Vekemeny ~ 33

Hei godtfolk!

Det er Søndag og ei ny veke står for tur. Dei aller fleste er vell tilbake til kvardagen etter ferie no? Det kan vere vanskelig å komme skikkelig i gang med rutiner igjen, men en ting er sikkert: mat må man uansett ha. Då selfølgelig sunn og nærinsrik mat som kropp og sinn blir strålande glad av! Derfor har eg idag laga en velsmakande vekemeny med oppskrifter fra arkivet som kanskje kan vere til inspirasjon for dei kommende måltidene. Her er en god blanding av rødt og kvitt kjøtt, feit og mager fisk samt snacks/dessert/kaketips på noken av dagane.

Oppskriftene kan justerast og tilpassast, og du kommer direkte til dei ved å trykke på bildet eller underteksten med rosa/rød link. La deg inspirere!

MANDAG

Det er kjøttfri Mandag – som absolutt ikkje er kjedelig! Kva med fylt og ovnsbakt søtpotet med egg? Kombinasjonen mellom egg og søtpotet er uslåelig god! Skal du lage middag til mange er kanskje middagspai med søtpotetbunn eit bedre alternativ!

TIRSDAG

Fiskemiddag to ganger i veka hører med, gjerne både kvit/mager fisk og rød/feit fisk. Heimelaga fiskegrateng er en perfekt familiemiddag! Denne fiskegratengen er laga med kikerter framfor pasta og er veldig næringsrik 🙂

ONSDAG

Kva med (spelt)lompe- enchiladas servert med frisk salat og guacamole? En smaksfest! Bruk gjerne heimelaga lomper eller søtpotetlomper!

Og sida det er lillelørdag slår vi til med sunn snacks som tar noken få minutter å lage…

Seige browniestrøfler er ingenting anna enn kvardagsluksus på sitt beste!

TORSDAG

Fiskemiddag igjen – kan det friste med laks med baconostsaus? Noken minutter tillaging før resten lager seg sjølv i ovnen. Det kan høres ut som en sær kombinasjon, men det er ufattelig godt!

FREDAG

No er det helg, og søtpotetlasagnevil virkelig gi deg den komplette helgefølelsen!

LØRDAG

Pizza hører jo gjerne helga til, og da anbefaler eg å slå til med kvit tunfiskpizza. Dette er min absolutt favoritt over ALLE pizzaer er noken gang har smakt! Litt godis hører absolutt med på en Lørdagskveld. Vil du ha av den sunnere typen som likevell ikkje går ut over smaken deler eg også en av mine favorittoppskrifter på snacks…

Sunne vaniljefudge! Denne kan lages i fleire varianter, som peanøttfudge, sjokoladefudge, lakrisfudge, sunn SMIL sjokolade med flytande karamellkjerne. All informasjo finner du i det linka innlegget 🙂

SØNDAG

Indrefilet av svin med kokoskrema sopp som tilbehør er den perfekte Søndagsmiddag. Kanskje dere skal ha gjester til kaffien på ettermiddagen? Då vil eg anbefale denne nydelige kaka –

Blåbær smuldrepai med vaniljekrem! Sukkerfri og glutenfri. Bruk gjerne andre bær, eller kombiner fleire typer for variasjon!

Håper du fant noke som passer til deg og din vekemeny! Sett deg ned og skrive en middagsplan for den kommande veka, samt en handleliste som du krysser ut imorra. Med litt planlegging er det enkalare å holde den sunne linje, men også vil man spare masse tid og energi på det i lengden. Små endringer kan utgjere en stor forskjell 🙂

Pleier du å planlegge vekas kommande middager?
Eller har du andre rutiner du følger?
Fortell meg gjerne!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

24 kommentarer

  1. SYDETSELV

    SÅ mye godt!

  2. SÅ mye godt du har laget her! Pleier og planlegge middagene på mandagen, men kommer ofte ut av dager og blir derfor sjeldent fulgt. Men dette såg så godt ut at jeg må nok finne frem huskelisten i kveld og skrive litt ned 🙂 Så inspirerende du er!

  3. Lovelylillers sunne oppskrifter

    Så sunt og godt ut dette! Jeg planlegger aldri middager eller måltider, men har man familie feks er det jo et must! Håper du har hadd en fin helg 🙂

  4. Veldig kjekt at du legger ut ukesmeny…….., kommer du til å fortsette me de?

  5. Takk for flotte, inspirerende oppskrifter! Prøver stadig det du legger ut, og det faller alltid i smak! Tusen takk for at du gjør dette!!!

  6. minlangehistorie

    Når du legger ut slik, er det dette du skal ha denne uka som kommer? 🙂 så jeg vet når jeg skal be meg selv på middag 😀

  7. Linda Marie Stuhaug

    minlangehistorie: Nei, det er det nok ikkje 😉 Eg må alltid få laga noke nytt, hehe!

  8. Linda Marie Stuhaug

    Navn: Så utrulig hyggelig! Det er ekstra stas å blogge når det blir tatt så godt imot 🙂 Takk for fine ord 🙂

  9. Linda Marie Stuhaug

    sonja: Tja, det kan godt hende! Visst dere lesere ønsker det / eg får gode tilbakemeldinger så kommer eg absolutt til å fortsette med det 🙂

  10. Linda Marie Stuhaug

    Lovelylillers sunne oppskrifte: Ja, det er heilt sant – for familier eller studenter er det nok mest gunstig 🙂 Takk for det – håper du også har hatt en supert helg!

  11. Linda Marie Stuhaug

    Anna: Tusen takk, Anna! Så utrulig kjekt å høre 🙂 Litt lett planlegging er absolutt bedre enn ingenting – kommer man ut av det så betyr det gjerne ikkje så masse det heller, så lenge man klarer å velge sunne alternativer! Ønsker deg ei super, kommande veke 🙂

  12. Linda Marie Stuhaug

    SYDETSELV: Takk for det 🙂

  13. Wow det var virkelig mange gode måltider! Skulle ønske jeg var flinkere til å planlegge slik gode måltider.

  14. Her var det mye godt! Skal absolutt få prøvd noe av dette i nærmeste fremtid!

  15. annehelene

    Så mye godt! Håper du aldri slutter å blogge å dele dine fantastiske oppskrifter! Lurte på om du kunne legge alle ukesmenyene i en egen kategori? Og kan du legge ut ett innlegg med tips til enkel og raske middager? Når man kommer hjem 20.30 fra jobb endel ganger er det ikke alltid middagsprioriteringen kommer først 😮 Også ett siste spørsmål; kan du legge ut ett innlegg om basis ingredienser man trenger generelt i oppskriftene dine? Jeg ser du bruker proteinpulver osv, det får jeg ikke tak i min by, derfor kunne jeg tenke meg en «handleliste» over ting jeg trenger i oppskriftene dine så jeg slipper å kjøre lagt for å finne det jeg trenger hver gang 🙂 Takk for att du inspirerer meg? nå skal jeg virkelig «gå i dine spor» og bruke dine oppskrifter fast 🙂

  16. Linda Marie Stuhaug

    annehelene: Heisann 🙂 Eg får sjå kva eg får til angående å ha vekemeny i egen kategori. Må snakke med designeren min først i tilfelle, så det går opp i opp med framsida! Når det gjelder middagene er dei aller fleste oppskriftene mine innpå her enkel og raske 😉 Det samme med dei eg legger ut. Eit innlegg med basisvarer holder eg på med, så det kommer etterkvart. Eg er slutta å bruke proteinpulver, så det finner du ikkje i oppskriftene eg har posta dei siste månedane, og du finner dei heller ikkje framover 😉 Proteinpulver i tildligere oppskrifter kan alltids byttast med anna tørrvare. Takk for hyggelige ord, kjekt å høre at eg inspirerer deg 🙂

  17. Linda Marie Stuhaug

    Lena: Ja, mat er fantastisk 😉 Så kjekt å høre, håper det faller i smak 🙂

  18. Linda Marie Stuhaug

    Mona: Det er ganske enkelt å planlegge gode måltider – prøv ei veke du også! 😀

  19. Hei Linda! Jeg vil bare takke deg for inspirasjonen til å lage sunn og god mat. Har de siste dagene prøvd ut forskjellig oppskrifter fra bloggen din, og alt smaker helt fantastisk 🙂 Jeg håper virkelig du fortsetter med disse ukesmenyene, perfekt for en småbarnsfamilie som er avhengig av god planlegging 🙂 Du inspirerer virkelig 🙂 Ellen 🙂

  20. Takk for gode tips! Alt så fantastisk godt ut! 😀

  21. Linda Marie Stuhaug

    Vilde: Så kjekt å høre, tusen takk 🙂

  22. Linda Marie Stuhaug

    Ellen: Hei Ellen! Tusen hjertelig takk for så mange hyggelige ord, det setter eg virkelig pris på 🙂 Kjekt å lese at vekemenyen var nyttig, det er fleire som har sagt – så det skal eg absoutt prøve å fortsette med 🙂 Håper du får en strålande Onsdag!

  23. Camilla

    Nå har jeg testa ut fiskegratengen. Den var supergod!:) Ble mer enn jeg hadde trodd, og nå sitter jeg igjen med en hel liten form. Går dert an å fryse fiskegratengen?

  24. Linda Marie Stuhaug

    Camilla: Så hyggelig! Kjekt å lese at den falt i smak 🙂 Er veldig usikker på om det går an å fryse fiskegrateng, men eg rekner med det skal gå fint – så lenge den får en skånsom opptining når den skal spises igjen (natta over i kjøleskap, og ikkje rett i mikro/ovn som djupfryst).