Sukkerfri vaniljefudge med skivede, brente mandler

Onsdag akâ lillelørdag!

Eg har derfor lyst å dele en ny oppskrift på fudge med dere! Det begynner å bli en del ulike oppskrifter på fudge i arkivet no, berre søk på fudge og få opp alle mine tidligere oppskrifter, men eg har plass til enda fleire 🙂 Vaniljefudgen er en svært populær oppskrift, og denne gangen har eg slått den sammen med mine sukkerfri, brente og skivede mandler. En unik kombinasjon mellom søtt og salt, mjukt og crunchy. Virkelig knallgode!

IMG_5500

Visst du er som meg og alltid har skivede, brente mandler i ei krukke i kjøkkenskapet, så er halve jobben allerede gjort. Visst ikkje finner du oppskrift HER og det tar ikkje meir enn 15 minutter å lage 🙂

Vaniljefudgen består kun av 4 ingredienser og lages veldig enkelt på kort tid:

IMG_5502

Vaniljefudge med brente mandler, 10-15 stk
2 dl usøtet vikingmelk eller kremfløte*
40 g sukrin gold*
15 g yaconsirup eller fibersirup gold
10 g ekte smør eller kokosfett
sukkerfri, brente mandler – oppskrift HER

Slik gjer du:
1. Bland sammen alle ingrediensene utenom mandler i en stor bolle som tåler sterk varme. Sett i mikroen i 5 minutter før du tar den ut og rører litt.

2. Sett bollen tilbake i mikroen, no skal den stå heilt til du får en tjukk, karamellfarga masse. Kor lang tid det tar varierer veldig, følg godt med mot slutten da riktig konsistens er viktig for optimalt resultat.

PS! Du kan også koke massen i en kjele eller teflonpanne. Førstnevnte tar lengre tid, ca. 40-50 minutter. Du skal på samme måte få en tjukk, karamellfarga masse.

3. Fordel masse skivede, brente mandler i bunnen av silikonformene. Hell over karamellmassen og dryss gjerne litt mandler på toppen igjen. Sett i frysaren eller kjøleskapet. Kor lang tid fudgen bruker på å stive varierer, men du må rekne med minst 12 timer.

4. Oppbevar og server vaniljefudgen rett fra kjøleskapet. Nyt en bit eller fire 🙂

IMG_5496

Tips!
– Bruk gjerne andre typer nøtter om du ikkje har dei skivede, brente mandlene. Men denne kombinasjonen var ekstra god, og det anbefales virkelig!

– Vikingmelk/kremfløte kan byttes med laktosefri kremfløte for laktosefri vaniljefudge.

– Du kan bytte yaconsirup/fibersirup med flytande honning.

IMG_5485IMG_5494

Sukkerfri og litt sunnere snacks du også kan servere dei kresne! Nam <3

Har du spørsmål angående ingredienser, bytting eller lignande – så spørr i kommentarfeltet! Gi meg gjerne en tilbakemelding om du prøver, fudge blir alltid tatt godt imot hos dere 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

8 kommentarer

    Disse så fantastisk ut. Kan man bytte ut melkeprodukter med kokosmelk når man ikke tåler melkeprotein? Kan man erstatte nøttene med noe annet om man ikke har brente mandler? Kan man også bruke sukrin gold istedenfor sirup? Ble litt mye spørsmål. Tusen takk for en kjempe fin blogg

      Hei! Takk for det, Linn!

      Eg har prøvd fleire ganger å lage fudge med kokosmelk, og det fungerer ikkje så veldig bra, dessverre. Eg skal gjere eit nytt forsøk, men da skal eg heller legge ut en ny oppskrift på det 🙂 Nøttene kan du bytte med andre nøtter, men eg er usikker på om det fungerer å sløyfe sirupen altså. Kan jo prøve 🙂

    Hva skjer når du bruker kokosmelk? Blir de for bløte? Du har en av de beste bloggene så den skal du absolutt ha

      Tusen takk for det, Linn 🙂
      Fudgen får ikkje optimal smak, konsistens eller stivner på samme måte. Men eg skal som sagt prøve meg på en melkefri variant og dele om det blir bra 🙂

    Går det an å bruke vanelig fiberdirup istede for gold? 🙂

      Det er eg egentlig litt usikker på altså. Du kan jo eventuelt prøve 🙂

    Hvis du ikke har mikro? Kan dette lages i gryte? 🙂

      Ja, det står i innlegget 😉