Fullverdig, næringsrik smoothie

Hei hopp!

På varme sommerdager passer det ypperlig med en måltidssmoothie. Apetitten er gjerne ikkje heilt på topp, eller så vil man ha noke kaldt og avkjølande, og da er smoothie midt i blinken! Man kan jo i utgangspunktet ha det til både frukost, lunsj, middag, kveldsmat, mellommåltid eller kva det måtte vere – så lenge porsjonen og gjerne toppingen er stor nok!

For at en smoothie skal bli fullferdig for eit måltid må man bruke meir enn frukt, bær og juice. En slik smoothie vil berre dra blodsukket til værs, gir lite næring og metthetsfølelsen vil komme ganske fort tilbake. Ved å tilføye proteiner og/eller sunt fett blir smoothien plutselig bli meir næringsrik og man gir kroppen det den trenger. Tidligere har eg tipsa dere om bruk av blant anna kokosmelk, avokado, proteinrik yoghurt, nøtter, proteinpulver og grønnsaker i smoothien for å gjere den fullferdig, men eit tips eg bruker masse som eg enda ikkje har nevt er nemlig… egg!

Egg er en real næringsbombe, og omtales som naturens vitaminpille – for det einaste vitaminet man ikkje finner i egg er vitamin C. Det har eit høgt innhold av sunne fettsyrer og protein. I tilføye rått egg i smoothien er kanskje langt ut av komfortsona for mange, men man kjenner ikkje smak eller lukt av egget skjønner dere. Egget gir smoothien en god konsistens og masse næring.

Man kan selfølgelig bruke andre typer bær, eller prøve seg fram med andre ingredienser. Prinsippet mitt er at eg ønsker dere skal prøve egget!

Næringsrik bringebærsmoothie
? 150 g frosne bringebær
?150 g valgfri yoghurt / kokosmelk
(eg pleier bruke 50/50 med vanlig og light kokosmelk)
? 1 egg
? Evt. 1/2 banan
? Valgfri søtning etter smak, eg bruker sukrinmelis
? Væske til passelig konsistens – juice, vatn, melk etc

Miks sammen til en klumpfri smoothie, juster med væske til den konsistense du ønsker, og smak til med søtning! Tilsett gjerne ekstraingredienser.

Smoothien kan etast (personlig liker eg best en tjukk konsistens så eg kan ete med skei) eller drikkast som den er, eller man kan bruke den som basis for litt ekstra topping i ei skål –

Toppa med heimelaga, sukkerfri karamell- granola som du finner oppskrift på HER, litt friske blåbær og chiafrø ?

Fortell meg gjerne om en eller fleire ingredienser du bruker for å få din smoothie fullverdig!
Toppingen teller også, selfølgelig – det er jo en del av måltidet 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

18 kommentarer

  1. Julie @ WolfItDown

    Mmm for en frisk og fargerik start på uken, liker det 😀 God mandag! x

  2. theresekristina

    Uææ litt skeptisk til egget, men får vel prøve det óg! Tidligare oppskrifter har jo vore veldig vellykka sjølv om ein har vore skeptisk i utgangspunktet 🙂

  3. Har faktisk aldri prøvd med egg. Bruker å ha litt havregryn og sammalt hvetemel i for å gjøre den til et måltid jeg 🙂

  4. Hei! Eg berre lurer på ein ting. Ein smoothie går som 1/5 om dagen sant? Mvh Sofie

  5. regineaf:- en blogg om reise, trening og kosthold

    Det så og hørtes utrolig godt ut! Bruker du rått egg eller? Haha, høres litt rart ut om du gjør noe annet… Det er jo så utrolig mye god næring i egg!

  6. Julie @ WolfItDown

    Therese Kristina: Ên av fem om dagen regnes som regel av 80g av en type frukt, bær eller grønnsak, så Linda sin lille lekre smoothie over teller som to av fem om dagen om du bruker banan såvel som bringebær 🙂 Som regel, om du spiser over 80g av samme frukt/grønnsak, så teller det fortsatt som en ^ ^ Håper det er til hjelp! x

  7. Linda Marie Stuhaug

    Julie @ WolfItDown: Så kjekt at fleire bidrar til å svare i kommentarfeltet 🙂 Kjekt med litt innspel, Julie! Ha en strålande Mandag 😀

  8. Linda Marie Stuhaug

    regineaf:: Ja, selfølgelig rått egg, ellers hadde det stått 🙂 Egget er en superingrediens og man får supersmoothie! Alle tomler opp for det 🙂

  9. Linda Marie Stuhaug

    Sofie: Det stemmer 🙂 Når man bruker 150 g bær og gjerne litt banan så går det som 1/5 om dagen! Det er heller ingenting i veien for å putte oppi litt ekstra frukt/bær eller grønnsaker for en enda større porsjon 🙂

  10. Linda Marie Stuhaug

    IM: Havregryn bruker eg ofte, men veldig greit med variasjon! Så får man litt protein og fett også 🙂

  11. Linda Marie Stuhaug

    theresekristina: Prøvprøv! Smoothien blir med en gang meir mettande og næringsrik 🙂 Man må bevege seg litt ut av komfortsona av og til 🙂

  12. Linda Marie Stuhaug

    Julie @ WolfItDown: Så absolutt – slik vi liker det 😀 Ha en knall Mandag vidare!

  13. Julie @ WolfItDown

    Hah, uff, så nettopp at jeg hadde svart feil person, mente selvfølgelig Sofie, beklager! 😛 x

  14. Linda Marie Stuhaug

    Julie @ WolfItDown: Trur vi alle sammen skjønte det – så ingenting å tenke på 😀

  15. heihei! Hva er forskjellen på kokkosmelk light og vanlig? Vil man merke mye forskjell om man kun bruker vanlig kokkosmelk? Bruker som oftest å bli ganske mislykket når jeg eksperimenterer på kjøkkenet, så liker å følge oppskriftene dine til punkt og prikke ? Og kan du komme med noen enkle eksempler hvor kokkosmelk light egner seg bedre enn vanlig kokkosmelk? :)) det hadde kanskje vært litt bortkastet å kjøpe inn en boks kokkosmelk for å lage en smoothie 😛 Også må jeg igjen få sagt at jeg elskerelskerelsker bloggen din! Nevnte i et annet innlegg at jeg har glutenintoleranse, men tror ikke jeg nevnte at jeg hadde melkeintoleranse og? Akuratt som deg, så det er ikke uvanlige greiene 😛 Nå klarer ikke jeg å holde meg heelt unna melk og gluten, men har i hvert fall kuttet veldig ned på det (med bloggen din som hjelp! <3) - Lucie :))

  16. Linda Marie Stuhaug

    Lucie: Heisann 🙂 Vanlig kokosmelk er feitere enn light, naturligvis. Når kokosmelka står i kjøleskapet skiller den seg fra vatnet og danner en kokoskrem, den er alltid denne kokoskremen eg bruker i oppskriftene mine når eg bruker den vanlige. Kokosmelk light er magrere og tynnere i konsistensen og eg bruker den på en litt anna måte. I dette innlegget kan du lese litt og sjå forskjellen: http://lindastuhaug.blogg.no/1403638416_sjokolademousse.html Kokosmelk light bruker eg i smoothier, eg blander med litt søtning og får en slags «kokos-vaniljesaus» som eg spiser til friske bær, i matlaging både til supper, wok, sauser o.l. Vanlig kokosmelk bruker eg til noken av dei samme områdene, men også som ingrediens i kaker, til å lage kakeglasur, sjokolade-kokoskrem osv 🙂 Håper det var litt til hjelp! Kjekt å lese at eg har inspirert deg til en glutenfri og melkefri kvardag – det er berre å fokusere på alle dei gode alternativene man har 🙂 Klem til deg!

  17. linn karin

    Ingefær er en fantastisk ingrediens i smoothie og går ilag med all type frukt. Det er en rot med mange helsemessige fordeler, blant annet forebygge forkjølelse, motvirker mage tarm ubehag som luft, motvirker kvalme, sjøsyke, svagerskapskvalme og hodepine. For å nevne noe. Så det er mange gode grunner til å velge ingefær, i tillegg til at det gir en frisk og god smak.

  18. Linda Marie Stuhaug

    linn karin: Eg kjenner godt til helsefordelene med ingefær og bruker det nesten kvar dag i juice, men aldri prøvd i smoothie før. Takk for tipset 🙂