Sunn & frisk mangosorbêt på 2 minutter!

Eg har så dilla på hurtigis om dagane!
Kjøper frisk frukt og bær, skjærer i biter og putter i plastpose i fryseren, og sammen med eit par andre ingredienser tryller man fram deilige isvarianter på få minutter. Raskere og enklere enn det blir det rett og slett ikkje, eller kva? Perfekt no på varme sommerdager da man gjerne vil ha noke friskt, godt og avskjølande fortast mulig, så man kan komme seg ut igjen i sola.

Denne typen sorbêt begynte eg å lage i fjor på denne årstida, og har våre en fast følgesvenn sida, og blitt populær blant mange av dere. Den har havna ut på bloggen utallige mange ganger før, men no når mange nye klikker seg innpå skader det vell ikkje å dele den igjen? Det er spesielt bringebærsorbêt som har våre i fokus, for den har lenge våre favoritten min, men no er altså mangosorbêt havna på toppen.

Så lenge man tåler frukt/bær kan denne fantatsiske isen spises av alle!

Sorbêt på 2 minutter
150 g frossen mango i biter – eller anna frukt/bær
120 g naturell yoghurt / kokosmelk
Søtning etter smak – eg pleier å bruke 2-3 ss sukrinmelis

Kjør ingreidensene i en kraftig blender, foodprosessor eller stavmikser til en jevn og klumpfri is. Smak til med søtning – her anbefaler eg en pulverisert versjon som løyser seg opp i isen, altså sukrinmelis, stevia etc. Server straks eller frys ned til servering, da må den tine litt i romtemperatur først.

TIPS:
Du kan bruke mange typer frukt og bær i denne oppskriften. Prøv med bringebær, jordbær, kiwi, eple, banan, skogsbær for å nevne noken – eller for all del: kombiner fleire! Da blir smaksopplevelsene heilt nye gjerne fra gang til gang.

Du kan bruke alle slags typer naturell yoghurt, kesam eller vaniljeyoghurt. Soyayoghurt er også eit alternativ. For min del blir det kokosmelk light som står oppbevart kaldt, så den blir fyldig. Du kan også bruke vanlig kokosmelk. Da blir den jo melkefri også, sant!

?

Her er akkurat samme oppskrifta, men som bringebærsorbêt –

… strø gjerne over friske bær, fruktbiter, tørka frukt, nøtter, kjerner, mørk sjokolade eller noke anna snadder som passer som topping!

En nydelig smak av frukt og bær. Frisk, men samtidig søt. Kald og avkjølande. Sunn og smakfull.
Lite kalorier, mettende og mektig. Full av vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Kva venter du på? 😉

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

22 kommentarer

  1. Knutsens Verden

    Det ser helt nydelig ut 🙂 Mango er jo kjempegodt. Ha en fin dag

  2. theresekristina

    Det er så utrulig godt!

  3. Julie @ WolfItDown

    Snadder! Har enda ikke summet meg til og få lage sorbet, tror det hadde tatt knekken på den stakkars stavmikseren min 😛 Må få med en fiffig liten mikser eller processor tror jeg ^ ^

  4. Mamma Marianne

    Det høres utrolig godt ut, og skal absolutt prøves! 🙂

  5. Hei Linda,kva som blir det magraste alternativet,går det feks å bruke dobbel 0 vanilje,eller setter det formykje smak på? Prøver å finne bikiniformen?

  6. momoiro-chan (@jannemnaess )

    Nam! Jeg hadde så dilla på sorbet i fjor sommer og har fortsatt fryseren full av frosne bær, men så kom jo den anbefalingen om å koke alt av utenlandske frosne bær tidligere i år og da har jeg ikke turt å bruke det (uten å koke dem først, men det blir ikke like godt da dessverre :/). Tror jeg får bare kaste dem og kjøpe inn noen nye, for nå ble jeg veldig fristet til å lage deilig sorbet av bringebær eller skogsbær ;D God helg!

  7. Kamilla Haaland

    så knallgodt ut!!

  8. Linda Marie Stuhaug

    Kamilla Haaland: Absolutt nydelig 🙂

  9. Linda Marie Stuhaug

    momoiro: Eg hadde også skikkelig dilla i fjor sommer, og utover heile høsten i USA. No har eg på følelsen at dilla-perioden er komt tilbake, men ingenting i veien med det så 🙂 Litt kjedelig å måtte kaste alle bærene, du kan jo koke masse sylte av dei for eksempel! Eller lage bærsauser, det er jo så godt til forskjellige desserter. Oppskrifta mi her på bloggen på bringebærcoulis er nydelig for å gi deg ett tips. Så heller kjøpe nye bær til oppskrifter som dette 🙂

  10. Linda Marie Stuhaug

    Rita: Heisann Rita 🙂 Dei er alle ganske like på næringsinnhold. Både når det kommer til yoplait, mager kesam, naturell yoghurt eller gresk yoghurt. Men yoplait i vaniljesmak brukte eg masse før, det passa utrulig godt 🙂

  11. Linda Marie Stuhaug

    Mamma Marianne: Det anbefales! Vil falle i smak hos liten og stor 🙂

  12. Linda Marie Stuhaug

    Julie @ WolfItDown: Haha! Smoothiemaskina mi er begynt å streike, så eg kjenner til følelsen. Foodprosessor er tingen har eg funne ut etterkvart 🙂

  13. Linda Marie Stuhaug

    theresekristina: Absolutt nydelig 🙂

  14. Linda Marie Stuhaug

    Knutsens Verden: Mango er nydelig! No om dagane er dei store, ferske og billige på asiabutikker også, heilt supert 🙂 God helg til deg!

  15. Cathrine

    Har allerede prøvd ut bringebærsorbet oppskriften din, som var kjempe god! 🙂 elsker mango, så denne må nok også prøves! 🙂 🙂

  16. Linda Marie Stuhaug

    Cathrine: Så hyggelig! Håper mangovarianten også faller i smak – og det trur eg absolutt den kommer til å gjere 🙂 Ha en fin Mandag!

  17. CAMILLA

    Så utrolig godt ut, dette skal jeg prøve ut 🙂

  18. Linda Marie Stuhaug

    CAMILLA: Så hyggelig, håper det faller i smak hos deg også 🙂

  19. NAM! Denne var veldig god! Både undertegnede, mann og 2 åring digget isen 🙂

    1. Fantastisk, Ingrid! 😀

  20. Victoria

    Ser kjempe god ut. Dette må jeg prøve, jeg er jo så glad i is, så om den kan bli så sunn er jo det flott. ca hvor mange kalorier er det i en posjon med denne isen. ?

    1. Eg elsker is – så perfekt å lage sunnere alternativ som smaker nydelig 🙂 Tippe den ligger på ca. 200 kalorier, kjem litt an på kva type yoghurt og frukt/bær du bruker.