Funksjonell Mat guide: søtning og meltyper

Hei godtfolk!

Det er lett å bli forvirra i en jungel av kosttilskudd, spesielt visst man en fersk innenfor alternative ingredienser.

Skal man lage sunnere alternativer til søtt trenger man i hovedsak erstatning for sukker og kveitemjøl. Tidligere har eg skrive to innlegg som kan vere nyttig lesing for mange:

Ingredienser man trenger for å lage sunt søtt – her er en oversikt over det eg har i skap og skuffer med mine anbefalinger.

 Funksjonell mat guide: ulike søtninger– en meir detaljert oversikt med anbefalinger og erfaringer av dei ulike sukrinvariantane.

Så – i dette innlegget tar eg for meg alle varene som er på tilbud. Det er ikkje alt eg bruker sjølv, og det er overhode ikkje nødvendig å handle inn alle typer.


Innlegget inneholder annonselenker.

SUKRIN – kjøpes her.
Sukrin er den første sukkererstatninga som kom på markedet av desse variantane. Sukrin er 100% naturlig, gir ingen blodsukkerstining, skader ikkje tennene og fungerer som antioksidant i kroppen. Vanlig sukrin tåler oppvarming og kan brukes til baking, koking og der man ellers ville brukt sukker. Eg bruker aldri (svært sjelden) vanlig sukrin fordi det gir en kjølende ettersmak og dårlige bakeresultat etter min erfaring, så vil heller anbefale dei tre nye variantene.

SUKRINMELIS – kjøpes her.Sukrinmelis med stevia som erstatning for melis. Heilt uten kalorier og gir ingen blodsukkerstigning. Perfekt til kalde drikker, glasurer, snacks, kaker og lignande som ikkje trenger steiking, og andre oppskrifter der man trenger eit søtningsmiddel som løyser seg opp uten å danne krystaller.

SUKRIN GOLD – kjøpes her.
Kalorifattig, brunt sukrin som erstatning for brunt sukker. Lager en karamellaktig, gyllen og god smak i bakst og desserter. God som strøsukker.

SUKRIN+ – kjøpes her.
Sukrin+ er sukrin smelta sammen med stevia og er dobbelt så søtt som vanlig sukrin/sukker. 100% naturlig og kalorifri. Perfekt til baking, desserter og som søtning til det aller meste, uten at det gir noke falsk eller kjølende ettersmak som vanlig sukrin kan gi.

KOKOSMEL – kjøpes her.
Kokosmel er fiberrikt og har lite karbohydrater. Naturlig søtt og egner seg godt til baking. På grunn av det høge fiberinnholdet suger det til seg ekstra væske. Smaker mild kokos

PEANØTTMEL – kjøpes her.
Fettredusert og proteinrikt peanøttmel laga av rista og finmalte peanøtter. Smakfullt og aromatisk, passer til ulike kaker, kjeks, muffins og lignende der man ønsker peanøttsmak

MANDELMEL – kjøpes her.
Fettredusert mandelmel kan brukes som tørrvarer i bakst eller til å lage marsipan av. Det er naturlig glutenfritt, proteinrikt, har lite karbohydrater og er rikt på vitaminer, mineraler og antioksidanter.

SESAMMEL – kjøpes her.
Sesammel er laga av fettreduserte sesamfrø, og har en rund og nøtteaktig aroma. Er glutenfritt med 15% fiber, rikt på proteiner og mineraler.

FIBERFIN – kjøpes her.
Naturlig og sunt fiberriikt mel som brukes for å øke fiberinnholdet, gi jevnare blodsukker og energinivå. Med fiberfin kan man bytte ut 10-20% av melet i pannekaker, kaker, pizzabunn, brød, rundstykker og lignande, uten at smak og konsistens blir påvirka. Fiberfin kan og brukes i kaker, smoothien og lignande.

NØYTRAL KAKEMIKS – kjøpes her.
Glutenfri og sukkerfri kakemiks som du kan lage favorittkaka di med. Bruk den som basis og tilsett vatn, egg, olje og smaktilsetning så du kan lage gulrotkake, eplekake, krydderkake og lignande. Denne er fantastisk god og anbefalast på det varmaste! Du kan dele opp pakken og lage forskjellige småkaker, eller bruke det som tørrvare i andre oppskrifter.

BAKEMIKS FOR SJOKOLADEKAKE – kjøpes her.
Sukkerfri kakemiks med mindre kalorier, karbohydrater, dobbelt så masse protein og 10% fiber. Tilsett kun vatn, egg og olje så har du en sunnere sjokoladekake på 1-2-3!

CAKE IN A CUP KARAMELLSMAK – kjøpes her.
Kake i en kopp på 2 minutter med smak av lys sjokolade og karamell. Bland med vatn og sett i mikroen til enten kake eller rennande sjokoladefondant. Uten sukker, gluten og egg. Den har 45% mindre kalorier enn vanlig kake og i overkant av 200 kalorier for en stor (!) og mektig porsjon.

CAKE IN A CUP MØRK SJOKOLADE – kjøpes her.
Kake i en kopp på 2 minutter med smak av mørk sjokolade. Bland med vatn og sett i mikroen til enten kake eller rennande sjokoladefondant. Uten sukker, gluten og egg. Denne smaken er min favoritt!

BRØDMIKS HAVRE OG SESAM – kjøpes her.
Brødmiks som gir fint brød uten gluten, gjær, egg, soya. Nøytral smak uten frø og kjerner. Bland med vatn og lag scones, rundstykker, pizzabunn, brød eller lignande.

LAVKABO BRØDMIKS – kjøpes her (250 g) eller her (1kg)
Lavkarbo brødmiks som er glutenfri og melkefri, knallgod på smak og passer til alt mulig. Med masse frø og kjerner for skikkelig god konsistens. Eg pleier å lage scones, rundstykker og matmuffins. Virkelig en favoritt!



STEVIADRÅPER – stort utvalg av forskjellige smaker får du her.
Steviadråper er eit vedlig søtt søtningsmiddel uten kalorier. 4 dråper tilsvarer 1 ts sukker. Passer som ekstra søtning til det aller meste – desserter, kaker, drikke, smoothie…

? EASY BAKE – kjøp 1 her eller 3 her.
Bakeprotein designa for baking og matlaging. Nøytralt proteinpulver som kan erstatte 10-30% tørrvarer for høgare proteininnhold.

PROTEINRIKE PANNEKAKER – kjøpes her.
Ferdig pannekakemiks som du kun tilsetter egg og melk. Gir sukkerfri, glutenfri, proteinrike pannekaker med mindre karbohydrater.

PROTEINPANNEKAKE- OG VAFFELMIKS – kjøpes her.
Ferdigmiks som du raskt og enkelt kan lage pannekaker eller vafler av. Høgt proteininnhold, lavt fettinnhold, lavt sukkerinnhold, glutenfri og fiberrik. Blandes kun med vatn eller melk.


Litt langt innlegg, men håper det er nyttig for iallefall noken av dere.
Om noken skulle lure på kva eg bruker mest og anbefaler å handle inn, så er det definitivt sukrinmelis, sukrin gold, sukrin+, kokosmel, nøytral kakemiks og lavkarbo brødmiks.

Berre å spørre i kommentarfelter om det er noke du lurer på!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

17 kommentarer

  1. Hei, jeg lurer på hvilken meltype jeg kan erstatte vanlig hvetemel med når jeg bruker det som base når jeg lager diverse sauser, slik som hvitsaus? 🙂 Mvh

  2. cathrinehenriksen

    Dette var ett supert innlegg , jeg prøvde nemlig sukrin vanlig , da de ikke hadde splenda på butikken her en dag . Og synes den hadde en kjip ettersmak / smak . Så da skal jeg teste sukrin gold neste gang ja 🙂 Ett par av kake miksene fikk jeg også lyst til å prøve 🙂 Gjør det litt enklere for en lat person ( på kjøkkenet ) som meg å få «bakt » noe =) Så takker igjen og fortsatt fin søndag 🙂

  3. Så nyttig! Helt enig med deg i at det er en «jungel» av kosttilskudd og slikt 🙂 Hvorfor kan man ikke bruke sukrinmelis i oppskrifter som skal stekes? Skiller det seg eller noe? For i tilfellet – da ville det vel ikke gått å steke en kake med det i ovnen heller, eller? O.o Og forresten Sigrid; jeg vil tro Soyamel, jbkm eller maizena funker best som fortykning i sauser 🙂 Men har ikke greie på det, mulig jeg tar helt feil her, haha 😉

  4. Linda Marie Stuhaug

    Lucie: Sukrinmelis kan fint brukes i oppskrifter som kan varmes, eg bruker det ofte i kaker og lignande 🙂 Veit ikkje kvifor det står på nettsidene til funksjonell mat at det ikkje går, dei bruker det sjølv i kakeoppskrifter – blant anna gulrotkake som står på baksida av sukrinmelis-posen.

  5. Linda Marie Stuhaug

    cathrinehenriksen: Sukrin er ikkje tingen lenger 🙂 Ferdigmiksene er heilt topp – enten om man liker det lettvint, har dårlig tid eller ikkje alltid får suksess på kjøkkenet 😉 Ha en superfin søndag Cathrine 🙂

  6. Linda Marie Stuhaug

    Sigrid: Hei 🙂 Da får du min anbefaling som er bokhvetemel. Det er eit lyst, nøytralt mel som ligner mest på kveitemjøl, supert å bruke til både salte og søte oppskrifter!

  7. FLOTT og trengende innlegg! Masse nyttig informasjon – og til inspirasjon! 🙂 Gjør jo ingenting at et innlegg er langt, så lenge det er bra og informativt. Fortsatt god søndag!

  8. Hei Linda! Er pannekakemiksene like sunne som om man lager pannekaker fra bunden av selv?

  9. Jeg synes selv at sukrin smaker veldig isete. Vet ikke om du merker det, men jeg bruker hvertfall Tagatesse. Smaker helt likt sukker, og fås kjøpt i alle helsekoster 😉

  10. Linda Marie Stuhaug

    Stella: Tagatesse blir masse det samme som sukrin+ 🙂

  11. Linda Marie Stuhaug

    Thea: Hei 🙂 det kommer naturligvis heilt an på kva du putter i pannekakerøra, men eg liker best å lage fra bunnen av sjølv!

  12. Linda Marie Stuhaug

    Ida: Så kjekt det kom til nytte for deg, Ida! Om man trenger en slik guide leser man gjennom uansett om innlegget er langt, så eg håper fleire har tatt seg tid til det 🙂 Ha en super kveld!

  13. Hei! Jeg lurte på hva man bør velge å kjøpe inn, hvis man skal ha en «nybegynnerpakke»? Jeg har over tid bestemt meg for å legge litt om, men jeg vet ikke helt hva som lønner seg å starte med i skapet 🙂

  14. cathrinehenriksen

    Takk 🙂 Aha , ja men ferdigmiks er nok perfekt for meg da , orker ikke så mye annet så og har lite benkeplass i tillegg :)) Fin ny uke til deg nå 🙂

  15. Linda Marie Stuhaug

    cathrinehenriksen: Ja, det er det for dei som ønsker det 🙂

  16. Linda Marie Stuhaug

    Nina: Les gjerne dette innlegget: http://lindastuhaug.blogg.no/1420372280_ingredienser.html Kva du skal kjøpe inn kommer til an på kva du foretrekker, og kva du i hovedsak vil lage. Men med sukrinmelis, sukringold, sukrin+, 1-2 meltyper så kommer du veldig langt 🙂

  17. cathrinehenriksen

    🙂