Suksess med sukkerfri suksessterte!

Hei igjen, alle!
Vips så var det Torsdag igjen, og helga er rett rundt hjørnet. Dere har nok ikkje tenkt så masse over det, men Torsdager er såogsei blitt fast dessert/kakedag her på bloggen. Idag er ingen unntak, det er på tide å dele oppskrift på sukkerfri suksessterte som eg lagde som gul påskekake til påske i år! Men uansett passer den like godt som sunn helgekake eller bursdagskake nårtid som helst på året 🙂

Kaka er uten sukker og gluten. Ønsker du den uten nøtter kan du erstatte mandler med solsikkekjerner. Den kan også lages melkefri ved å bytte vikingmelk med f.eks soyafløte, og smør med melkefri margarin. Det gjelder å fokusere på mulighetene man har, veit dere!

Suksessterte bunn
? 120 g mandler
? 3 eggekvitter
? 40 g sukrin gold*
? 60 g sukrinmelis*

Stivpisk eggekvittene med en miksmaster og sett bollen til side. Finhakk mandlene – du kan gjerne bruke en foodprosessor – og bland sammen med søtning. Vend blandinga godt inn i dei stivpiska eggekvittene, ha røra i en smurt form (min hadde diameter på 20 cm), og steik på 160 grader i ca. 25 minutter midt i ovnen. Følg med underveis! Avkjøl.
* Bruk den søtningen du har og foretrekker. Vil ikkje anbefale å bruke kun vanlig sukrin (innlegget inneholder sponsede produkter).

Gul krem
? 4 eggeplommer
? 1 dl vikingmelk
? 40 g sukrin gold*
? 40 g sukrinmelis*
? Frøene fra 1/2 vaniljestang eller 1/2 ts ekte vaniljepulver, kan droppes
? 50 g ekte smør

Skrap ut frøene fra vaniljestangen og ha i en kjele sammen med eggeplommer, vikingmelk og søtning. Varm opp på svak varme under omrøring, så vil den sakte med sikkert bli tjukkere. Ta kremen straks av plata og pisk inn smøret litt etter litt. Bre kremen over den avkjølte kakebunnen og sett kjølig minst noken timer før servering. Topp gjerne med litt revet, sukkerfri sjokolade!
* Bruk den søtningen du har og foretrekker. Vil ikkje anbefale å bruke kun vanlig sukrin.

Suksess med sukkerfri suksessterte!
Nyt ett kakestykke eller to med den beste samvittighet ?

Så over til noke anna!
Det er mange som har spurt meg om eg merker noken forskjell etter eg la om kostholdet mitt for ca. 7 veker siden. Per idag ete eg glutenfritt og nesten melkefritt, og trives veldig godt med det! Eg fokuserer på alle dei supre alternativene eg har, og legger fra meg tankene og lysten på det eg ikkje lenger kan ete. Når det er sagt så spiller ikkje kroppen heilt på lag enda, slik som eg gjerne hadde håpa. Magen slår seg ofte vrang og eg prøver å finne ut kva som slår ut. Ekstremt oppblåsthet, luft, mageknipe, magekramper og kvalme er det kroppen reagerer med (ikkje alt, men fleire av dei på samme tid, varierer litt) er det kroppen reagerer med. Eg må berre ta tida til hjelp og ser lyst på at vi snart finner ut av problemene 🙂

Eg skal prøve på å inkludere cottage cheese og mozarella litt igjen, og har prøvd meg litt fram den siste veka. Det er fordi eg ikkje hadde utslag på akkurat desse to ostene, og skal sjå korleis kroppen reagerer . Får eg reaksjon uteblir det, men går det fint kan det spisast innimellom uten at kroppen blir "brutt ned". Eg har prøvd 2-3 ganger no og det har gått veldig bra, noke som virkelig gleder meg. Eg trenger heller ikkje leve glutenfritt, men uten kveite – så det blir også en prøvesak. Gluten er absolutt ikkje noke eg savner eller har behov for, så eg kommer nok uansett til å leve så og sei glutenfrit uten å være fanatisk.

Det var en liten oppdatering fra denne kanten, til dei som er interesserte!

Håper alle får en fin dag videre 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

54 kommentarer

  1. Anndrea

    Dette er favorittkaken til samboern, gjett om jeg «stjeler» denne oppskriften 😀

  2. Går det ann å bruke laktosefri melk istedenfor vikingmelk? 🙂

  3. Julie @ WolfItDown

    Mmmm deilig! Så utrolig saftig denne kaken så ut da gitt, takk for oppskrift! Mamma sin gule kake er en av mine favoritter, men din versjon er jo grunn god nok til og kose seg litt ekstra på en helt vanlig hverdag 😀 Det er nok ikke lett for kroppen og justere seg for litt større endringer i kostholdet, men med tid og stunder går det seg til, og jeg håper du blir mindre uvel om en liten stund! Håper du nyter torsdagen, snart helg endelig! x

  4. Ser kjempegod ut. Vet du hvor mye kalorier det er i den?

  5. Linda Marie Stuhaug

    Thea: Kjempegod! Kalorier rekner eg ikkje, og har heller ingen planer om det 😉

  6. Linda Marie Stuhaug

    Julie @ WolfItDown: Ja, kaka var utrulig god og saftig 🙂 Gul kake hører jo påska med, og den slo godt an i dei tidene! Det er heilt sant som du skriver, kroppen bruker tid på større endringer i kostholdet. Men det skulle gjerne våre bedre enn det er per idag, mtp. desse 7 vekene uten «problemmaten» i kostholdet. Håper det ordner seg eller at eg etterkvart finner ut av det 🙂 Takk det samme til deg, Julie!

  7. Linda Marie Stuhaug

    Eva: Nei, men du kan bruke laktosefri fløte 🙂

  8. Linda Marie Stuhaug

    Anndrea: Knall! Da håper eg det blir en suksess 😀

  9. Er dette et sunnere alternativ om man absolutt «må» spise kake? eller er denne kaken såpass sunn at man kan spise den titt og ofte? 😛

  10. Linda Marie Stuhaug

    Silje: Det får vere opp til deg å vurdere 😉 Eg hadde lett spist den på en kvardag 🙂

  11. Kristine

    Kanskje du reagerer på sukrinprodukter? Det er mange som opplever oppblåsthet, ekstremt tørste, mageknip og diverse av det – dessverre :/ Håper du finner du av det – og ikke blir redd for å spise på veien, kan tenke meg at det er vanskelig å skulle fokusere så mye på såkalt nei-mat.

  12. J U N E O L S E N

    ÅÅ FOR en fin blogg du har, skikkelig inspirerende! Elsker bildene dine, jeg kommer helt klart innom her flere ganger<3 Ikke se bort i fra at du har fått deg en ny fast leser! Hadde blitt utrolig glad for en kommentar på bloggen min og<3

  13. så utrolig god ut den kaken der ! håper «problemene» blir bedre etterhvert da og at kroppen/magen slår seg til ro etterhvert 🙂

  14. May Synnøve

    Har et tips når det gjelder speltlompesnacks! Er ikke sånn kjempesunt, men for all del sunnere enn alternativet. Du trenger: Speltlomper Sukker Kanel Margarin (evt kan vel du klare å finne en erstatning, ettersom du er mye bedre enn meg på dette) Har du en ildfast form anbefaler jeg å bruke det. Man gjør som med vanlige kanelboller, bare man bruker speltlompene som bunn, fyller de med en blanding av smør (evt erstatning), sukrin og kanel, legger de tett inntil hverandre i en form og steker de i ovnen. Har stekt dem på forskjellig temperatur og lengde hver gang, så er ikke helt sikker på hvor lang tid de trenger. Men er iallefall supergodt!

  15. Linda Marie Stuhaug

    May Synnøve: Heisann, og tusen takk for tips! Det høres absolutt kjempegodt ut 🙂 Eg har pleid å lage noke lignende, men da har eg berre strødd kanel og sukrin gold over, og stekt det som søt «chips» i ovnen. Denne varianten du nevner er jo litt annleis, spennande!

  16. Linda Marie Stuhaug

    Sara: Takk for det, Sara 🙂 Problemene kommer seg nok, det gjelder berre å ha tålmodighet for at dei skal forsvinne! Håper du får en fin helg 🙂

  17. Linda Marie Stuhaug

    J U N E O L S E N: Tusen hjertelig takk, June – så hyggelig å høre at eg har fått en ny, fast leser 🙂

  18. Linda Marie Stuhaug

    Kristine: Takk for tips, Kristine! Eg har faktisk prøvd 2 veker heilt uten sukrinproduktet i kostholdet, uten at eg merka noke forskjell. Kroppen responderer 1-3 timer etter ett måltid eller på kveldstid som regel, og i dei aller fleste tilfellene har eg ikkje brukt sukrinprodukter. Eg var litt redd for at det var dette som var årsaken 😉 Eg gir det gjerne ett forsøk til for å vere 100% sikker da 🙂 Takk for det! Eg finner nok absolutt ut av det til slutt 😉 Nei-maten fokuserer eg ikkje på, nok mat og nye smaker eg er forsatt veldig opptatt av 🙂 Ha en fin Fredag!

  19. Så kjedlig at du ikkje er bra endå :/ men du har ei fantastisk innstilling! Positiv uansett, og det kjem du langt med 🙂 Har hatt litt samme problem. Magesmerter, oppblåsthet og kvalme 1-3 t etter måltid og helst på kveldstid. Men no er det ei stund sidan sist! Eg har lurt litt på om det er irritabel tarm, så passar meg litt for diverse grønnsaker og mjøl blant anna. Motiverande å lese kor bra du tar det, det hjelper oss andre! Ha ei god helg, flinkaste Linda <3

  20. Linda Marie Stuhaug

    Ida: Tusen takk for det, Ida 🙂 Eg prøver å sjå positivt på det, og finner nok ut av det til slutt. Eg har jo dei fleste symptomene på irritabel tarm, og skal til legen neste veke – så kanskje vi finner ut av noke der! Takk for hyggelige ord og tilbakemelding, Ida! Ha en super Fredag 🙂

  21. Hvordan sukkerfri sjokolade bruker du?

  22. Linda Marie Stuhaug

    Bente: Her brukte eg cavalier sin sukkerfrie sjokolade man får kjøpt på helsekostbutikker 🙂

  23. Er det et must at det er melis/meliserstatning i bunnen? Ser at en «vanlig» oppskrift på denne kaken har melis i bunn, og sukker i kremen. Lurer derfor på om konsistensen til Splenda eller Stevia blir feil i bunnen 🙂

  24. Linda Marie Stuhaug

    Lena: Det kan eg dessverre ikkje svare på. Splenda har eg ingen erfaring med, stevia blir nok litt for lite i forhold til mengden. Du må nesten berre prøve deg fram – kanskje med en kombinasjon 🙂

  25. Tusen takk !! Oppskrift på «gulkake» må jeg bare stjele da det er det beste kaka i hele vide verden 😀 Nå kan jeg kose meg igjen :*

  26. Linda Marie Stuhaug

    Marte: Selfølgelig må du berre lage den! Det er ei utrulig god kake som eg allerede har fått fleire gode tilbakemeldinger på 🙂

  27. Iselin Renée

    Kan man bruke olje i stedet for smør? 🙂 Den så helt vanvittig god ut, kan ikke huske sist jeg spiste suksessterte så den frister veldig 🙂

  28. Linda Marie Stuhaug

    Iselin Renée: Nei, olje vil ikkje fungere som erstatning for smør i denne oppskriften dessverre! Prøvprøv 🙂

  29. Bente Jensen

    Kan jeg bruke Steviosa i stedet for Sukringold g i suksessterten?

  30. Linda Marie Stuhaug

    Bente Jensen: Eg har ingen erfaring med steviosa, så det er vanskelig for meg å svare på korleis det fungerer i bakst. Du må nesten berre prøve 🙂 Men det er vell alvorlig lite som skal til for å få samme mengde som sukrin gold?

  31. Bente Jensen

    Ja det er små mengder som skal til av Steviosa,tar ikke sjansen så jeg går for Sukringold ..Takk for svar og for masse flotte oppskrifter..

  32. Linda Marie Stuhaug

    Bente Jensen: Nei, det er vell ikkje heilt gunstig i forhold til konsistensen på kaka. Men i typiske desserter og konfekter ville det nok gått fint å bruke stveviosa 🙂 Berre hyggelig, Bente 🙂 God helg vidare!

  33. Prøvde denne forrige helg, og ble dessverre litt skuffa. Smaken ble veldig krysallaktig med Sukrin Gold. Hva gjorde jeg feil? Kunne den vært lagd med bare Sukrinmelis?

  34. Linda Marie Stuhaug

    Anette: Lagde du den kun med sukrin gold? Eller brukte du begge deler som det står, altså sukrin gold og sukrinmelis m/stevia? 🙂

  35. Hei Linda Jeg har nettopp oppdaget siden din og siden jeg har diabetes er jo dette fantastiske oppskrifter som bare må prøves. Er storbruker allerede av sukrin-produktene, men har aldri tørt å eksperimentere så veldig. Her får jeg jo servert på gullfat. Takker og bukker. Den egentlige grunnen til at jeg følte jeg måtte skrive et innlegg er fordi du sier du er så oppblåst, magesmerter, luftplager etc. Dette skyldes ofte søtningsstoffene. Erythritol (sukrin) er ikke den verste her, men i store nok mengder kan den forårsake lakserende effekt sammen med kvalme og magerumling. Andre søtningsstoffer som aspartam, Acesulfam K, sucralose (splenda) som finnes i mange sukkerfrie produkter som cola zero, fun light, godteri etc og disse kan gi deg l løs mage, luft (mye fjerting) og/eller mageproblemer i mindre doser. Så når alle disse forskjellige søtningsstoffene kombineres, og da kanskje i kombinasjon med en forhøyet protein-/fiber-/fettdiett (lavkarbo), vil kunne føre til alle de plagene du beskriver. Kroppen kan over tid venne seg til større mengder søtningsstoffer, men kommer man over en grense av inntak hjelper det dessverre ikke. Jeg skriver ikke dette for å få deg eller andre til å slutte med søtningsstoffer, men som med alt annet er det en balansegang her som må bare finnes ut av. Hva som passer for din kropp. Jeg håper dette kan forklare noe av plagene dine. Jeg har hatt/har samme plager selv, og som biokjemiker har jeg prøvd å komme til bunns i problemet og har funnet ut at det har stor sammenheng med nettopp dette.

  36. Linda Marie Stuhaug

    Tom: Heisann Tom 🙂 Tusen takk for en lang, utfyllande tilbakemelding, tips, råd og informasjon! No har det seg sånn at eg var 4 veker uten noke som helst søtningsstoffer, uten at kroppen endra seg på noken måte. Så søtningsstoffene har eg utelukka, for det er også sjelden eg får reaksjon på dager eg har ete bakst o.l med søtningsstoffene i. Eg ete stort sett rein mat uten både naturlig og kunstig søtning, dei såkalte «sukkerfrie produktene» er eg slutta med for lengst. Magen har blitt litt bedre no dei siste vekene, men eg skal til vidare undersøking så vi kommer nok til bunns i problemene etterkvart 🙂

  37. Camilla Larsen

    Prøvde denne i dag, og gledet meg skikkelig, men uheldigvis skilte kremen seg så den ble ikke særlig god :/

  38. Linda Marie Stuhaug

    Camilla Larsen: Så dumt! Det er veldig fort gjort mtp. temperatur at den gule kremen skiller seg.. Kokte du den etter plommene? Eller hadde du sterk varme? 😉

  39. hei! 🙂 hvordan lager jeg kremen hvis jeg skal bruke vaniljesukker i stedenfor vaniljestang?=)

  40. Linda Marie Stuhaug

    Maiken: Det blir det samme, men du tilsetter vaniljesukker i blandinga. Den får ikkje den runde, fylldige vaniljesmaken uten vaniljestang – berre så det er sagt – men det fungerer nok heilt fint med vaniljesukker 🙂

  41. Gulkaka vart laga i dag, kjæmpego, ment ru æ ska reduser litt på søtninga næste gang, litt fårr søt ætte min smak. Æ hadd itj i smør i kræmen, og de jekk greitt utn og.

  42. Linda Marie Stuhaug

    Sonja: Så bra kaka falt i smak – sjølv om den var litt for søt og smøret blei utelukka 🙂 Man er jo alle forskjellige, så det gjelder å prøve seg litt fram, spesielt med kor søtt man liker det!

  43. Christel

    Laget (blant annet) denne til familieselskapet i helgen, der det er mange suksesskake-spisere. Jeg stekte nok kanskje bunnen litt lenge, selv om den hadde et par min mindre enn oppskriften sa, så den ble litt tørr. Ellers var smaken på kremen fantastisk! Det eneste som røpte at dette ikke var den vanlige versjonen med sukker, var den kalde følelsen/smaken en får av bunnen, all sukrin melis. Jeg bryr meg ikke om det, men ble litt lange tryner som spurte oppgitt om dette var en sunn variant…. I de andre kakene, som snickers kake og smuldrepai var det ingen som merket noe 🙂

  44. Linda Marie Stuhaug

    Christel: Hei! Eg er enig i at bunnen gir en litt kald smak som kommer av sukrinmelisen. Men brukte du sukrinmelis m/stevia? Den gir jo generelt eit bedre resultat 🙂 Uansett – kjekt å lese at både snickerskaka og smuldrepaien iallefall falt i smak uten dei «lange trynene» – dei smaker jo absolutt som ekte vare etter mi meining også 🙂 Ikkje minst hyggelig at du bruker mine sukkerfri oppskrifter til familieselskaper, det gleder meg virkelig! Håper du får en kjempefin veke, Christel 🙂

  45. Christel

    Takk for svar 🙂 Nei, jeg har bare den vanlige sukrinmelisen, men skal se etter dem med stevia enste gang jeg er på butikken. Takk for det, og en fin uke til deg også 🙂

  46. Linda Marie Stuhaug

    Christel: Det høres bra ut 🙂 Det er no etterkvart kun sen som er på markedet, men den vanlige sukrinmelisen må jo naturligvis selges ut først.

  47. Hei 🙂
    Går det an å bake kaken uten sukrinmelis og heller med bare mer sukrin gold? 🙂

    1. lindastuhaug1

      Det går sikkert fint, men eg kan ikkje love deg det samme resultatet 🙂 Sikkert ikkje store forskjellen!

  48. Hei! Jeg er veldig glad i gule bomber http://www.sweets2share.com/suksesskjeks-gule-jule-bomber/ . Tror du jeg kan bruke denne oppskriften til å lage en sunnere versjon av de?

    1. Hei!
      Tja, det går nok fint med litt tilpasninger i steiketid og slikt 🙂

  49. Noen med erfaring som vet om det greit å bake denne dagen i forveien?:)

    1. Det går heilt fint 🙂

  50. Kristin

    Hei. Stemmer det at det skal være 40 gr sukrin gold og 60 gr sukrin melis? Og kun 120 gr mandler? I boka di står det 4 ss sukrin gold, 400 gr mandler og 100 gr dadler. Blir litt forvirret når det var så stor forskjell

    1. Hei! Det er to ulike oppskrifter. Følg den i boka, den er mykje bedre 🙂