Næringsrik frukostsmoothie

Er det noke er har dilla på fortida, så er det frukostsmoothie.
Noken dager når eg starter veldig tidlig på jobb, frister det ikkje alltid med frukost med en gang eg står opp. I dei tilfellene lager eg meg heller en sunn, stor, næringsrik og mettande smoothie som eg tar med meg i en shaker, og drikker når sulten sniker seg på. Når smoothie skal vere ett eget måltid uten tilbehør er det viktig at den inneholder nok til at den faktisk metter som ett måltid, og at man kan holde seg gående til lunsj. Da er det viktig at den ikkje kun inneholder juice, frukt og bær.

Husker dere den krema avokado- og bringebærsmoothien?
Etter eg lagde denne har eg virkelig fått dilla på grønnsaker i smoothie. Eg har prøvd meg fram til spinat, gulrot, avokado, rødbete, blomkål, agurk… Det gir meir næring og metter bedre med litt grønnsaker i tillegg til frukt/bær. Eg tenker å dele oppskrifta på frukostsmoothien som eg er så hekta på fortida –

Frukostsmoothie
Avokado & gresk yoghurt eller…
Kokosmelk, den stive delen av fullfett
~
Frosne bringebær, evt. jordbær
Spinat
Gulrot
Stevia, eller anna søtning
Chiafrø, ikkje nødvendig
Evt. litt moden banan
Vatn/melk til passe konsistens

Ha alle ingrediensene i en god blender eller foodprosessor til en klumpfri smoothie. Smak til slik du ønsker den, og juster med vatn/melk til passe konsistens. Det er berre å prøve seg litt fram med ingrediensane, bruk iallefall masse frosne bær så den blir kald og god. Eg liker å smoothien best når den har litt tjukk konsistens, så eg bruker heller ikkje så masse væske. Server straks eller la stå i kjøleskap.


Berre så det er sagt så er dette ca. halvparten av smoothien eg drikker til frukosten 😉

Smoothien kan fint lages kvelden før. Ha over i en shaker eller lignende, og la stå natta over i kjøleskapet. Da er frukosten klar for å drikkes eller ta med seg i veska! Sjølv om eg kaller den frukostsmoothie så passer den selfølgelig like godt til lunsj, mellommåltid, før/etter trening eller kanskje kveldsmat også.

Ferien er over, men sola skinner idag også – det skal utnyttast 🙂
Ønsker alle en strålende Tirsdag!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

32 kommentarer

  1. Julie @ WolfItDown

    For en frisk og flott farge! Slik blir man glad av på morgenkvisten 😀

  2. Lena Strømmen

    Noke så godt! Denne skal eg prøve meg på i kveld – er litt matlei for tida, og då er slike løysingar heilt perfekte! Er så utrulig glad for at du deler alle desse herlige oppskriftene dine, Linda, det gjev gleder i kvardagen til veldig mange mennesker. Håper du veit det:) Prøvde meg forresten på karamellkulene dine i går, og holy moly! Hundre ganger bedre enn alskens påskemarsipan:) Til og med godkjent av mamma, og ho er veldig sånn «enten skal det vere skikkelig usunt, ellers kan man la vere». Veldig kjekt:)

  3. Kaisa Elise

    Dette skal jeg prøve :)!

  4. Veronica

    HERLIG! Ønsker deg en strålende uke videre 😀

  5. Kamilla Haaland

    så superfristende ut!

  6. Kvar kjøper du (fryste) bær? Dei som er importert må jo kokast, eller kokar du og så frys dei igjen? 🙂

  7. jentamotverden

    nam <3 utrolig fristende

  8. Nå fikk jeg vann i munn, nam!!

  9. Må prøve denne! Kunne nesten utelukkende levd på smoothies tror jeg, ehe. Virkelig noe av det beste jeg vet om 😀 lagde forresten matmuffinsene dine her om dagen- såå gode! Takk for oppskrift, du er så flink!

  10. theresekristina

    Det var utrulig genialt med smoothie dei dagane frukost er eit ork.

  11. Linda Marie Stuhaug

    theresekristina: Smoothie er perfekt frukost i farta, eller når matlysten ikkje er på topp 🙂

  12. Linda Marie Stuhaug

    Hege: Så hyggelig, Hege – takk for tilbakemelding på både smoothie og matmuffins 😀 Synes det er så greit med slik kjapp-mat, spesielt no som været er så fint og man ikkje vil bruke evigheter på kjøkkenet! Ha en strålende dag videre 🙂

  13. Linda Marie Stuhaug

    Line H: Smoothie er sunt og godt – nyt 😀

  14. Linda Marie Stuhaug

    jentamotverden: Takk for det 🙂

  15. Linda Marie Stuhaug

    Guro: Eg har fryseren full av norske bringebær, jordbær og blåbær 🙂 Man får eventuelt koke og fryse igjen, eller rett og slett fryse ferske bær man får kjøpe på butikken no om dagane!

  16. Linda Marie Stuhaug

    Kamilla Haaland: Kjempegodt 🙂

  17. Linda Marie Stuhaug

    Veronica: Ja, smoothie er sunt, godt og forfriskande 😀 Tusen takk, og det samme til deg Veronica <3

  18. Linda Marie Stuhaug

    Kaisa Elise: Håper det smaker 🙂

  19. Linda Marie Stuhaug

    Lena Strømmen: Håper den faller i smak, Lena! Når man er matlei er det gjerne ikkje så masse variasjon som skal til for at det blir hakket bedre 🙂 Tusen hjertelig takk for fine ord! Eg setter virkelig pris påm å lese og høre det – en påminnelse i ny og ne får meg til å dra på smilebåndet, og ikkje minst en god motivasjonsboost 🙂 Så bra at du likte karamellkulene! Tar det virkelig som ett kompliment når den slår ut påskemarsipanen, i tillegg til at dei falt i smak hos mor di 🙂 Eg titta inom bloggen din i går kveld og tenkte «No er det lenge sida eg har sett eller hørt fra Lena!» Supertilfeldig at vi møttes på Spenst idag, og at du la igjen kommentaren her no. Veldig kjekt 🙂 Håper du får en fin veke vidare!

  20. Linda Marie Stuhaug

    Julie @ WolfItDown: Takk for det, Julie! Vi liker jo freshe farger 😀

  21. Stine Merete

    Hei, de oppskriftene der skal jeg prøve.. Hvilken maskin bruker d når du lager det? jeg vurderer å få i meg den nye OBH smootie makeren. Prøvd den?

  22. Linda Marie Stuhaug

    Stine Merete: Nei, den har eg ikkje hørt om en gang! Eg bruker kraftig blender eller foodprosessor 🙂

  23. TheVanillaMonologues.

    Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde deg til å lage frokost til meg hver dag :p

  24. Linda Marie Stuhaug

    TheVanillaMonologues.: Så koselig sagt av deg 😀 Det hadde jo berre våre knall!

  25. MayBritt Bråthen

    Så utrolig glad for at jeg ramlet over bloggen din, blir garantert fast leser nå. Er i gang med en livstilendring og akkurat nå trengte jeg litt inspirasjon med henhold til maten, så hurra hurra for bloggen din :))

  26. Linda Marie Stuhaug

    MayBritt Bråthen: Så kjekt å høre at eg inspirerer deg i forhold til livsstilsendring! Maten står for 70-80 % av resultatene, så det er viktig å ha det på plass 🙂 Takk for fine ord May Britt!

  27. MayBritt Bråthen

    Bare hyggelig 🙂 Takk for at du deler dine oppskrifter og tips 😀

  28. Linda Marie Stuhaug

    MayBritt Bråthen: Det er berre kjekt 🙂

  29. Super blogg! Stå på!

  30. Linda Marie Stuhaug

    Helen: Takk for det, Helen 🙂

  31. Hvor lenge kan den stå før avokadoen blir brun? Går det fint med 3-4 timar?

  32. Linda Marie Stuhaug

    Mari: Ja, det rekner eg med 🙂