Dei beste havrepannekakene!

God mandag!

Havrepannekaker har eg laga i utallige mange varianter og spist i mange år no, det siste året har eg brukt en fast grunnoppskrift som alltid gir vellykka resultat. Skikkelig saftige, smakfulle og mettande, søte pannekaker som smaker like godt til frukost, lunsj eller kveldsmat.

Naturlig sukkerfri og glutenfri, proteinrike og grove. Perfekt for eit sunt og næringsrikt måltid for både store og små, til kvardag eller helg:

IMG_3736

Havrepannekaker, 1 porsjon
1 egg
100 g kesam
45 g havremel *
1-2 ts sukrin+ *
eit godt dryss kanel og kardemomme
eventuelt litt væske; melk eller vatn

(*PS! Du kan evt. bruke 30 g havremel og 15 g valgfri tørrvare som vaniljeprotein, kokosmel, mandelmel eller lignande. Eg bruker alltid 15 g vaniljeprotein fordi eg synes det gir best smak)

Slik gjer du: 
Bland sammen ingrediensene til en jevn og klumpfri røre. Juster med væske etter korleis du ønsker pannekakene dine: fyldig røre gir færre fyldige pannekaker, tynn røre gir fleire tynnere pannekaker. Denne gangen er mine pannekaker midt mellom, men eg synes egentlig dei er best uten ekstra væske, når pannekakene blir skikkelig fyldige og saftige.

Steik gylne på litt over middels varme (5-6 /9) til en gyllen og fin farge. Server helst nystekte, men dei er også gode lune eller kalde.

IMG_3722



Tips og alternativer*

– bruk gjerne anna søtning enn sukrin+, for eksempel sukrin gold eller sukrinmelis. Hugs å doble mengden.
– du kan male havregryn til havremel i en blender eller foodprosessor.
– for melkefri pannekaker kan du bruke søtpotetmos, gresskarmos, kokoskrem eller most banan, men det gir naturligvis fra seg litt ekstra smak (som berre er godt!).

IMG_3717

Havrepannekaker synes eg smaker aller best med frukt og bær som tilbehør! Denne gangen valgte eg søta, gresk yoghurt, friske bringebær og blåbær. Spiser ei og ei pannekake som eg fyller og nyter 🙂

Bruk akkurat den toppingen du liker og har tilgjengelig, en anna favoritt hos meg er cottage cheese og sukkerfritt syltetøy, eller heimelaga nøttesmør med bananbiter.

IMG_3729


Havrepannekaker passer like godt i lunsjboksen, ha pannekakene i en boks for seg sjølv, og toppingen i en egen. Dei kan fint lages kvelden i forveien, oppbevares i kjøleskap og evt. romtemperatur fra morgon til lunsjtider. Supert påfyll midt i skuledagen/arbeidsdagen 🙂


IMG_3715


Ha en strålande start på den nye veka godtfolk 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

24 kommentarer

  1. Elsker pannekakene, prøvd i flere varianter. Syns faktisk de er best med sukrin gold 🙂 Pleier også å stivpiske eggehviten for seg, og blande inn til slutt + ha i litt bakepulver. Da blir de som skikkelig luftige amerikanske pannekaker!

    1. Så lenge eg ikkje bruker for masse væske får eg fint fluffy, luftige pannekaker med denne oppskrifta 🙂 Men er liker dei best litt tynnere, slik som på bildene. Men det er eit supert tips, Hanna!

  2. Kor mykje kaloriar blir det i ei slik pannekake?

    1. Grovt rekna inneholder heile oppskrifta rundt 300 kcal. Kor mange pannekaker du får vil jo variere 😉

  3. Veronica

    Nam, de ble gode 🙂

    1. Så kjekt å lese, Veronika 🙂

  4. Wow, dette kommer til å bli en klassiker for meg og familien. Takker!:)

    1. En glede å inspirere, Anna 🙂

  5. Hei 🙂
    Eg elsker oppskriftene dine! Eg tenkte eg skulle lage denna «røra» nå straks, og vil gjerna vite eksakt mål på væska 🙂 eg er den som trenge alt på mål, he he 🙂
    Gleder meg!!

    Ha en fin kveld videre 🙂

    1. Hei 🙂 Det kjem heilt an på korleis du ønsker pannekakene dine, sånn som det står i oppskrifta. Det blir bra uansett, så ikkje vær så nøyen på det 🙂 Kanskje rundt 0,3-0,5 dl, heilt ettersom. Håper det smaker 🙂

  6. Hei! Jeg har ikke kesam i huset, men jeg har melk, blåbæryoghurt, cottage cheese. Kan noe av dette brukes og det blir et bra resultat?

    1. Hei!
      Du kan godt bruke cottage cheese, men mos den heilt klumpfri med en stavmikser, og bruk gjerne 100 g istedenfor 🙂

  7. Christina

    Hei! Kan man lage ferdig røra kvelden før og ha den i kjøleskapet over natta, og steike de dagen etter?

    1. Hei 🙂 ja, det går heilt fint!

  8. Catharina

    Hei!
    Jeg prøver havrepannekakene nå, og bruker sukrilett som søtningsmiddel. Skal det være 2 eller 4 ts da?

    1. Da må du doble – 4 ts.

  9. Godt lunsjtips til en frisøndag 🙂

    1. Heilt perfekt! Ha en fin kommande veke, Marita 🙂

  10. Therese Jørgensen

    Hei! Prøvde disse nå nettopp! Men fargen blir jo ikke i nææærheten av dine!!
    Har du sånn «sveleplate» når du steiker de, eller bruker du vanlig stekepanne?
    Og har du noe i panna? Smør/olje/kokosolje?

    1. Eg bruker ei vanlig steikepanne, uten noke som helst. Den trenger ingenting steikefett, og eg synes dei blir best uten 🙂
      Enten har du dårlig steikepanne, brukt for sterk varme eller hatt steikefett, då vil fargen naturligvis bli noko annleis!

  11. detta e desidert den beste pannekake oppskrifto eg har komt øve! den e så enkel, sunn og god 😀 men når eg doble, ska eg ha 2 egg eller holde det med 1? 😉

    1. Så kjekt å lese, Oda 😀 Du må doble heile oppskrifta, inkludert egg.

  12. Kristina

    Hei.
    Tenkte å lage denne oppskrifta melkefri. Dersom eg prøver med kokoskrem, hvor mye bruker jeg da?
    Tusen takk for mye god inspirasjon!

    1. Hei!
      Du bruker berre samme mengde 🙂

      Håper du liker dei!