Saftige, sunne spinatpannekaker

Hei alle sammen!

Åh, igår vart en SÅ bra dag. Lanseringsfesten gjekk over all forventning og loklet var bokstaligtalt STAPPFULLT! Eg er så glad, stolt og ydmyk forfattar akkurat no. Eg tenkte eg skulle dele eit innlegg om det seinare i veka, eg må få samla alle bilder og få tid til å sette meg ned å skrive nokre ord om det♥

I mellomtida har eg en ny oppskrift til dåkke, nemlig desse fargerike pannekakene! Er dei ikkje lekre?

Spinatpannekaker har eg laga i mange år, men dei har blitt glømt litt vekk i det siste. Når eg hadde lyst på pannekaker hin dagen, og samtidig hadde fersk spinat i kjøleskapet, så måtte eg nesten lage desse grønne spinatpannekakene på nytt!

Dette er akkurat samme oppskrift som eg bruker på mine vanlige proterinrike havrepannekaker, forskjellen er berre at desse er tilsatt fersk spinat. Grove, proteinrike, sunne pannekaker som du kan nyte til frukost, lunsj, kveldsmat eller akkurat når du vil:

Saftige, sunne spinatpannekaker, 1 porsjon
80 g kesam
1 stort egg
35 g havremjøl
15 g tørrvare (eg bruker vaniljeprotein, men bruk anna meltype eller eventuelt meir havremjøl)
eit dryss kanel og kardemomme
1/2 ts bakepulver
1/2-1 ts sukrin+ (evt. anna søtning tilsvarande 1-2 ts sukker)
en god neve fersk spinat

Slik gjer du: 
Kjør alle ingrediensene i en blender eller foodprosessor til en jevn, glatt og grønn pannekakerøre. Du kan også røre sammen ingrediensane til røra først, og deretter tilsette fersk spinat som du kjører glatt inn i pannekakerøra med en stavmiksar.

La røra svelle i ca. 5 minutter før du steiker gylne pannekaker på middels varme. Bruk steikefett om nødvendig. Server deretter med den toppingen du lika best!

Tips og alternativ*
– Visst du ønsker tynne pannekaker tilsetter du vatn eller melk til ei passelig, tynn røre.
– Havremjøl kan du fint lage sjølv ved å blende havregryn i en blendar eller foodprosessor.

Pannekakene blir fluffy, saftige og veldig gode. Og nei, dei smaker ikkje grønt – sjølv om det ser slik ut 😉 Spinaten gir lekker farge, øker næringsinnholder og gir en litt annleis smak enn uten, men dei er virkelig gode og ikkje minst en fryd for augene!

Prøv dei du også og bli overbevist 🙂 Lag gjerne opp kvelden før og ta med i matpakken med valgfritt pålegg på sida. Dei er aller best varme/lune, men veldig gode kalde også.

Nyt!

Ha en nydelig tirsdag godtfolk 🙂 Eg sitter på flyplassen og er på vei heimover, to måneder heime i trivselsfylket kjenner eg blir veldig godt akkurat no! 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

22 kommentarer

  1. Kan man bruke cottage cheese istedenfor kesam?

    1. Du kan det, men pannekakerøra er mykje vanskligare å jobbe med når du bruker cottage cheese istedenfor kesam, sånn at du veit det 🙂

  2. Hei:) Må det være fersk spinat, eller kan det være frossen som du tiner før du har det i røra?

    1. Jag har gjort med fryst spenat. Det blev bra! 🙂

      1. Kor mykje brukte du då, Tobbe? 😀

    2. Som Tobeb skreiv har han lage dei med frossen spinat, men eg har aldri brukt det sjølv! Er vell berre å prøve seg litt fram med mengde og slikt 🙂

      1. Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket jag använde, men man kan ha mer än man tror! Bara tina och pressa ur vätskan först. Jag hade testat med 100 g frusen vikt först

  3. Hvordan måler du opp matvarer på f.eks 35g? Har du et spesielt måleinstrument du bruker?

    1. En vanlig hushållsvåg är super både när man bakar och lagar mat!

      1. Kjøkkenvekt er noko einkvar må ha på sitt kjøkken 🙂

    2. Vanlig digital kjøkkenvekt.

  4. Supert! Jobber med å putte mer grønnsaker i kosten, og dette (og månedens utfordring!) er jo midt i plinken. Takk for at du stadig inspirerer! 😀

    1. Uteslut sötningen i smeten och servera pannkakorna med sallad, tomat, gurka, skinka eller räkor och römme/kesam så får du ännu mer grönsaker till maten. Perfekt lunch!

      1. Det er absolutt og en mulighet! Eg er så glad i søte pannekaker eg 😀

    2. Hurra, så bra 😀 Kjekt å inspirere!!

  5. Disse er kjempeeee gode! Nam nam, må vet jeg hva jeg skal ha til lunsj imorgen 🙂

    1. Berre å glede seg til lunsj 😀

  6. Lagde disse til lunsj i dag, syntes nesten at de ble enda saftigere enn de vanlige havrepannekakene! Og spinatsmaken fantes ikke 😉 perfekt måte å få i seg mer sunt grønt!

    1. Fantastisk, Chanett 😀 Det er absolutt en veldig fin måte å få i seg litt ekstra grønt på!

  7. Disse så super gode ut, tusen takk for at du deler <3 Klem

    1. Tusen takk for det, Nina! Klem tilbake <3