Matintoleranser og nytt kosthold

God Onsdag alle sammen 🙂
Dagens innlegg handler om matintoleranser. Dere som følger meg jevnt og trutt har nok merka at eg har hatt litt fokus på allergivennlige oppskrifter i det siste. Blant anna når eg publiserte oppskrift på den allergivennlige sjokoladekaka spurte eg dere lesere om deres situasjon angående matallergi / matintoleranse. Eg fekk utrulig mange flotte, utfyllande kommentarer – og lærte litt meir om temaene. Som det også står i innlegget så har eg tatt en intoleransetest og var veldig spent på resultatet. Eg har hatt problemer med magen i fleire år, men etter nyttår blei det enda verre. Eg kom meg til ernæringsfysiolog, deretter biopat som tok en ELISA test (igG og igA) for å finne ut kva eg ikkje tåler av mat. For 1,5 veke sida fekk eg endelig resultatet!


Safit sjokoladekake som er sukkerfri, glutenfri og melkefri ?

Til min store fortvilelse har eg påvist melkeintoleranse.
Dette var min største frykt ettersom eg spiser enormt masse meieriprodukt daglig, både som egne måltider, tilbehør til måltidene og i bakst og mat eg lager. Eg kan sei som så at kostholdet mitt nesten består (bestod) av meieriprodukter. No må all mat som har melkeprotein i seg vekk – melk, yoghurt, cottage cheese, smør, alle typer ost, myse, kasein, proteinpulver. Matvarer som inneholder melk i en eller anna form (f.eks pesto som er laga med parmesan, eller kakemikser med myse/ tørrmelkspulver). Ut med melka – inn med alternative ingredienser!

Eg har også fleire intoleranser, blant anna mandler og kveite. Alle matvarer som inneholder kveitemjøl må derfor utelukkast. I første omgang skal eg ikkje berre holde meg unna kveite, men alt av gluten. Det er rett og slett for å sjå korleis kroppen reagerer når eg inluderer gluten igjen om ei stund, og for å "booste" reparering av tarmsystemet.

Så no framover lever eg ett glutenfritt og melkefritt kosthold.
Nei, melkeintoleranse og laktoseintoleranse er ikkje det samme. Eg kan ikkje spise laktosefri produkter for dere som lurer. Eg har heller ingen planer om å spise masse soyaprodukter, det blir som erstatning iblant når eg vanligvis ville brukt yoghurt etc.


Etter en tur på butikken for å handle alternative ingredienser!

Eg skal være heilt ærlig å innrømme at eg tok det skikkelig tungt å ha fått melkeintoleranse.
Ja, eg grein og var faktisk heilt ifra meg! Såg verken lyst på kosthold, mat, blogg, oppskirfter. Eg tenkte på at andre faktisk må ta hensyn til meg når eg er på besøk eller skal i selskaper, noke eg ikkje ønsker. At eg ikkje kan ete maten eg liker aller best. At det blir vanskelig å kunne spise ute, eller reise på ferier når eg har dette å ta hensyn til. At eg alltid må tenke, lese, kjenne til matvarer før eg ete dei. At eg ikkje kan spise min favorittsnop som er vaniljefudge og sjokolade, eller yoghurtis som ofte er helgekosen min. Eg var faktisk så sliten i hode og kropp den kvelden etter eg fikk vite det, at eg følte heile verden gjekk imot meg. Det høres dramatisk og fælt ut, men det var altså min første reaksjon for ei sjokka, ekstremt matglad jente – men eg endra fort tankegangen min!

Eg har fylt kroppen min med mat som eg har en intoleranse mot over en lang, lang periode.
For å forklare ting veldig enkelt, så er tarmsystemet mitt ødelagt og immunforsvaret mitt har konstant jobba imot seg sjølv. Bakterier og giftstoffer har konstant sirkulert rundt i blodet mitt. Eg er en person som er opptatt av kosthold, kropp, helse, sunnhet – og det gjer meg direkte vondt at eg har våre så "fæl" mot kroppen min uten å faktisk vite om det. Eg ønsker selfølgelig å gjere det som er best for meg og min kropp, gi den gratis medisin i motsetning til å gi den gift. Eg ønsker å gi den det den trenger for å ha det bra, yte optimalt, restituere seg, fungere. Skjønner dere poenget mitt?

Eg gjekk meg en tur og lot tankane gå. Selfølgelig klarer eg dette!
Eg rydda skap, skuffer, frys, kjøleskap. Kasta, gav vekk og gjømte mat som eg ikkje lenger kan inkludere. Fylte opp med alterntive ingredienser. Begynte å tenke posistivt. Fekk masse motivasjon. Gleda meg til å endre kostholdet mitt, spille på lag med kropp og immunforsvar. Begynne å tenke ut av komfortsonen, bruke enda meir kreativitet til måltider og oppskrifter. Få mange nye smaksopplevelser, prøve mat og ingredienser eg aldri har våre borti. Fokuserepå mat eg KAN spise, og IKKJE det eg ikkje kan spise. Få en velfungerande mage som ikkje hemmer meg i kvardagen. Du verden for en lang, lærerik, spennande og kjekk reise dette blir!


Hoppande klar for nye tider!

Korleis blir bloggen og oppskriftene prega av mine intoleranser?
For å være ærlig trur eg ikkje dere som lesere kommer til å tenke så masse over det. Nesten alt eg lager er glutenfritt fra før, og når det kommer til melkeprodukter så vil eg bruke alternativer til yoghurt, melk, fløte, smør osv. og skriver gjerne "valgfri melk" framfor "soya melk" som dere skjønner kva eg meiner. Men – eg vil jo selfølgelig lage fleire melkefri oppskrifter, men det går ikkje på bekostning av smak eller næringsinnhold – så det er oppskritfer som alle kan lage! En bonus for dere som er i samme båt som meg og må ha ett melkefritt kosthold 🙂

Når det er sagt så har eg veldig mange upubliserte oppskrifter som vil komme framover, eg må jo dele det eg fra før har laga uansett om eg no har nytt kosthold eg tar hensyn til! Eg er ganske heldig på de måten at eg har en del kunnskap om kosthold fra før, og slipper å sette meg inn i noke som helst nytt. Eg kjenner til det meste av mat med melkeprotein i seg, og mange alternativer man har. Likevell er det nok visse matvarer, ingredienser innenfor alle kategorier eg ikkje kjenner til!

Så derfor – har du tips til matvarer eller ingredienser i forhold til at det skal vere glutenfritt og melkefritt så tar eg hjertelig imot alle råd og tips! Del gjerne erfaringer, oppskrifter eller plasser eg kan hente inspirasjon. Åpen for absolutt alt 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

59 kommentarer

  1. Jeg er allergisk for både melkeprotein og mandler. I tillegg skal jeg holde meg unna soya.. Når det kommer til baking, synes jeg det er litt vanskelig å finne en erstatning for soya, så det hadde vært spennende om du delte noen oppskrifter på bloggen også med andre alternativer enn soya som melkeerstatter. Når det er sagt lagde jeg vaniljekremen til skolebrødene dine med soyamelk, og det fungerte veldig bra!:) Liker bloggen veldig godt, har lagt flere av oppskriftene dine:)

  2. Hei! Jeg tviler ikke på plagene dine. Men jeg tror fortsatt man kan være åpen for at diagnosen du har fått er det endelige svaret. Grunnen er at det finnes svært lite dokumentasjon for at IgG-tester har noen verdi for å fastslå spesifikke intoleransen. F.eks. skriver American Academy of Allergy, Asthma and Immunology: IgG and IgG subclass antibody tests for food allergy do not have clinical relevance, are not validated, lack sufficient quality control, and should not be performed. De skriver også i en annen artikkel: Measurement of specific IgG antibodies to foods is also unproven as a diagnostic tool. Slike tester støttes heller ikke av European Academy of Allergy and Clinical Immunology, Australasian Society of Clinical Immunology and Allergy osv. IgG-antistoffer viser at du har vært eksponert for et allergen, men ikke at du blir syk av det. Både personer med og uten allergier har IgG-antistoffer, det er noe som dannes som en normal respons på mat. Økt IgG betyr strengt talt bare at man har vært eksponert for noe og fått en immunrespons på det, men det trenger ikke være det som gir symptomene dine. Hovedregelen er uansett at man aldri skal stille en diagnose om matintoleranse ved å se på blodprøver alene. Men dersom symptomene dine forsvinner nå som du kutter ut kumelk, er du sikkert på riktig vei.

  3. Annette

    Gjennbruksbutikken på sørsida i Førde har melkefri økologisk mørk sjokolade, den er god 😉

  4. RisRosOgKlaging

    Jeg har lenge nå hatt problemer med magen, mer enn før. Jeg har hatt irritabel tarm nå i mange år, men føler at dette er noe annet og lurer på om det er matallergi eller intoleranse. Jeg har hørt at testene man tar hos fastlegen ikke er bra nok og at man burde ta skikkelige tester, men disse var visst veldig dyre. Hva kostet de testene du tok og hvordan kom du i kontakt med ernæringsfysiolog? Var det igjennom fastlegen? Håper du får en kjempefin lørdag! =) – Alona.

  5. Frida Øygard

    Uff, Linda! Fekk heilt vondt inni meg av å lese det første du skreiv, for veit sjølv kor utrulig kjedelig det er å få påvist melkeallergi.. Sjølv klarte eg ikkje å legge kostholdet heilt om i begynnelsen, var så vanskelig å berre skulle kutte ut det eg brukte i alt av mat… Så vart veldig glad av å lese om måten du takla det på, og at du er motivert til å fortsette med blogginga og matlaginga! Det står det respekt av. Sjølv merka eg knapt at eg har melkeallergi lenger. Når eg går i butikken ser eg ikkje lenger på sjokoladehylla, og når eg finn ting eg ikkje kan ete, tenker eg berre «jaja». Så finner eg heller noko anna som er minst like godt! I tillegg har eg blitt mykje sunnare. Lagar omtrent all mat frå botnen, – som både gjer maten meir næringsrik og velsmakande! Så kan vel i grunn sei at eg har «blitt vant» til å ikkje kunne ha melk i kostholdet, og at det ikkje gjer meg nokon ting lenger, blir ikkje sint eller lei meg sånn eg vart i starten. Sjølvsagt er det tungt og rart til å begynne med, hadde jo vore rart om ikkje. Men når du kjem over den kneika blir alt mykje betre, og det virka virkelig som du er på god vei!:) Ønska deg masse lykke till med alt, detta klara du!? (Også er jo det litt bra at eg får endå fleire av dine gode oppskrifter som eg kan lage ????)

  6. Mariesmatglede

    Ta en titt på ulike paleoblogger, der finner du masse inspirasjon! Paleomg på instagram legger ut mye snacksy saker foreksempel 😉 Gluten -og melkefritt kosthold vil gi deg større overskudd er jeg ganske sikker på!

  7. Dette går nok heilt fint, du er jo så flink med mat at du kjem fort opp med erstattningar for favorittane dine 🙂 Sjønnar godt reaksjonen din når du fekk vite det, eg er sikker på at eg hadde følt det på samme måten! Klem 🙂

  8. AKP Photography

    Velkommen i klubben( såg d va ei stonn siden men uansett :P). Eg kjenne meg veldig igjen i alt du skreiv her. Va ein dag i 2011 eg fekk den knusande nyheden om at eg ikkje tåle melkeprotein, egg, soya, mandler, hasselnøtter, peanøtter, gluten(fekk påvist cøliaki i 2009 då, men blei jo ikkje bedre av glutenfrie kost), sukker, gjær, mais, blåbær, banan, ananas, aspergis – me andre ord alle de mest «normale» madvarene.. D e litt av ein utfordring å veda ka du kan spisa, iallefall når du ikkje tåle mais – å all glutenfrie produkter inneholde mais! E femta åre eg hålle meg vekke fra disse tingå, å d e fortsatt vanskelig å veda ka eg ska spisa – men ittekvert så eg godtar marr å marr at sånn e situasjonen så bler ting litt å litt lettare 🙂 Eg e så glae for at allergi maden e i stadig utvikling å at folk ser kor stort behove e! Har itte 4 år endelig fonne ein alternativ ost uden både melk å gluten, så i forrige måne lagte eg pizza for fusste gang siden 2011. Eg va i himmelen!! Å nå har eg fonne alternativ te knekkebrød, så begunne å føla meg litt marr normale 😛 E så gla at me har fått Kinsavik butikk der eg bor 😀 E heilt enige i at d versta e å gå på besøg å spisa middag hos folk ellår å gå ud å spisa! D enklaste for mg e å bare ha me min egen mad – sånn eg sleppe å sidda å stressa øve om eg tåle maden ellår ikkje 🙂 Når d jelle reising så bler eg åg veldig stressa, men eg prøve å tenka at eg ska alltids finna någe mad, som så d bare e litt frukt å nøtter 🙂 PS: Den sjokoladekagå hørtes veldig goe ud. Eg har ikkje lagt kager så må streigas på mange år, for eg ikkje får d te å henga samen uden egg. Men denne oppskriftå frista å prøva 😀

  9. Linda Marie Stuhaug

    AKP Photography: Takk for at du deler din situasjon og erfaringer! Synes det er kjekt å lese om andre som er eller har våre i samme situasjonen. Du hadde utrulig mange hensyn å ta, men det kan virke som du har funne ut korleis det skal fungere i kvardagen din 🙂 Lurer på om det er matallergier eller matintoleranser du har fått påvist? Og er du bedre i kroppen ved å kutte alt? 🙂 Håper du finner noken oppskrifter her på bloggen som kan passe til deg! Det er mange muligheter for justeringer om det må til i ulike oppskrifter også 🙂