Næringsrik avokado- og bringebæsmoothie

Idag var det deilig å komme heim igjen etter 10 dager vekke! Og enda bedre når sola strålte fra blå himmel – ikkje like varmt som i Amadores selfølgelig, men det hadde eg heller ikkje rekna med heller 😉 Eg var småvolten når eg kom inn døra og ville egentlig berre ha noke lett, friskt og godt – virkelig lysten på smoothie!

For mange betyr smoothie frukt, bær og juice – men det en smoothie som vil gi høg blogsukkerstigning, lav metthetsfølelse og lite næring. Ved å tilføye proteiner i form av for eksempel naturellyoghurt så blir det straks en meir fullferdig smoothie. Visst man i tillegg tilføyer en fettkilde – enten i smoothien eller som for eksempel nøtter på toppen, så blir det hakket bedre igjen 🙂 Da får man en fullverdig smoothie med masse næring i form av både protein, karbohydrat og fett som man enten kan ha som ett eget måltid, mellommåltid eller gjerne før/etter trening.

I dagens smoothie brukte eg både spinat og avokado for å få opp ett godt næringsinnhold. Avokado i smoothie er virkelig undervurdert, den gir en krema, nydelig konsistens og ikkje minst tilføyer sunt fett. Smoothien er søt og frisk med god bringebærsmak – den smaker ikkje grønnsaker om du er redd for det. Den er også mektig og mettande med bakgrunn av det gode næringsinnholdet!

Næringsrik avokado- og bringebærsmoothie, 1 stor eller 2 mindre porsjoner
Avokado ~ ca 60 g
Spinat ~ ca 1 liten neve
Banan ~ en halv
Frosne bringebær ~ ca 200 g
Gresk yoghurt ~ ca 150 g
evt. anna type yoghurt/kesam
Vatn til passe konsistens

Miks alt med stavmikser / i en blender til en jevn og klumpfri smoothie. Juster med vatn – du kan og bruke melk – til du har fått den konsistensen du ønsker. Eg liker den tjukk og fyldig sånn at eg kan spise den med skei, mens andre liker den flytende så man kan suge ut med sugerør. Topp gjerne med friske/frosne bær, havregryn, nøtter, frukostblanding, kokos, chiafrø, hempfrø eller kva du måtte ønske!

TIPS! Kan fint lages kvelden før så er frukosten klar om morgonen 🙂

Noken har kanskje fått med seg at eg la ut denne oppskriften som instagramvideo på @lindastuhaug før idag? Det er nemlig fordi eg ville delta i konkurransen til Phillips og Shape up Norge der man kan vinne en Phillips SoupMaker til en verdi av 1100 kroner! Konkurransen heiter "Fast Slow Food" og går rett og slett ut på å dele en oppskrift på smoothie, suppe eller frossen yoghurtoppskrift med maks 5 ingredienser. Da er det berre å bruke kreativiteten og komme med så mange oppskrifter man berre ønsker – bidraget må filmes på instagram og deretter tagge , og . Konkurransen varer til og med 3.April og dei 5 heldige vinnerene kunngjerast 10.April – sleng deg med du og då vell 😀

Det blir nok masse smoothie framover om været forsetter sånn – da blir lysten på friske og kalde drikker / måltidet enda større!
Håper fleire får augene opp for avokado i smoothien, for det gjer virkelig susen altså 🙂

Ha en forsatt fin Søndagskveld!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

14 kommentarer

  1. Så utrolig god ut! Bare åkjøpe seg en smoothiemaskin snart!!

  2. Det er faktisk ikke så ille å ha grønnsaker i smoothies. Skrev i forrige uke et innlegg om supergreens som er ganske bra å ha i smoothies dersom du vil øke næringsinnholdet litt. http://yvonnelid.blogg.no/1395092813_supergreens_som_ikke_.html Har tidligere forsøkt meg på det spirulinapulveret men det gjorde at hele smoothien smakte…gammelt gress.. 🙂 Haha. Du kan ta en titt, jeg har snart brukt opp denne boksen og lager meg smoothie hver dag nå – dilla!

  3. Lovelylillers sunne oppskrifter

    så deilig ut 😀

  4. Mona Therese

    Det så utrolig godt ut:)

  5. Julie @ WolfItDown

    Håper du hadde en finfin tur! Denne smoothien så lekker ut gitt! Elsker den kremete konsistensen avocado gir, mmm 😀 Også er det skikkelig godt i salsaer også, laget tandoori burger i går med mango og avocado salsa, snadder 😀 Perfekt avslutning på uken ^ ^ Håper du har hatt en fin start på uken så langt, og velkommen hjem igjen! x

  6. Maria F

    Ser nydelig ut! Hvilken gresk yoghurt bruker du?

  7. Kjersti

    Har du prøvd dadler i smoothie? Gir en kjempegod søt smak !

  8. Linda Marie Stuhaug

    Kjersti: Nei, det har eg ikkje! Eg elsker dadler og eg elsker smoothie – tusen takk for tipset Kjersti 😀

  9. Linda Marie Stuhaug

    Maria F: Synnøve Finden sin greske Yoghurt 🙂 Dei har fått den i 1kilos dunk, tommel opp!

  10. Linda Marie Stuhaug

    Julie @ WolfItDown: Det hadde eg absolutt – både trist og godt å komme heim igjen! Avokado i salater er ett must, eller lage guacamole som en dip på sida 🙂 Høres absolutt ut som en herlig kombinasjon du laga, spørst om eg må innpå å titte litt på bloggen din! Håper du får en strålende uke, Julie 🙂

  11. Linda Marie Stuhaug

    Mona Therese: Sunt og godt 🙂

  12. Linda Marie Stuhaug

    Lovelylillers sunne oppskrifte: VIrkelig nydelig! Mamma likte det også – ho kan ikkje fordra verken avokado eller spinat, haha 😉

  13. Linda Marie Stuhaug

    yvonne: Nei, grønnsaker i smoothie er undervurdert 🙂 Eg er ikkje heilt inne på dette supermat-temaet, og trur eg holder meg til chiafrø og hempfrø no i starten! Men eg skal absolutt innpå å lese, for informasjonen har eg ikkje vondt av 🙂

  14. Linda Marie Stuhaug

    Line H: Smoothiemaskin er eft must her i hus! Du kan også bruke stavmikser da, om du har det? 🙂