Næringsrik frukost med kokoshavregrøt

God dag i denne regnfulle Onsdagen!

Idag var det ingenting anna enn ei varm skål med havregrøt som frista på morgenkvisten, så da blei det selfølgelig havregrøt med alt for mange kopper kaffi på sida. Eg veit at havregryn på en eller anna måte er med på å starte dagen for veldig mange, enten det er snakk om havregrøt, overnight oats, heimelaga granola, heimelaga knekkebrød, scones, bakt brød eller som gryn med melk/yoghurt.

Dette er jo heilt topp, for havregryn bidrar til langsom blodsukkerstigning, metthetsfølelse som varer og god fordøyelse med sitt høge innhold av kostfiber. I tillegg er grynene proppfulle av viktige vitaminer og mineraler, som blant anna sink, jern og magnesium. Mange gode grunner til å starte dagen med havregryn, altså!

For å få havregrøten til eit fullverdig måltid så har eg mine triks for å gjere den enda meir næringsrik. Det er mange som koker grøten på berre gryn og melk/vatn, men for min del er det iallefall alt for lite. Med fettkilde og/eller proteinkilde i måltidet blir eg skikkelig god og mett, metthetsfølelsen varer lenge og blodsukkeret blir meir stabilt.

Eg har tipsa dere om kokoshavregrøt tidligere i vår, men deler det igjen. Kokoshavregrøt er kokt på både vatn/melk og kokosmelk, som gir en kjempegod smak og fylde. Som dere ser under kan dere både bruke vanlig kokosmelk som er romtemperert eller kokoskrem du får når boksen står i kjøleskap. Da skiller væska seg og kremen som skiller seg på toppen er meir næringsrik.

Juster oppskrifta og mengdene etter deg og dine behov –

Kokoshavregrøt
? 50 g havregryn, eg bruker store
? 2-2,5 dl vatn eller valgfri melk
? 100 g kokosmelk / 60-70 g kokoskrem
? Litt salt
? Søtning etter smak

Kok opp gryn, væske og kokosmelk på middels varme. Når eg bruker store havregryn tar det litt tid, men eg synes grøten er bedre da. Rør under omrøring til riktig konsistens, tilsett litt salt og smak til med søtning. Eg pleier å bruke sukrin+. Server straks med den toppingen du ønsker!

Av og til topper eg grøten med det "tradisjonelle" – sukrin+, kanel og eit smørauge. Denne gangen gjekk eg for en friskere variant med blåbær, jordbær, eit dryss kanel og sukrin+ og PB2 peanøttsmør ?

Andre ingredienser eg pleier å bruke for å gjere grøten fullverdig er blant anna å tilsette eit heilt egg, en eggekvitte, chiafrø, proteinpulver, toppe grøten med nøtter, cottage cheese, bær, nøttesmør og lignande for å nevne noke.

Om du spiser havregrøt på morgenkvisten og blir sulten alt for lenge før lunsj, prøv eit av desse tipsene!

Del gjerne din variant av havregrøt i kommentarfeltet. Har du kanskje en ingrediens eller topping du bruker for å få opp næringsinnholdet?

16 kommentarer

  1. Victoria

    Dette skal prøves ut! Jeg pleier bare å la havregrynen stå 5 minutter i melken før jeg koker det til havregrøt. Skjærer opp banan ved siden av, som jeg dypper i laktosefri fløte 🙂

  2. Lovelylillers sunne oppskrifter

    Så godt ut dette. Det høljer ned her, men er koselig å sitte inne 😀

  3. Mmmm så deilig 😀 Havregrøt er så godt, særlig nå når det begynner og bli skikkelig guffent ute! På den nye jobben min måtte jeg lære hvordan de lager havregrøt på kjøkkenet der (alle har jo sine forskjellige versjoner), så da fikk jeg lurt meg til en skål, herlighet så godt det er 😀 Jeg toppet min bare med kanel der, men pleier ofte og ha karameliserte pekan nøtter eller bananer (eller begge deler!) på toppen ^ ^ Luksus! 😀 Håper været bedrer seg til i morgen 🙂 x

  4. Kamilla Haaland

    så knallgodt ut!!!

  5. FARGERERTINGEN

    Nå ble jeg sulten. Det så utrolig godt ut :))

  6. Yngvild

    Min favorittvariant av havregrøt er å ha oppi en scoop sjokoladeprotein, noen blåbær og en banan delt opp i biter, og toppe det hele med en liten neve hakkede mandler. Perfekt start på dagen! 🙂

  7. Linda Marie Stuhaug

    Yngvild: Sjokoladehavregrøt er kanongodt, og ikkje minst øker proteinpulveret og mandlene næringsinnholdet! Høres absolutt ut som en perfekt start på dagen 🙂

  8. Linda Marie Stuhaug

    Fargerertingen: Det er absolutt nydelig, virkelig til å anbefale 🙂

  9. Linda Marie Stuhaug

    Kamilla Haaland: Så bra – det var absolutt veldig godt 🙂

  10. Linda Marie Stuhaug

    Anonym: Det er heilt sant! Ei varm skål med havregrøt smaker aller best på denne årstida her 🙂 Karamelliserte pekannøttter og bananer høres ut som en kjempegod kombinasjon! Det skal eg jammen prøve meg på en dag 🙂 Håper du får en fin Torsdag vidare!

  11. Linda Marie Stuhaug

    Lovelylillers sunne oppskrifte: Det er ekstra koselig å sitte inne med ei varm skål havregrøt i dette været 🙂

  12. Linda Marie Stuhaug

    Victoria: Mmm! Det høres ut som en god kombinasjon 🙂 Banan på havregrøt er jo berre kjempegodt!

  13. Du er så fantastisk flink på kjøkkenet! Nå har jeg gått til innkjøp av alt fra mel og sukkerfri sjokolade til yaconsirup og cocosa, og jeg er supergira på å komme igang. Jeg bare lurer på når tid du får bruk for alle disse oppskriftene. Ta den browniesoppskrifta med vaniljefudge for eksempel. Kan jeg fint spise den midt i uka (i moderate mengder, selvsagt)? Nå tenker jeg ikke på disse kaloribombe-oppskriftene, men de sukkerfrie bakeoppskriftene. Er det til å ha midt i uka? Og hvor har du kjøpt formene? Både de runde og firkanta? Finner nesten ingen som er 20/22 cm. Du er en sann inspirasjon, fortsett med det!

  14. Linda Marie Stuhaug

    Anita: Tusen takk Anita! Så kjekt å lese at du har blitt inspirert og har handla inn bakevarer, da håper eg du får mange nye og spennande smaksopplevelser framover! Om du kan spise sukkerfri bakst midt i veka kan ikkje eg svare på – det er jo opp til kvar enkelt ut fra mål og lignende. Eg ser ingen grunn til å ikkje unne seg sukkerfri kaker, snacks og desserter midt i veka og spiser det ofte sjølv, da gjerne dei litt meir kalorilette alternativene så holder eg dei meir kaloritette til helgene. Formene har eg hatt heime i alle år, så eg veit ikkje kor dei er kjøpt. Du finner slike former på blant anna Jernia og ulike kjøkkenbutikker 🙂

  15. Irene Hellesø Milde

    Hei. Har nettopp «funnet» denne bloggen din…. og er mektig imponert. Jeg har av helsemessige årsaker vært nødt til å legge om kosten. Så jeg gleder meg til å bruke denne bloggen din:))))) Laget muffins i går, de med skinke og ost, smakte himmelsk. Takk:)))))))

  16. Linda Marie Stuhaug

    Irene Hellesø Milde: Hei Irene! Tusen takk for hyggelige ord 🙂 Kjekt at du har funne fram til bloggen min med oppskrifter som du kan lage og nyte. Håper eg kan fortsette å inspirere deg 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *