Slik lager du perfekte havrepannekaker!

God mandag!

Eg har fått en del tilbakemeldinger fra venner, bekjente og lesere at det er så innimari vanskelig å lage perfekte havrepannekaker (eller proteinpannekaker om du vil – eg velger å kalle det proteinrike havrepannekaker. Havrelapper er også eit godt brukt ord)!

Kva man legger i ordet perfekte er nok forskjellige fra person til person, men når eg legger ut bilder av mine pannekaker som er runde, luftige og skikkelig saftige, så er det alltid nokon som spørr «korleis får du til så perfekte pannekaker?!»

IMG_3407

Slik eg har forstått det, så er det en eller fleire av desse faktorene som gjer pannekakene uperfekte:
– harde/kompakte
– ingen luftighet
– smaker lite
– ser ut som eit flykrasj etter steiking

Så i dagens innlegg skal eg ta dere med steg-for-steg: slik lager du perfekte havrepannekaker! Dette er altså min metode og oppskrifta eg alltid lykkes med, som er blitt en favoritt hos mange, inkludert meg sjølv. Oppskrifta er sukkerfri, enkel og mettande, og passer like godt til frukost som lunsj eller kveldsmat 🙂

IMG_3413

Så, mine tips er først og fremst (for luftige, fyldige og saftige pannekaker):

1. Bruk havremel framfor havregryn. Det seier seg sjølv at mel gir bedre konsistens til røra framfor heile gryn.
2. Bruk original kesam framfor mager kesam. Gir bedre smak, metter godt og det viktigaste: bedre saftighet.
3. Røra skal være fyldig. Er den flytande blir pannekakene flate, men er den for tjukk blir pannekakene kompakte.
4. Litt bakepulver i røra gjer pannekakene litt ekstra luftige.

Over til opppskrifta, som eg har delt MANGE ganger det siste året, med en liten justering. No får dere det virkelig inn med teskei altså, eg kunne skrevet framgangsmetoden på to linjer, i motsetning til heile avsnittet under.

collagesas

Proteinrike havrepannekaker, 1 porsjon
100 g kesam
1 stort egg
35 g havremel
15 g tørrvare (eg bruker vaniljeprotein, men bruk anna meltype eller eventuelt meir havremel)
eit godt dryss kanel og kardemomme
1/2 ts bakepulver
1/2-1 ts sukrin+ (evt. anna søtning tilsvarande 1-2 ts sukker)
eventuelt vatn til passe konsistens: 1-2 ss


Slik gjer du: 

Bland sammen ingrediensene og la røra svelle eit par minutter. Juster med væske til en fyldig pannekakerøre, det er ikkje sikkert dette er nødvendig, det kjem litt an på kva valgfri tørrvare du bruker. Mandelmel og kokosmel er eksempel på tørrvare som suger til seg væske, og det kreves litt ekstra vatn, kanskje 2 ss, men bruker du vaniljeprotein eller havremel, er det sannsynligvis ikkje nødvendig.

Når du skal steike perfekte pannekakene må du ha en god steikepanne. Bruk litt smør om nødvendig, eg har teflonpanne og smør er ikkje nødvendig. Bruk litt over middels varme (5-6/9), og la steikepanna bli varm før du slenger på røra.

Hell røra forsiktig på steikepanna, eller bruk en spiseskei/liten ause til å forme runde pannekaker. Når overflata begynner å boble lett, snur du straks pannekakene. Dei treng ikkje steike så lenge på andre sida, dei skal trossalt beholde saftigheten, og da kan dei ikkje ihjelsteikes.

Ha over på en tallerken etterkvart som pannekakene er stekt. Server nystekte med det pålegget du liker best 🙂

IMG_3414

Mitt favorittpålegg er definitivt cottage cheese og sukkerfritt jordbærsyltetøy. Søt kesam, bær, brunost, nøttesmør eller heimelaga nugatti, forskjellige typer syltetøy er andre alternativer. Bruk akkurat det du liker best!

Med god topping blir det eit mektig og næringsrikt måltid. Doble gjerne oppskrifta om du har behov for det, havrepannekakene smaker godt etter en liten runde i mikrobølgeovnen visst du har rester 🙂

IMG_3418

Konsistensen blir som fyldige lapper – med både luftighet og saftighet. Innimari enkelt, innimari godt!

Håper innlegget er oppklarande og til hjelp for dei som har etterspurt dette 🙂 Har du andre spørsmål er det berre å fyre laus i kommentarfeltet, så skal eg svare så godt eg kan!

Psst! Under kategorien «vafler, pannekaker og lapper» finner du mange fleire lignande oppskrifter. Pannekakene kan lages i ulike varianter, blant anna med sjokolade, revet eple eller gulrot. Finn din favoritt!

*

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

50 kommentarer

  1. Hva kan jeg bruke istedenfor kesam da de ikke har det i butikkene i USA

    1. Creme fraiche eller rømme. Naturell yoghurt (gresk yoghurt for eksempel) kan du og bruke, så lenge den inneholder minst 8% fett 🙂

    2. Jan Erik

      Alternativt kan du sjå etter noko som heiter Quark, det skal vere bortimot det same som kesam, men det finnes nok i mange variantar der nokon kanskje er meir som cottage cheese enn kesam. Quark er jo uansett kvarg, som er det same som det vi kallar kesam her i Noreg 🙂

      1. Det er også en mulighet 🙂 Eg brukte en del Quark når eg var i USA, men dei aller fleste var lavfett varianter.

  2. Kan man bruke vanlig sukrin istedet for sukrin+?

    1. Som eg seier til ALLE som spørr om det: eg anbefaler ALDRI vanlig sukrin. Men visst du liker smaken av det, så kjør på 😉 Personlig synes eg sukrin ødelegger oppskriftene, både fordi det gir en rar smak, men også isende og falsk ettersmak. I tillegg er sukrin berre 70% så søt som anna søtning, så da må du nok bruke litt ekstra.

  3. Påvirker stekingen egenskapene av proteinpulveret? Når det bare er «vanlig» proteinpulver ment for shakes osv.
    KJEMPEGOD oppskrift! Frelst 😉

    1. Nei, ikkje når dei steikes på lav varme 🙂 Men ved veldig høge temperaturer over lengre tid blir proteinpulverets egenskaper ødelagt.

      Så kjekt pannekakene falt i smak, Celina 🙂

  4. Hei! Hva kan jeg bruke i stedet for kesam som ikke er et melkeprodukt?

    Mvh
    Ida

    1. Du kan bytte det med most banan, søtpotetmos, gresskarmos. Det gir naturligvis litt smak, men det er veldig godt 🙂 Ellers kan du prøve kokoskrem (du får en fyldig kokoskrem på toppen når en boks kokosmelk står kaldt) – det fungerer også!

  5. Anne-Kristin

    Hei:))
    Har akkurat laget disse havrepannekaker og er kjempe fornøyd. Tusen takk for mange gode og kjekke oppskrifter.

    1. Så hyggelig Anne-Kristin! Takk for tilbakemelding – det er veldig kjekt 🙂

  6. For en fantastisk flott blogg du har! Så mye næringsrik og velsmakende mat 🙂 Har alltid vært litt over gjennomsnittet opptatt av sunn og god mat. Da mitt ene barn fikk diabetes 1 for noen år siden, har jeg ytterlige erfart hvor viktig det er med «ordentlig mat». Vi lager stort sett alt fra grunnen. Hvetemel og raffinert sukker er i enda større grad byttet ut med andre naturlige ingredienser som er blodsukkervennlige – havremel, kokosmel, mandelmel, stevia, sukrinvarianter osv! Da er det utrolig berikende og motiverende å følge din blogg – du er kunnskapsrik, flink og bruker de samme ingrediensene som jeg har i kjøkkenskapet 🙂 I tillegg handler også jeg en god del på iherb, som du.
    Har prøvd veldig mange av dine oppskrifter i de ulike kategoriene, og alt blir tatt godt i mot av hele familien! Kommer til å anbefale andre til også å følge bloggen din!
    Lykke til videre! Mvh Mamma på 40 🙂

    1. Hei Hilde Therese!
      Åh, så glad eg blei av denne kommentaren – tusen takk for mange hyggelige ord <3 Dette er tilbakemeldinger som virkelig gir meg motivasjon og drivkraft til å fortsette i samme løpet 🙂 Virkelig kjekt at oppskriftene mine i ulike kategorier blir tatt godt imot av både deg og familien! Håper eg kan fortsette å inspirere framover. Riktig god søndagskveld, klem til deg 🙂

  7. Super oppskrift – tusen takk. Har byttet ut bakepulver med fiberhusk, da ble de også luftige 🙂

    1. Så kjekt oppskrifta falt i smak! Måtte du kanskje ha litt meir væske visst du brukte fiberhusk, eller? 🙂

  8. Ser det er tomt for det vaniljeproteinet du linker til. Hva kan du anbefale da?

    1. Troponin er også gode på smak, så det kan du bruke. Du finner det her: https://www.x-life.no/search_result?search_in_description=1&keywords=troponin

      Ellers er nutramino sitt merke godt, men der har eg kun smaks sjokoladen enda. Men det er vertfalle eit alternativ i vanilje også her: https://www.x-life.no/search_result?search_in_description=1&keywords=nutramino

      🙂 Eg skal prøve meg litt fram med andre merker, eg har alltid brukt Nanox varcil. Skal oppdatere når eg har fått prøvd det som er best!

      1. Supert! Takk for svar 🙂

      2. Berre hyggelig 🙂

  9. Hei Kan jeg fryse disse?? Jeg bruker alltid å ha en bakedag hvor jeg fyller opp frysen med div snadder og hadde vært så digg å hatt disse også ferdige i frysen

    1. Ja, pannekakene kan frysast 🙂

  10. Sofie Jansen

    Kan man fryse pannekakene?

  11. Hei!
    Gleder meg til å prøve meg på disse i helgen 🙂
    Hvor mange pannekaker på størrelse med de på bildene får du av denne oppskriften?
    Takk for mange supre tips og oppskrifter!

    1. 7-9 stk 🙂

      Håper dei smaker! En storfavoritt hos meg <3

  12. Kan man lage røre dagen før? Slik at det bare er å steike de på morgenen? 🙂

    1. Absolutt, men du trenger sannsynligvis litt meir væske på morgonen 🙂

  13. Såg kjempe god! Tekner med å få til gode lapper no 😉

    Ein ting, jeg har forhåndsbestilt boka di, men også den pakken med surkin osv. Kommer den før boka ?

    1. Eg håper det 😀
      Nei, pakken fra Funksjonell Mat kjem sammen med boka 🙂

  14. Ida-marie hahn

    Hei:) laget disse nå og de er helt fantastiske:) vet du ca hvor mange kalorier det er i røren?

    1. Så kjekt du liker dei 🙂 Kalorier rekner eg ikkje på 😉

  15. Cate Nyvoll

    Hvordan får du disse pannekaker så ens i størrelsen?

    1. Tømmer like mykje røre på kvar pannekake.

  16. Jeg eeeeelsker disse pannekakene

  17. Blir sååå frista hver gang jeg ser på disse pannekakene, ahh! Vi har endelig fått oss ei ny stekepanne igjen, så når blir det perfekte pannekaker på meg 😀

    1. Såå bra 😀 Eg blir aldri lei pannekaker!!

  18. Eg tåler ikkje egg, kan eg bruke noe Annet i stede ?

    1. Eg har ikkje laga pannekaker uten egg, men veit mange av lesarane mine bruker «no egg» erstatter 🙂

  19. Kan man erstatte egg med noe?

    1. Eg har ikkje laga pannekaker uten egg, men veit mange av lesarane mine bruker «no egg» erstatter 🙂

  20. Kan erteprotein erstattes med vaniljeprotein?

    1. Det går sikkert fint visst du lika det 🙂

  21. Hei. Jeg fant bloggen din for noen dager siden og ble veldig fascinert. Denne oppskriften ser veldig god ut og har veldig lyst til å lage den. Men jeg lurer på om den mengden med ingredienser som du har skrevet opp er beregnet for 1 person?

    1. Hei! Så hyggelig 🙂
      Ja, sånn cirka – men det vil jo alltid variere litt fra person til person.

  22. Kan man erstatte sukrin+ med sukrin gold? Og bruker du da samme mengde?☺️ gleder meg til å prøve disse !

    1. Hei! Ja, men du må doble mengden 🙂 Sukrin+ er dobbelt så søtt.

  23. Digge pannekaker før skolestart! Elsker dem! En av mine frokost favoritter.

    1. Samme her! Går aldri lei desse pannekakene <3