Fargefest i lunsjboksen – sunt og raskt matpakketips!

Kva pleier du å ha med i lunsjboksen din?
Gleder du deg til å spise maten du har med deg?
Består den av næring som kroppen har behov for?
Haster du med deg brødskiver med pålegg kvar einaste dag?
Eller kanskje du kjøper deg ei pølse som nødløsning?

Treng du inspirasjon til en meir variert lunsjboks?

Eg får stadig spørsmål om eg kan komme med sunne, raske og enkle matpakketips. Nokre er matleie, nokre sliter med å komme seg ut av brødskive-rutinene, andre skylder på at tida ikkje strekker til, nokre har ikkje inspirasjon eller kreativitet til å lage fargerike lunsjbokser. Unnskyldningane er mange – men dårlige. Eg skal komme med ett eget innlegg med mange gode tips til variert lunsjboks – som eg allerede er begynt å skrive på. I mellomtida gir eg dere ett inspirasjonstips for en fargerik, sunn og mettende lunsjboks –

Kvifor ikkje steike opp kjøtt og grønnsaker denne kvelden, og du har forberedt lunsjboksen for dei to-tre kommende dagane? Dette er noko eg ofte gjer, og man sparer masse tid på det. For det tar overhode ikkje lang tid å steike litt kjøtt med grønnsaker, sett av 10- 15 minutter så er det gjort! Her ser dere kva eg brukte – men dere kan selfølgelig bruke alle slags typer kjøtt og grønnsaker, gjerne en karbohydratkilde i form av ris, pasta, potet som alt kan steikes sammen.

Denne gangen brukte eg
1 pakke kyllingkjøttdeig
Masse fargerike grønnsaker
Ulike krydder
~
Servert med litt sweet chilli saus, i tillegg hadde eg 1/2 avokado på sida til kvar lunsjboks.

Tok nokre bilder på en tallerken før eg delte lunsjen i to bokser. To store, gode, sunne, mettende måltider som man gleder seg til å spise heile dagen! Eg er heldig og har mikro på jobb, men det er like godt å spise kaldt –

Så no kan dere jo ta en titt i frys og kjøleskap og finne råvarer som passer sammen til lunsjboksen dei kommende dagane, eller kva? Søndag er jo en perfekt dag å gjere det på 🙂 Sett av litt tid, forbereding og du kommer til å takke deg sjølv når du åpner en fargerik lunsjboks imorra på jobb.

Eg vil gjerne høre kva du pleier å ha med til lunsj! Kanskje denne jenta får inspirasjon til kommende veke 😉 Ha en fortsatt fin Søndag!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

28 kommentarer

  1. Victoria Wisløff

    Ønsker deg en fortsatt fin søndag 🙂

  2. Rikke Næss

    Deilig!! 🙂

  3. Kaisa Elise

    det må jeg prøve 🙂

  4. Susanne Nesse

    Mmm, for en deilig lunsj! Å åpne en fargerik lunsjboks fryder både øyne og smakssansene! Og ikke minst humøret! 🙂

  5. Tanya Rosvold

    Ååh, det fristet veldig! Bra jeg skal på ‘matshopping’ i morgen!:) Ha en kjempefin søndagskveld videre, Linda 🙂 kos deg masse 😀

  6. Alt man spiser til middag passer som oftest i lunsjboksen dagen etter! Her lager vi alltid bare en litt større middag(noe som ofte er lettere enn å lage middag til bare 1 eller 2) også legger vi resten i bokser som vi har med oss på skole og jobb dagen etter. Det krever som oftest en mikro på lunsjstedet, men det har vel de fleste?

  7. julie Kippersund

    Åh nam nam nam ! Jeg er ikke noe flink til å lage meg slikt, men burde absolutt bli flinkere med det ! :))

  8. Hanne Mjåseth

    Nammis! Eg har i den siste tida blitt heilt hekta på omelett med salat til lunsj 🙂 Kjempeenkelt, sunt og godt 😀

  9. Eg er hekta på 1 kyllingfilet steilt i biter med masse krydder, spiser den kald sammen med salat, paprika, soltørka tomater, mais, cashevnøtter. Nydelig og lett lunsj. 🙂 Gleder meg til flere tips fra deg!! 🙂

  10. Nam så utrolig godt ut! Dette skal jeg virkelig prøve 😀

  11. momoiro-chan (@jannemnaess)

    Mmm, det ser ut som en lunsj/matpakke å glede seg til. Sunn, fargerik og fristende! 🙂 Er det noe jeg har lært etter at jeg la om til en sunnere livsstil, så er det at det trenger ikke være vanskeligere enn å planlegge litt. Jeg lager selv matpakker med salat/fisk/vegetar alternativer ++ for et par dager i slengen og da kan jeg bare ta med meg den i det jeg går ut døra på morgenen. Pleier også å ta med beger med yoghurt, eple eller gulrot gjerne for å ha noe å snacke på om jeg skulle ha lyst på det 🙂

  12. Tina Helen

    Lager alltid ferdig en variert niste kvelden før! I dag ble det fruktsalat som jeg kan kjøper en skyr å har til, to rundstykker, et med leverpostei og et med egg! 🙂

  13. Maria F

    Takk for inspirasjonen Linda, du er fantastisk! Kunne du laget et «must-have»-innlegg av mat i kjøleskap, fryser og kjøkkenskap? Det hadde vært gøy 🙂

  14. Linda Marie Stuhaug

    Maria F: Tusen hjertelig, Maria! Ja, eg hat tenkt å lage ett slikt innlegg, spesielt retta mot tørrvarer og kjøleskapsvarer 🙂 Men uansett – takk for tipset!

  15. Linda Marie Stuhaug

    Tina Helen: Det gjer eg også – visst eg begynner tidlig på jobb 🙂 Så greit å slippe å tenke på det om morningen! Høres ut som en herlig lunsj du hadde i dag – det enkle er ofte det beste 😉

  16. Linda Marie Stuhaug

    momoiro: Ja, eg er heilt avhengig av at maten min skal vee litt fargerik, hihi 🙂 Heilt rett det du skriver – litt planlegging og en sunnere livsstil blir lettere å holde. Det er ikkje så enormt masse som egentlig skal til! Og sunne mellommåltider er viktig i tilfelle sult, dårlig konsentrasjon eller kva det måtte vere 🙂

  17. Linda Marie Stuhaug

    Julie: Gjer det – så enkelt og så godt 🙂

  18. Linda Marie Stuhaug

    Monica: Mmm, det høres ut som en sunn og god lunsj! Stekt kyllingfilet går det masse i her, i ulike varianter. Sunt, mettende og veldig godt 🙂

  19. Linda Marie Stuhaug

    Hanne Mjåseth: Omelett er supert lunsjalternativ, og eksta næringsfullt med en grønn salat 🙂

  20. Linda Marie Stuhaug

    julie Kippersund: Du kommer til å takke deg sjølv når du åpner matpakka di, hihi 🙂

  21. Linda Marie Stuhaug

    Elise: * Rester i lunsjboksen har eg med fleire ganger i veka – det er heilt genialt 😉 Lager alltid litt ekstra så eg får med meg til en eller fleire måltider. Mikro er mange som har ja – men det meste av restemat går også fint å spise kaldt 🙂

  22. Linda Marie Stuhaug

    tanya rosvold og karoline leir: Matshopping på en Mandag hører med 😉 Takk for det – ha en fin kveld 🙂

  23. Linda Marie Stuhaug

    Susanne Nesse: Det er heilt sant – mat som gleder kropp, sinn og humør 🙂

  24. Linda Marie Stuhaug

    Kaisa Elise: Gjer det 🙂

  25. Linda Marie Stuhaug

    Rikke Næss: Så absolutt 😀

  26. Linda Marie Stuhaug

    Victoria Wisløff: Takk for det! Fin Mandagskveld til deg 🙂

  27. Kjempesmart!:)) Skal jammen lage sånne på søndagen til dagvaktene jeg skal ha fra mandagen og utover!:) Takk for tipset! Jeg har ofte med meg «overnight oats» som matpakke:))

  28. Linda Marie Stuhaug

    Rikke: Så absolutt! Overnight oats er heller ikkje dumt å ha med i matpakken – det er jo sunt, godt og mettande 🙂