Sukkerfritt syltetøy i fleire varianter – uten tilsetningsstoff!

Ved å lage ditt eget syltetøy, slipper du unna både sukker og tilsetningsstoff.
I tillegg så smaker det skikkelig bær i forhold til dei som man kjøper på butikken. Heimelaga syltetøy kan man lage med dei fleste typer bær, og etter eg lagde bringebærsyltetøy første gangen så har eg prøvd meg fram med både jordbær og blåbærsylte også. Det er så raskt og enkelt å lage til, og ikkje minst masse billigare!

~ Jordbærsyltetøy som smakte ekte, rørte bær! Frisk, men samtidig søt. Min favoritt så langt ~



Heimelaga syltetøy
300 g frosne bær i smaken du ønsker
30-40 g sukrin + *
0,5 dl vatn
2 ss maisenna *

*Sukrin+ kan byttes med andre typer søtning, bruk det du har! Vær obs på at sukrin+ er dobbelt så søtt som vanlig sukrin, så det må tilsvare mengda til ca 60-80 g sukker. Smak på syltetøyet om du syns det er søtt nok, for det vil variere ettersom kva type bær du har og kor sure dei er. Vær obs på at mengden maisenna kan variere, vær forsiktig når du sper mens det koker. Kanskje du trenger meir, kanskje du trenger mindre. Syltetøyet vil også bli tykkere etter avkjøling.

Framgangsmetode
Ha bær, søtning og vann i en kjele. La det varme seg godt opp mens du rører med innimellom, etterkvart vil blandinga løse seg til en jevn masse (jordbær vil kanskje ikkje løse seg opp på samme måte som bringebær, mos da med en stavmikser til en jevn masse). Smak til om du syns det er søtt nok. Rør maisenna ut i litt kaldt vatn, og rør forsiktig inn i bærblandingen mens det koker. Det vil etterkvart tynke, og etter det har kokt litt setter du panna til side. Avkjøl, og hell over i glasskrukke (eller det du har) og oppbevar i kjøleskapet. Det holder 1,5 – 2 veker kjølig.

Blåbærsyltetøy –

Bringebærsyltetøy –

Syltetøyet passer til alt du vanligvis bruker syltetøy til, pluss litt til! Prøv det i kombinasjon med cottage cheese på knekkebrød eller sunne vafler



… som en frisk topping på ekte, sukkerfri vaniljepudding

… som tilbehør til proteinpannekakene

… eller bringebærfromasj

Tilsetningsstoff er en fellesbetegnelse på stoffer som blir tilsatt maten for å øke holdbarheten, erstatte sukker, gi en bestemt smak, konsistens eller farge. De deles inn i ulike grupper etter kva funksjon de skal ha, og brukes fordi:

Konseveringsmiddel hindrer at maten forrignes av mugg, gjær og bakterier, både under transport og lagring. Antioksidanter tilsettes for å hindre at maten ødelegges eller misfarges i kontakt med luft. Hindrer fett og olje i å harskne og sørger for at frukt og syltetøy ikkje blir mørkt eller misfarga. Konserveringsmiddeler er emulgatorer, fortykningsmiddel og stabilisatorer som brukes for å gi matvarene ønska konsistens. De fleste konseveringsmiddel hentes fra spiselige planter. Søtstoff og fargestoff brukes for å gi smak, farge eller hindre misfarging/bruning.

Er du obs på tilsetningsstoffer?
Kommer du til å lage ditt eget syltetøy, kanskje?

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

53 kommentarer

  1. matogtreningtidsklemme

    Så knall ut 🙂 har prøvd selv men ikke fått til konsistensen helt. Tommel opp for maizena. Har jg ikke tenkt på.

  2. Dette må prøves! 😀 Har du noen tips til hvordan man kan unngå hele/store deler av jordbær i jordbær syltetøy?

  3. Kaisa Elise

    Ser knall godt ut 🙂

  4. Lovelylillers sunne oppskrifter

    Hjemmelagd rørt jordbærsyltetøy er noe av det beste jeg vet på syltetøyffronten, men når jeg tenker meg om er bringebær og blåbær minst like godt XD

  5. Andrea Jahrsengene Andersen

    så utrolig godt ut!! <3

  6. Så sukrin+ er ikke et tilsetningsstoff?

  7. Sunnere hverdag

    Dette så jo veldig enkelt og godt ut 🙂 Føres opp på lista over ting jeg skal teste 😉

  8. Linda Marie Stuhaug

    Sunnere hverdag: Så kjekt å høre! Det er så enkelt og godt 🙂

  9. Linda Marie Stuhaug

    Blæ: Sukrin+ er ett 100% naturlig søtningsmiddel, så nei – det er ikkje ett tilsetningsstoff 😛

  10. Linda Marie Stuhaug

    Andrea Jahrsengene Andersen: Takk for det 🙂

  11. Linda Marie Stuhaug

    Lovelylillers sunne oppskrifte: Ja, det var virkelig favoritten her altså! Nydelig godt på smak, spesielt på vaflene 🙂

  12. Linda Marie Stuhaug

    Kaisa Elise: Så absolutt!

  13. Linda Marie Stuhaug

    Karoe: Endra på innlegget – bra du skreiv det! Eg moste med stavmikser før eg tilsatte maisenna, så alle klumpene blei borte 🙂

  14. Linda Marie Stuhaug

    matogtreningtidsklemme: Maisenna er genialt tjukningsmiddel! Det kan droppes, men det gir jo ikkje den samme konsistensen. Det er heller ikkje så masse som skal til 🙂

  15. Supert 😀 Skal virkelig testes!

  16. Silje Grytbakk

    Hvilke bær bruker du nå på vinterstid? Kjøper du bare de der boksene fra bama osv? Syns iallefall blåbærene på på denne tiden er håpløst… De er jo hvite inni, hehe finn en feil. Bærene du får i frossenposer duger vel ikke?

  17. Linda Marie Stuhaug

    Silje Grytbakk: Eg har frysen full av bær fra i sommer, sjølvplukka blåbær, norske bringebær og norske jordbær. Men bærene i frossenpose fungerer utmerket altså, sjølv har eg ingenting å sei på verken bringebær eller jordbær i frysedisken fra Bama 🙂 Ferske blåbær på denne tiden er jo berre falske, så dei duger vertfall ikkje til syltetøy :/

  18. Linda Marie Stuhaug

    Karoe: Tommel opp for det 😀

  19. Camilla Kaasi

    Det så kjempe godt ut! 🙂

  20. Linda Marie Stuhaug

    Camilla Kaasi: Dei er så gode, alle tre! Blir nok nye porsjoner til uka 😉

  21. Astrid Marie Erdal

    Jippi! 😀 Imårra skal eg bake lavkarbobrød og lage DINNA sylta! blir jo nesten som å vere heime hos mami <3 Apropos heime, eg kjem heim på tirsdag 😀 då må vi sjåast!!

  22. Hanne Mjåseth

    Eg pleier alltid å kjøpe sukkerfritt syltetøy, men burde kanskje begynne å lage mitt eige! Det er jo sunnare 🙂 Men du? Eg har eit spørsmål til deg angåande trening 🙂 Eg ønsker å miste fettmassen og få meir markerte musklar, og eg lurer på om styrketreninga eg gjer er riktig? Eg pleier å løfte tungt/passelig og ha få repetisjona – 6,8×3 feks. Men nokon eg har snakka med seier at man skal løfte lite og heller ha lengre repetisjonar. Eg er altså veldig i tvil no, så tenkte kanskje du visste dette ettersom du er utdanna PT? 🙂

  23. maren sørum

    du er så flink! 🙂 alt ser så godt ut, får bare lyst på alt du lager. Jeg har et spørsmål, og det er om du kan lage en oppskrift på vårruller som er sunne og gode? 🙂 og noen flere fiskemiddager, jeg er ike så flink til å spise fisk

  24. Hei! Har laget dette flere ganger og er virkelig en suksess! Men sliter litt med maizennaen, blir ofte klumper med maizena i syltetøyet, selv om jeg rører godt og blander ut med vann. Hva gjør jeg galt?

  25. Linda Marie Stuhaug

    Ingrid: Rører du ut maisenna i vatn så det blir kvitt og flytende? Heilt uten klumper liksom? Hell i en tynn, tynn stråle mens du pisker godt med en visp. Ikkje la det koke så lenge etter du har oppnådd tjukkelsen du ønsker. Eg klarer ikkje heilt å sjå for meg kva du gjer galt – men prøv dette om du ikkje gjer det fra før 🙂

  26. Linda Marie Stuhaug

    maren sørum: Tusen takk, så hyggelig å høre! Masse fiskemiddager skal eg komme med – eg elsker fisk og lager det ofte 🙂 Det er også en del i arkivet med ulike fiskemiddager. Vårruller skal eg ha i bakhodet, men det blir ikkje førsteprioritert framover. Men en gang skal eg få til det også 🙂 Kjekt du kommer med ønsker!

  27. Linda Marie Stuhaug

    Hanne Mjåseth: Sunnere, billigere, bedre på smak! Slår fleire fluer i en smekk 😀 – Det kommer heilt an på utgangspunkt, mål, kor ofte du trener osvosv. Eg syns 6-8 repetisjoner er passelig med tanke på at du vil ned i fett%, går du lavere på repetisjoner blir det maksstyrke og det er jo i hovedsak ikkje det som er målet ditt. Du må passe på å opprettholde + få opp litt muskelmasse, og da vil eg anbefale å ligge mellom 6-10 repetisjoner. Men det skal vere tungt, man skal ikkje surfe seg gjennom ei styrkeøkt – kjenn at du sliter litt på siste repetisjon, og legg på vekter kontenuerlig for å få progresjon og stadig belastning på musklene 🙂 I tillegg kan intervalltrening vere md på å booste fettforbrenninga, så noken økter med det også i veka vil hjelpe deg godt på vei! Håper du blei litt klokare 🙂 Kjekt du spurte meg, det setter eg pris på 😀

  28. Linda Marie Stuhaug

    Astrid Marie Erdal: Luksus i Bergenby 😀 Jippi, gi meg ett pip til uka då <3 Eg jobber sein idag og tidlig imorra, men ferdig 16.00 imorra!

  29. Hanne Mjåseth

    Tusen takk for svar <3 Det var slik eg hadde trudd, men det var godt å få det bekrefta 😀

  30. Linda Marie Stuhaug

    Hanne Mjåseth: Ja, alltid greit det 🙂 Ha en fin kveld, Hanne <3

  31. Camilla

    DIGGER bloggen din! Virkelig! jeg har fulgt den noen uker nå og er nesten helt hekta på å sjekke innom hver dag hvilke nye oppskrifter som kommer. Veldig inspirerende. Har du noen erfaring med å bruke Splenda i stedet for Sukrin? Jeg kjøpte sukrin på en tur jeg var i sverige før jeg oppdaget bloggen din, og jammen er jeg glad jeg kjøpte det!:) Men det er jo veldig dyrt her i Norge, dessverre. (i alle fall sammenlignet med vanlig sukker)

  32. Linda Marie Stuhaug

    Camilla: Heisann Camilla! Så hyggelig, tusen hjertelig takk 🙂 Ja, eg brukte en del splenda før, men bruker det ikkje no lenger. Det er også sjelden eg bruker vanlig sukrin, eg bruker istedenfor masse av sukrinvariantene: sukrin+, sukrinmelis og sukrin gold. Vil ikkje anbefale deg å bruke kun sukrin i oppskriftene mine! Det er litt dyrt ja, men absolutt ei investering, og en pose holder lenge 🙂

  33. Camilla

    Takk for svar. Jeg er veldig ny på dette «sukkererstatningsfeltet»;) Hvordan blir målene med splenda i forhold til Sukrin (eller Sukrin+)? Og hvorfor anbefaler du ikke å bruke bare sukrin?

  34. Linda Marie Stuhaug

    Camilla: Sukrin + er dobbelt som søtt som vanlig sukrin og splenda. Sukrin gir en dårlig konsistens i mange oppskrifter (bakten hever ikkje på samme måte, blant anna), den har også en metall/kjølende ettersmak som ikkje er noke god. Derfor bruker eg aldri sukrin aleine, og bruker det i utgangapunktet sjelden, som du sikkert ser i oppskriftene mine 😉 I tilfelle kan du blande 50/50 mellom sukrin og splenda i noken tilfeller, men det vil ikkje fungere i alle oppskrifter.

  35. Cathrine

    Hei 🙂 Kan dette syltetøyet fryses?

  36. Linda Marie Stuhaug

    Cathrine: Ja, det går fint 🙂

  37. Tusen takk for alt arbeidet du legger i fantastiske oppskrifter 🙂 Jeg prøvde disse for første gang sammen med 3 andres oppskrifter. Hvems var best? Din 🙂 Webers kom som en god nr 2 og de andre, ja de ligger laaangt unna 🙂

  38. Kristin

    Hei! Blåbærlink oppskriften mangler. :-/ ser helt fantastisk ut og vil så gjerne lage 🙂

  39. Linda Marie Stuhaug

    Kristin: D Det er ikkje meininga at det skal vere en link der 🙂 Som det står i innlegget: du bruker dei bærene du ønsker. Bruker samme mengde blåbær for å lage blåbærsyltetøy 🙂

  40. Linda Marie Stuhaug

    Malin: Så hyggelig at oppskrifta mi falt godt i smak hos deg! Takk for tilbakemelding, det er alltid kjekt 🙂 God mandag til deg Malin!

  41. Henriette

    Kan man bruke samme framgangsmåte til tyttebærsyltetøy? Og, har du noen oppskrift til kålrotstappe/kålrabistappe? 🙂

    1. Ja, det rekner eg med, men eg har aldri laga tyttebærsyltetøy så eg er ikkje 100% sikker.
      Har ingen oppskrift ute på bloggen nei, eg bruker ikkje noke oppskrift sjølv heller, berre slumper i vei med kålrabi, gulerøtter, en klatt smør, salt, pepper og muskat 🙂

  42. Kan det funke med en kombinasjon av sukrin, sukrinmelis og sukrin gold, to av disse? 🙂

    1. Det går nok fint 🙂

  43. Christin

    Hvilket blandingsforhold ville du bruke om du kun skal lage rørte bær og ikke syltetøy? Ville du da også brukt maisenna?

    1. Då hadde eg ikkje brukt vatn, og heller ikkje maisenna 🙂

  44. Natreen søtningsmiddel kan også brukes i syltetøy men hvor mange gram pr kg bær

    1. Ingen fasit, du må nesten berre prøve deg fram ut fra kor søte bæra er, og kor søtt du liker det 🙂 Natreen finnes også i både pulverisert og flytande variant.

  45. Hei, takk for oppskriften, sukkerfritt syltetøy må testes.
    Ser du skriver uten tilsetningsstoffer, men det blir feil. Sukrin + er en blanding av E 968 (Erythritol, eller Sukrin) og E 960 (Steviosid eller Stevia) og begge er tilsetningsstoffer. Som alle andre stoffer som har fått E-nummer er de testet for mulige helserisiko, og begge er godkjent for å tilsettes mat. E-stoffer er ikke nødvendigvis skadelige, det er bare en samlebetegnelse på stoffer som testet som tilsetningsstoffer. Noen er helt problemfri og andre er det knyttet advarsler til. Det meste av frukt og bær inneholder naturlig stoffer som har E-nummer.
    https://no.wikipedia.org/wiki/E-nummer

  46. Må prøves . Er det mulig å fryse dette?

    1. Ja absolutt 🙂

  47. Har du erfaring med sukrin i syltetøy, som ikke skal kokes?

    1. Nja, ikkje akkurat syltetøy. Eg har most bær med sukrinmelis eller sukrin+ og brukt det med det samme 🙂 Anbefaler deg vertfall ein av desse to variantane for at det skal løyse seg opp best mulig!