Gratinert kyllingform

Halvveis til helg igjen allerede!
Ikkje minst er vi over halvveis i November og juletider nærmer seg med stormskritt. Eg skal innrømme at eg virkelig har tjuvstarta julebaksten og starter å dele oppskrifter på sukkerfri julegodt så snart vi er inn i Desember måned. Her vil det vere noko for einkvar smak og ein kvar sitt behov, der alle oppskriftene også vil vere glutenfri og fleire melkefri. Håper mange får glede av dei!

Psssttt…. når vi er inne på julesnoperier, fortell meg gjerne i kommentarfeltet om du har spesielle ønsker til kva som skal sunnifiserast. Kanskje du har en favorittjulekake du vil ha i en sukkerfri versjon? Det er naturligvis begrensinger på kva eg har tid til, men eg skal få laga så masse som mulig 🙂

Men over til dagens innlegg og oppskrift – nemlig gratinert kyllingform!
Etter noken minutter med forberedelse lager denne middagen seg sjølv i ovnen. Sunne, raske, enkle og likevell smakfulle middager er tipp topp i en hektisk kvardag, og denne kan enkelt varieres og justeres om det er to eller ti som skal spise!

Gratinert kyllingform, 4 porsjoner
Grønnsaker etter ønske
Kyllingkjøttdeig eller kyllingfilet, ca. 600-700 g
Krydder
Ost

? Sett ovnen på 200 grader. Kutt masse grønnsaker i passelige biter og legg i en ildfast form. Her er det berre å bruke det man liker og har tilgjengelig – eg brukte denne gangen løk, rødløk, kålrabi, brokkoli, blomkål og paprika.

? Bre over kyllingkjøttdeig eller biter av kyllingfilet, krydre litt på toppen. Kva med grovkverna pepper, chilli og kvitløk?

? Steik midt i ovnen til kjøttet er gjennomstekt, dette tar rundt 20 minutter, men vil variere.

? Ta formen ut av ovnen, ha over ost og gratiner vidare til osten er smelta og gyllen.


Server straks med det tilbehøret du ønsker! Gratengen er knallgod med en liiiten dæsj sweet chilli sauce og kesam. Eg lagde også ris til resten av familien og det slår alltid godt an.

Siden eg ikkje liker ris tok eg ut en søtpotet scones fra fryseren som eg tinte i brødristeren. Oppskrift finner du her – desse er perfekt å fryse og ta opp når det passer!

Tips/alternativer
? Bytt gjerne kylingfilet/kyllingkjøttdeig med andre proteinkilder. Eg har laga den i mange varianter, blant anna med karbonadeig, biffstrimler, svinestrimler, laks, torsk og kikerter.
? Topp gjerne heile gratengen med nøtter eller pinjekjerner for god crunch.
? Smak til gresk matyoghurt eller creme fraiche med gode krydder og hell over grønnsakene som en saus for å kreme gratengen. Kva med kvitløkssaus? Karrisaus? Spicy saus med red curry paste og chilli? Bruk fantasien!

God Onsdag og god middag 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

57 kommentarer

  1. Åh, eller kakao ? Det hadde vært herlig 😀

  2. Linda Marie Stuhaug

    Maria: Heimelaga, sukkerfri kakao lager eg ganske ofte, så det skulle eg absolutt fått ut på bloggen 🙂

  3. Marlene

    Fantastisk inspirerende blogg! Så ung, men så kunnskapsrik =) Her er det mange oppskrifter jeg skal prøve!

  4. Linda Marie Stuhaug

    Marlene: Tusen takk Marlene, det var fine ord å lese 🙂 Håper du får suksess med oppskriftene!

  5. Gerne ein sunn variant av Sarah Bernard??? 🙂

  6. Martine

    du er fantastisk!!!!

  7. Linda Marie Stuhaug

    Martine: Hehe, takk for det Martine 😀