Overnight oats – sunn, rask og enkel frukost!

Heisann alle sammen!

Idag tenkte eg å komme med eit supert frukosttips. Dere som har fulgt meg ei stund huska kanskje eg hadde totalt dilla på overnight oats for ei tid tilbake, og det er nettopp overnight oats som er greia her! Skal vi sei det på godt norsk så heiter det altså over-natten-havregrøt. Du rører ingrediensene sammen på kvelden, lar den stå over natta, og på morningen er frukosten klar i kjøleskapet. Tipp topp genialt! Havregrynene sveller i veska og du får en perfekt grøt- konsistens. Naturligvis spises den kald – som kan vere uvandt for mange, men det er utrulig godt og en har hard konkurrent for den tradisjonelle havregrøten etter mi meining.

Sunn, rask, enkel og utrulig lettvindt frukost. Den kan varieres i den uendelige så det er nok en del som skal til for å bli lei. Ved bruk av glutenfri havregryn blir det naturligvis en glutenfri frukost, og den kan enkelt lages melkefri ved bruk av f.eks kokoskrem/kokosmelk og alternativ melk. Tenk kreativt!

Husk å juster mengden etter deg og dine behov!

Overnight oats
? 1,5 dl store havregryn
? 1 dl gresk yoghurt eller anna yoghurt/kesam
? 1 dl melk
? En klype salt
? Søtning etter smak
? Evt. smakstilsetning

Bland sammen alle ingrediensene og juster med søtning. Du kan godt bruke stevia eller sukrinvariantene, sjølv bruker eg alltid sukrinmelis. Vend inn smaktilsetning om du ønsker å piffe opp grøten, sett den i kjøleskapet i en skål/boks natta over og server med det tilbehøret du ønsker!

Ulike smakstilsetninger
? Vend inn frosne eller ferske bær, du kan bruke alle slags varianter! Blåbær, bringebær, jordbær, bjørnebær, rips…
? For enda meir proteiner kan du tilsette proteinpulver i din favirittsmak, samt litt ekstra væske.
? Tilsett kakaopulver og godt med søtning for ekte sjokoladegrøt!
? 1 ss peanøttsmør i oppskrifta gir en virkelig god smak, spesielt om man bruker en crunchy variant.
? Vend inn ulike krydder. Kva med kanel, kardemomme og ekte vaniljeulver – eller kanskje en av dei?

Bruk fantastien, prøv deg fram og varier!

Som topping er min favoritt frisk frukt og/eller bær, det bruker eg så og sei alltid. Her servert med litt peanøttsmør og sukringold i tillegg ?

Andre alternativer kan vere:
? Sukkerfritt syltetøy. Lag gjerne ditt eget!
? Heimelaga nøttesmør eller nugatti. Magisk!
? Karamelliserte epler – mmmm…
? Frosne bær. Eller du kan tine dei litt så det blir lune bær!
? Cottage cheese.
? Nøtter. Kva med sukkerfri, brente mandler eller valnøtter?

Eller rett og slett akkurat det du har lyst på. Spis den gjerne uten topping, godt er det også 🙂

Håper iallesall noken av dere fekk litt frukostinspirasjon!
Overnight oats kan naturligvis spises til både lunsj og kveldsmat også, men den burde stå minst 5-6 timer for å få riktig konsistens. Lag ikveld og ha frukosten klar i det du åpner kjøleskapsdøra imorra 🙂

Har du prøvd overnight oats før?
Kom gjerne med tips til ulike varianter!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

38 kommentarer

  1. Marte Hopstad

    Mm, overnightoats er såå godt! Det så veldig fristende ut 🙂

  2. Hege-mor

    Dette så spennende og godt ut! Lurer på en ting, må det være store havregryn eller fungerer et like greit med små også?

  3. Linda Marie Stuhaug

    Marte Hopstad: Ikkje sant? Heilt nydelig 🙂

  4. Linda Marie Stuhaug

    Hege: Eg har aldri brukt små havregryn, men det fungerer nok heilt ypperlig å bruke dei også altså 🙂 Eg synes dei store er bedre og metter meir, derfor eg alltid bruker dei!

  5. Det der skal jeg prøve i kveld! Takk for tips 😀

  6. Å så godt ut 🙂 gi deg å frist meg da :))

  7. Overnight oats er så godt, men det er lenge siden jeg har spist. Takk for oppskrift 🙂 Skal definitivt lage dette til i morgen

  8. MaritaS

    Det der skal jeg prøve ikveld 🙂 Jeg stresser litt om morningen for å lage havregrøten før jobb, og den må stortsett hiives i en boks og spises passe kald på bussen.. Da kan jeg jo like greit gjøre dette på kvelden og spare meg for tid gitt! Takk for tips 😀

  9. Veronika

    En av mine favorittfrokoster! Har ikke du laktoseintoleranse? I så fall, hva bruker du i stedet for gresk yoghurt/kesam? 🙂

  10. Lovelylillers sunne oppskrifter

    Har prøvd det maaaange ganger ja 😀 Må alltid ha noe godt i som bær, proteinpulver,nøtter osv 😀

  11. Linda Marie Stuhaug

    Lovelylillers sunne oppskrifte: Ja, det er best å piffe opp grøten litt! Godt å variere 😀

  12. Linda Marie Stuhaug

    Veronika: Eg har ikkje laktoseintoleranse, eg har melkeintoleranse. Det er ikkje det samme 😉 Som det står i innlegget kan man lage overnight oats melkefri med bruk av kokoskrem, kokosmelk og valgfri melk 🙂

  13. Linda Marie Stuhaug

    MaritaS: Det er nettopp derfor overnight oats er så utrulig genialt! Den er jo klar og kan tas rett i veska – eller så strekker kanskje tida til så du får tid å nyte den før bussen 🙂 Håper grøten faller i smak!

  14. Linda Marie Stuhaug

    Ingrid: Fort gjort at mat og måltider havner i glømmeboksen! Tipp topp med en påminnelse innimellom 🙂

  15. Linda Marie Stuhaug

    mkde: Det er berre å hive seg i gang på kjøkkenet 😉

  16. Linda Marie Stuhaug

    Vilde: Berre hyggelig! Håper det faller i smak 🙂

  17. jenny margrethe goss dikkanen

    Det så godt ut!;)

  18. Overnight er fantastisk til travle morgener og smaker himmelsk. Jeg blander altid inn to spiseskjeer chiafrø også 🙂 Så får den masse av omega3 og blir litt mer «pudding-aktig».

  19. Overnight oats er utrolig godt! 😀 min favoritt er nok smakskombinasjonen kokosmelk & frossne bringebær, helt himmelsk synes nå jeg <3 og for min del må jeg bare si at overnight oats til og med kan overgå den varme havregrøten 😉 Utrolig mange lekkre og fristende toppinger og smakskombinasjoner du har her Linda! 😀 Ser ut som jeg må prøve meg på noen nye smaker fremover :D! <3

  20. Fast leser

    Står i kjøleskapet, klar til i morgen! ?

  21. Nina Bakke

    Ser kjempe godt ut 🙂

  22. Linda Taylor

    Herlig tips 🙂 hvor bestilte du den pakken med grove scones fra igjen?

  23. Den mest fantastiske bloggen som finnes! 🙂

  24. Linda Marie Stuhaug

    Torunn: Wow! Tusen hjertelig takk, Torunn 🙂

  25. Linda Marie Stuhaug

    Linda Taylor: Den fåes både på x-life.no og funksjonellmat.no 🙂 Du finner den også i dei fleste helsekostbutikker!

  26. Linda Marie Stuhaug

    Nina Bakke: Det er det uten tvil 🙂

  27. Linda Marie Stuhaug

    Fast leser: Herlig! Da håper eg frukosten smaker / smakte 🙂

  28. Linda Marie Stuhaug

    Monika: Eg er, som du sikkert har fått med deg, eit periodemenneske – akkurat no liker eg overnight oats bedre enn havregrøt 🙂 Det er så mange varianter å lage at man nesten må prøve en ny kvar dag! Kokosmelk og bringebær høres absolutt nydelig ut 🙂 Håper du får en fin dag, Monika 🙂

  29. Linda Marie Stuhaug

    Emilie: Chiafrø har eg brukt en del sjølv også, men kun en spiseskei da 🙂 Det skulle eg absolutt skrevet som eit tips!

  30. Linda Marie Stuhaug

    jenny margrethe goss dikkanen: Det er det absolutt 🙂

  31. Julie @ WolfItDown

    Mmmm overnight oats er såååå godt 😀 Perfekt om en er travel på morgenkvisten 🙂 Jeg liker og variere typene melk jeg bruker, men er aller best med frukt og nøtter syns jeg, ellers så kan du jo lage «sjokoladevariant» med litt kakaopulver 😀 x

  32. Linda Marie Stuhaug

    Julie @ WolfItDown: Det er det så absolutt! Aller best er det med en frisk topping, og sammen med litt crunchy nøtter blir det faktisk hakket bedre 🙂 Sjokoladevarianten lager eg ofte, gjerne med litt sterk kaffi for mocca 🙂

  33. NAM nå fikk jeg vann i munnen. Skal absolutt testes ut 😀 Har nettopp «oppdaget» bloggen din, og her er det massevis av oppskrifter jeg absolutt skal prøve ut. Tusen takk for en skikkelig inspirerende matblogg 😀

  34. Linda Marie Stuhaug

    Kristi: Så hyggelig å høre, Kristi! Tusen takk for hyggelige ord, det setter eg stor pris på 🙂 Ha en super Torsdagskveld 🙂

  35. Hei Linda – ser dette er et eldre innlegg så vet ikke om du ser kommentaren her, men lurer på hvor mye sukrinmelis du bruker i oppgitt porsjon? Tenkte jeg skulle teste ut denne oppskriften 😀 Utrolig bra blogg du har og veldig inspirerende!! Hilsen Ida

  36. Linda Marie Stuhaug

    Ida: Hei Ida 🙂 her gjelder det å smake seg fram! Eg husker ikkje akkurat kor masse eg pleier å bruke da det er månedsvis siden sist eg lagde overnight oats. Det kommer an på kva type man lager og kor søtt man ønsker det! Det er ingenting å veien for å smake til på morgonen helle. Start med 1 ss kanskje, og juster deretter! Håper det smaker 🙂

  37. Sunniva

    Hei 🙂 dette så kjemedeilig ut! hvor mange kalorier er det ca i grunnoppskriften?

  38. Linda Marie Stuhaug

    Sunniva: Eg rekner ikkje kalorier, så det veit eg ikkje 🙂