Sukkerfri, enkel iskaffi på to måter

Iskaffi hører jo sommaren med!

Det er ingen tvil om at eg er ei "kaffikjerring" og trenger noken kopper gjennom dagen. No som temperaturen stiger og sola står høgt på himmelen frister det med en kald og avkjølande kaffivariant innimellom. Heimelaga iskaffi kan lagast på ufattelig mange måter i forskjellige varianter, og eg tenkte å dele vertfall to måter å lage den på. Dei begge mikses sammen raskt og enkelt, samtidig som dei er sukkerfri og veldig kalorilette!

Til begge desse variantane bruker man samme ingrediensane, men på to forskjellige måter. Eg skrive valgfri melk fordi man kan bruke den melka man har og foretrekker. For melkefri variant bruker man naturligvis alternativ melk – mandelmelk, soyamelk, rismelk etc. Ellers er favoritten tine melk ett supert alternativ 🙂

(Mocca) iskaffi
? Lag sterk kaffi, fordel i isbitformer og frys til isbiter.
? Ha i isbiter i en foodprosessor / kraftig blender sammen med melk, pulverisert søtning og evt. smakstilsetning. Miks sammen til en slush- konsistens.
? Prinsippet er enkelt; juster mengde, miks sammen, smak til.

Denne er like god uten smakstilsetning som med. Ønsker du vaniljesmak kan du tilsette f.eks vaniljeproteinpulver / vaniljeessens / ekte vaniljepulver / stevia vanilje. Ønsker du sjokoladevariant, slik som bildene mine viser, kan du smake til med kakaopulver og/eller sjokoladeproteinpulver.

Man trenger ikkje mål på å lage iskaffi, men eg er sikker på at noken lurer, så her var ca. mine mål på denne iskaffien: 130 g fryst, sterk kaffi ? 1 dl mandelmelk ? 2 ss sukrinmelis m/stevia ? 1 ss kakao. Eg liker det søtt og sterkt til informasjon 🙂

Eg lagde litt sjokoladesaus av kakaopulver og sukrinmelis som eg hadde i glasset før eg helte iskaffien over.

(Vanilje) iskaffi
? Lag sterk kaffi, fordel i isbitformer og frys til isbiter.
? Rør sammen valgfri melk med pulveristert søtning og evt. smakstilsetning.
? Hell isbitene over glasset og la det stå litt så dei smelter og lager god kaffismak.

Denne er like god uten smakstilsetning som med. Ønsker du vaniljesmak kan du tilsette f.eks vaniljeproteinpulver / vaniljeessens / ekte vaniljepulver / stevia vanilje. Ønsker du sjokoladevariant kan du smake til med kakaopulver og/eller sjokoladeproteinpulver.

Her trenger man heller i utgangspunktet ikkje mål, men eg skriver opp dei eg brukte på denne som bildene viser. 100 g fryst, sterk kaffi ? 1,5 dl mandelmelk ? 1 ss sukrinmelis m/stevia ? eit dryss ekte vaniljepulver ? eit dryss kanel. // Innlegget inneholder sponsede produkter.

En nydelig smak av vanilje og kanel!

Kan vere at eg deler fleire oppskrifter etterkvart, men no om dagane er det desse to måtene i forskjellige varianter som er min favoritt. Eg lager en liter supersterk kaffi om gangen og fryser ned så eg alltid har muligheten å lage meg eit glass 🙂

Del gjerne din måte å lage iskaffi på! Alltid kjekt med innspel 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

13 kommentarer

  1. Julie @ WolfItDown

    NAM! Er helt kaffe frelst jeg også, av typen cappuccinoholiker…oops! Dette var utrolig lurt, likte særlig tipset om kaffi isbitene! Mmmmm kald mokka i solsteiken hadde ikke vært så dumt! Er i helt tullete sommer modus nå, og er sliiten etter jobb, kan’ke du komme og mekke en sånn derre der til meg? Tihi 😛 Er så surret at det ble josdbær pannekaker til MIDDAG i dag av alle ting 😛 Julie for 20 år siden hadde nok jublet av glede, det gjorde denne Julie’n også for så vidt, hihi, men nå må jeg kanskje lage meg litt kaffe 😛 Takk for inspirasjon Linda! x

  2. Solveig

    Disse må jeg prøve 🙂 Har du tips eller oppskrift på treningsbarer? Vi sykler og min kjære er ikke glad i atkins og questbarene som jeg liker. Han synes de er seige å spise underveis på sykkel. De barene vi har prøvd å mekke sammen selv, bare smuldrer opp og kan ikke tas med i baklomma. De barene som er beregnet på trening, er det så trolig mye sukker og karbohydrater i at vi egentlig ikke har så lyst til spise de. Per i dag spiser han Clif-bar på tur, men disse er jo også fulle av sukker. Hjelp! 😛

  3. Lovelylillers sunne oppskrifter

    Iskaffe er en nødvendighet i varmen! 😀

  4. FlestLesere

    Så nydelig ut 🙂 Tenkte forresten å tipse deg (ettersom jeg leser denne bloggen fast) om at jeg har skrevet et innlegg om hvordan man kan få sponsorer som kontakter deg, så du slipper – på bloggen nå 🙂 Fortsatt god onsdag 🙂

  5. minlangehistorie

    Ikke glad i kaffe men det på jeg prøve 🙂

  6. Linda Marie Stuhaug

    minlangehistorie: Du kan absolutt lage en svak variant for å ikkje få den veldig sterke kaffismaken 🙂

  7. Linda Marie Stuhaug

    FlestLesere: Det var det absolutt 🙂 Takk for tipset, men eg er ikkje interessert i sponsorer. Ha en strålande dag 🙂

  8. Linda Marie Stuhaug

    Lovelylillers sunne oppskrifte: Så absolutt! Smaker aller best ute i den varme sola 🙂

  9. Linda Marie Stuhaug

    Solveig: Eg lager ofte energibarer/proteinbarer sjølv, men legger ikkje ut så mange oppskrifter av det. Eg har vertfall tre stykker ute på bloggen: Peanøtt proteinbarer med sjokolade: http://lindastuhaug.blogg.no/1403010716_17062014.html Snickers energibar: http://lindastuhaug.blogg.no/1400343101_energibar.html Cookie dough: http://lindastuhaug.blogg.no/1389894928_cookie_dough__sukkerf.html Håper en av dei ser fristande ut 🙂

  10. Linda Marie Stuhaug

    Julie @ WolfItDown: Kald mokka smaker aller best i solsteiken, det er ingen tvil om 🙂 Skulle gjerne komt å servert deg eit glass altså! Jordbær pannekaker til middag høres ikkje feil ut – av og til frister det med alt anna enn eit typisk middagsmåltid! Håper du får en fin veke vidare Julie 🙂

  11. Skal prøve en av disse i dag 😀

  12. Julie @ WolfItDown

    <3

  13. Linda Marie Stuhaug

    IM: Perfekt på dager som desse 🙂