutikker med godt utvalg, helsekostbutikk eller innvandrerbutikker til en billig penge. Bokhvete er ikkje teknisk sett en korntype, men kommer fra gressfamilien. Bokhvete har høge verdier av jern, magnesium, fosfor, kaluim og flour. Høgverdig protein og relativt lav GI. Det er glutenfritt og egner seg godt til baking.

Da til oppskrift og framgangsmetode!
Forholdet mellom potet og mjøl må man ta litt på «feelingen» – men en gyllen regel er: jo mindre mjøl, jo bedre lomper. Bruker man for masse mjøl vil lompene bli harde. Eg prøvde meg berre litt fram, men mitt forhold blei 650 g ukokte poteter, som blei 550 g etter koking og rensing av skall. Tilsammen i deiga og til utbaking brukte eg 150 g bokhvetemjøl. Dette vil gjerne variere litt etter kva potettype og mjøltype ein bruker.

Kok poteter med skallet på. La dei avkjøle seg, skrell dei og ha i en bolle. Tilsett 1 ts salt og kjør med hansmikser til det bilr en potetmos. Tilsett deretter litt og litt mel som blander seg godt inn i potetmosen. Tilsett så masse mjøl at deiga akkurat kan formes, eg lagde ei lang pølse som eg kutta i passelige biter.

Del deigen i emner som du trykker litt flate med hendene først. Bruk mjøl til utbaking på kjøkkenbenken, så den ikkje klisterer seg. Deretter kjevler du dei så flate og runde som mulig, og steiker dei på middels varme i en tørr panne – du kan også bruke steiketakke. Lompene skal få lysebrune flekker på begge sidene, da er dei ferdige. Stable under ett fuktig kjøkkenhandkle så dei ikkje blir harde og bevarer saftigheten. Dei første lompene kan vere litt prøveprosjekt på steikepanna, men etterkvart vil det gå som en drøm!

Eg fikk ca. 20 lomper av denne oppskrifta.
Tynne, smakfulle og nydelig gode – men ikkje alle blei like runde og fine! Lompene kan gjerne fryses – bruk da bakepapir mellom kvar lompe så dei ikkje klistrer seg heilt fast. Ellers så oppbevarer du dei i rompemperatur – eg har dei innbakka i kjøkkenhandle med en plastpose rundt. Dei vil holde seg 3-4 dager.

Så er det berre å bruke kreativiteten til alt lomper kan brukes til.
Mitt første måltid med ferske lomper blei to stykker fylt med deilig pålegg:


Eine med røykt laks, avokado, rødløk, spinat, lettmajones og pepper. Den andre med heimelaga pesto, skinke, spinat, paprika og pepper. Bruk gjerne litt philadelphia som basis under!



Så – eg håper DU er inspirert til å lage dine egne, heimelaga lomper!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

78 kommentarer

  1. Linda Marie Stuhaug

    Kjernesunn mat: Lompene er tynne og mjuke på samme måte som vanlige lomper! Eg liker at dei ikkje er så krafige som tortillalefser 🙂 Tusen takk, så hyggelig å høre 🙂

  2. Linda Marie Stuhaug

    Linn Therese: Det er mangemange som har spurt om, men eg kan ikkje svare på det før eg har prøvd sjølv 😉 Eg har tenkt å prøve det – søtpotetlomper er neste prosjekt 🙂 Men det kan jo hende det må justeringer inn, men eg tippe det går an å berre bytte om!

  3. Linn Therese

    Okei, det hadde jo vore fantastisk! 🙂

  4. momoiro-chan (@jannemnaess)

    Lompelaging på gang her nå! Spent på resultatet! Bilder kommer garantert 🙂

  5. Linda Marie Stuhaug

    momoiro: Håååper dei blir vellukka 🙂

  6. Linda Marie Stuhaug

    Linn Therese: Absolutt 🙂

  7. Disse var helt fantastiske!! Har virkelig savnet lomper etter at jeg begynte å spise glutenfritt. Folkens; lag dobbelt opp når dere først er i gang – dere vil ikke angre 🙂

  8. Hei! Såg kjempe go ut!! Men kan eg erstatta vanlig potet, med søtpotet her? 🙂

  9. Linda Marie Stuhaug

    Katrine: Veldig mange har spurt om det ovenfor, men det må du rett og slett berre prøve 😉 Eg har ikkje prøvd det sjølv, men har planer om å gjere det 🙂

  10. Linda Marie Stuhaug

    Eline: Så hyggelig tilbakemelding da, Eline! Tusen takk 😀 Neste gang blir det definitivt dobbel porsjon her også – veldig greit å fryse ned også 🙂

  11. hei! hvordan er kaloriinnholdet i disse i forhold til ferdigkjøpte speltlomper/lomper?

  12. Linda Marie Stuhaug

    Rebecca: Har ikkje peiling, kaloritelling driver eg ikkje med 🙂

  13. jannicke_hansen9@hotmail.com

    Digger siden din og har blitt veldig inspirert av deg! Stå på, du er kjempe flink 🙂 Lagde meg søtpotet lomper med spelt og bokhvete i dag, knall godt!!

  14. Linda Marie Stuhaug

    jannicke_hansen9@hotmail.com: Tusen hjertelig, Jannicke – så hyggelig kommentar å få! Lagde sjølv søtpotetlomper ikveld og gleder meg til å smake 🙂 Håper eg kan inspirere deg videre!

  15. Du redda kvelden, jeg hadde så lyst på pølser i lompe, og det er både sent og langt til butikken. Men siden jeg er en latsvålk brukte jeg potetmos og litt mel og vann. Fungerte perfekt 🙂

  16. Linda Marie Stuhaug

    Cato: Så hyggelig at eg redda kvelden din! Fantastisk 😀

  17. Er disse lompene sunne? Vil du anbefale grovt mel også? 🙂

  18. Linda Marie Stuhaug

    Tone: Ja, det er ingenting usunt i lompene 😉 Kommer an på kva grovmel du sikter til 🙂

  19. Spelt er ikke glutenfritt. Bare snakk med en ernæringsfysiolog

  20. Linda Marie Stuhaug

    Navn: Hallo, det veit no eg veldig godt sjølv. Det står heller ingenting i innlegget om at spelt er glutenfritt 😉

  21. Vet jeg er vanskelig nå, men hvordan kan man regne ut hvor mange kalorier lompene inneholder per 100 g? Hvis man bruker bokhvete slik du har gjort.

  22. Linda Marie Stuhaug

    Anette: Det er ganske vanskelig å rekne ut konkret, da eg har brukt mel til utbaking som ikkje er vegd opp. Men du må rekne kalorier i poteter og mel, samle det og dele på antall lomper. Korleis det blir pr. 100 g veit eg ikkje 😉

  23. Det jeg tenkte på var hva som var sunnest av hjemmebakte eller kjøpte lomper…. Får prøve å regne på det. Takk for en inspirerende blogg, fant MASSE jeg har lyst å prøve ut her ?

  24. Linda Marie Stuhaug

    Anette: Heimelaga er selfølgelig eit sunnare alternativ, da du slipper unna tilsetningsstoffer og lignande 🙂 Kalorier kan ikkje måle sunnheten av en vare.

  25. Christina

    Hei! Hvilket mel er det du bruker til disse lompene? Har du bilde eller en link?

  26. Linda Marie Stuhaug

    Christina: Bokhvetemel fra merket Risenta 🙂

  27. Jeg må bare si at jeg har laget disse lompene nå. De ble så utrolig gode! Jeg har prøvd en par ferdiglomper fra butikken som er glutenfrie, men de kan ikke måle seg med disse. Jeg lagde med bokhvetemel, både i deigen og til utbakning. Takk for en super oppskift!

    1. Så kjekt å lese, Kristine 😀
      Å lage heimelaga lomper er berre nydelig – må absolutt gjere det igjen sjølv snart. Ha en fin mandagskveld 🙂