Sunne, søte pannekaker

Kva med en søt middag idag?
Det er jo kjøttfri Mandag igjen, og eg serverer søte, proteinrike pannekaker med deilig tilbehør. Desse mikser man sammen på null tid, en rask, sunn og enkel middag! Eg lager pannekakene både glutenfri og melkefri, men ingrediensene kan variers og byttes etter det du foretrekker og har tilgjengelig.

For mange vil kanskje desse pannekakene minne om søte lapper framfor pannekaker. Men pannekakene kan lages tynne og store også, så man kan rulle inn tilbehøret. Men det høres da ikkje feil ut med sunne lapper til middag vell? Sunne, proteinrike, mektige, mettande og næringsrike! Mums ?



Oppskrifta er beregna til en person, litt ettersom.
Eg bruker ikkje så masse væske i røra og får oftast 4-5 fyldige, men ikkje så store pannekaker. Størrelse, tjukkelse og fyldighet kan man variere etter væskemengde og ønske. Dei er mektige og mettande ettersom dei er proteinrike og eg har brukt havregryn i oppskrifta. Det er samme oppskrift som eg har posta mange ganger før det siste året.

Proteinrike pannekaker
1 egg
40 g valgfri tørrvare*
2 ss naturell yoghurt/ kesam*
1-2 ts sukrin+, evt. anna søtning
Eit dryss kanel og kardemomme
Vatn/melk til passe konsistens

* Eg bruker soyayoghurt som eit melkefritt alternativ. Man kan også bruke søtpotetmos og få saftige søtpotetpannekaker, men da holder det med 1 ss. Av tørrvare pleier eg å mikse to forskjellige, gjerne havremjøl og bokkveitemjøl. Du kan bruke det du har og foretrekker. Proteinpulver i vaniljesmak, fullkornskveitemjøl, speltmjøl, sesammjøl, naturell kakemiks er andre eksempel.

Framgangsmetode
Miks sammen ingrediensene og juster med væske til passe konsistens. Jo meir væske, jo tynnere og fleire pannekaker. Jo mindre væske, jo fyldigere og færre pannekaker. La gjerne røra svelle litt før du steiker på middels varme.

Som tilbehør er det berre å bruke det man liker og har tilgjengelig!
Butikkane har ofte godt utvalg av friske bær på denne årstida – norske jordbær er jo på sitt beste og er nydelig på tallerken 🙂 Mitt valg denne gangen falt på cottage cheese, blåbær, bringebær, kiwi og sukkerfri, brente valnøtter. Ett dryss sukrin gold og litt nyrørt jordbærsylte kom også på tallerken etterkvart!

God middag! Eller kanskje det blir til lunsj? 😉
Kjøttfri måltid er det uansett! Oppskrifta passer jo like godt til frukost eller kveldsmat også.

Ha en strålande Mandag og god start på den nye veka, alle sammen!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

30 kommentarer

  1. minlangehistorie

    Å pannekaker er noe jeg er skikkelig glad i, så kanskje jeg skal prøve noe slikt 🙂 prøvd noen sånne proteinpannekaker før, men off det smakte plastikk 😛

  2. Julie @ WolfItDown

    Snadder! Er så glad i lapper og pannekaker! Laget selv en mega blini med eggerøre i går til middag, snadder 😀 Håper du har hatt en fortreffelig start på uken 😀 x

  3. NAM! Disse skal jeg prøve:)

  4. Ja.. Eh, det der så jo mildt sagt digg ut..! Nam!

  5. maren sørum

    har så mye sjokoladekakemiks liggende, kan jeg bruke det for en sjokoladepannekake variant + kokosmel :-)?

  6. Herleg!!!

  7. Marte H. Hveem

    Det så utrolig fristende ut! Jeg elsker pannekaker <3

  8. Ser nydelig ut! 😀 skal absolutt prøves en dag <3 akkurat nå start karamell-granolaen din i ovnen, strax klar til å smakes 😀

  9. Linda Marie Stuhaug

    Monika: Tusen takk for det, Monika 🙂 Så kjekt å høyre at karamell- granolaen er i ovnen! Perfekt som kveldsmat det 😀 Ha en fin Mandagskveld vidare!

  10. Linda Marie Stuhaug

    Marte H. Hveem: Då er vi to! Blir aldri lei av det 🙂

  11. Linda Marie Stuhaug

    Rikke: Sunt&godt 🙂

  12. Linda Marie Stuhaug

    maren sørum: Ja, det kan du 🙂 Da ville eg tilsatt litt kakaopulver også for en sterkere sjokoladesmak 🙂

  13. Linda Marie Stuhaug

    Vilde: Det var ganske digg altså! Pannekaker slår aldri feil, uansett dag eller måltid 🙂

  14. Linda Marie Stuhaug

    Maria: Prøvprøv 🙂 Du vil ikkje bli skuffa!

  15. Linda Marie Stuhaug

    Julie @ WolfItDown: Det høres ut som en deilig middag! Takk for det, og det samme til deg 😀

  16. Linda Marie Stuhaug

    minlangehistorie: Haha 😉 Prøv desse, eg lover deg at dei ikkje smaker plastikk 🙂

  17. Solveig M. G. Blanco

    Digger bloggen din, helt topp!

  18. Jannicke

    jeg elsker bloggen din den er så praktisk

  19. jernhelse

    men du, kan du spise cottage cheese? trodde d var laktose i det jeg?:) kjenner ei som er allergisk mot laktose som sier hun ikke kan spise cc, så om hun kan d så er jo d en gladnyhet

  20. Linda Marie Stuhaug

    jernhelse: Eg har melkeintoleranse, ikkje laktoseintoleranse. Men eg kan ete små mengder med cottage cheese og mozarella ost, for desse to hadde eg ikkje utslag på 🙂 Man kan vanligvis ikkje spise cottage cheese når man har laktoseintoleranse.

  21. Linda Marie Stuhaug

    Jannicke: Takk for det, så hyggelig 🙂

  22. Linda Marie Stuhaug

    Solveig M. G. Blanco: Så kjekt å høre! Tusen takk 🙂 Ha en super dag vidare!

  23. Camilla

    Hvor mange kalorier er det til sammen i oppskriften?

  24. Hei! Eg laga desse i dag. Men eg sleit med å snu dei, da berre smuldre opp. Hadde masse feitt i panna. Veit du ka eg gjer feil? Mvh Sofie

  25. Linda Marie Stuhaug

    Sofie: Det høyres rart ut… brukte du veldig masse væske og fikk ei tynn røre kanskje? Det har nemlig aldri skjedd med meg før!

  26. Linda Marie Stuhaug

    Camilla: Veit ikkje, teller ikkje kalorier 😉

  27. Elise Karlstrøm Bjørnstad

    Utrolig gode pannekaker! Laget en versjon av disse til lunsj i dag, nam!

  28. Linda Marie Stuhaug

    Elise Karlstrøm Bjørnstad: Så kjekt å lese, Elise! En glede å inspirere 🙂

  29. Therese

    Hvis man ønsker å lage det på kvelden, kan de oppbevares i romtep/kjøleskap til neste dag?:)

  30. Linda Marie Stuhaug

    Therese: Så absolutt, både røra eller ferdige pannekaker kan stå til neste dag 🙂