Fargerike falafler

Det er kjøttfri mandag, og mitt tips til middagen idag er fargerike falafler!

Falafler og kikertburger har eg posta tidligare, men denne gangen ville eg prøve en variant uten egg med litt ekstra grønnsaker for smak og farger. Hovedingrediensen i falafler er kikerter som er en belgfrukt med høgt innhold av fiber, protein og en rekke næringsstoffer – blant anna folat, fosfor, jern og magnesium. Kikerter kan virke kolosterolsenkane, og sammen med det høge innholdet av folat kan det også forebygge hjertesjuksom. Kikerter girstabilt blodsukker, motvirker diabetes, er positivt for tarmfloraen og virker prebiotisk av vannløslige fiber.

Så – kikerter er en super ingrediens på kjøttfri dager, og falafler er sunt, godt, raskt og enkelt –

Fargerike falafler
? 1 boks kikerter, 240 g avrent

? 1-2 kvitløksfedd
? 1 ts finhakka chilli
? 1/3 ts av malt koriander, spisskummin, salt og paprikakrydder*
? 1 håndfull spinat, litt hakka rødløk og paprika
? 1 ss bokhvetemel
? Evt. ev skvett vatn

Skyll kikertene under kaldt vatn. Mos sammen med pressa kvitløksfedd, chilli og krydder i foodprosessor eller blender. Tilsett mel (det er ikkje sikkert det er nødvendig, kommer litt an på kikertene) og kjør til en jevn og fin deig, juster med en liten skvett vatn om det er nødvendig for å holde sammen falaflene. Vend inn hakka spinat, rødløk og paprika før du før du former til flate boller, gjerne med litt vatn på hendene. Steik på over middels varme i ei steikepanne med litt smør eller cocosa, snu underveis. Server varme eller kalde.

Tips & alternativer
? Om du ikkje har alle krydderene kan du fint bruke andre krydder som setter god smak. Smak til!
? Bokhvetemel kan byttes med kva som helst anna meltype.
? Tilsett dei grønnsakene du liker, det er heller ikkje nødvendig å bruke grønnsaker i falaflene.

Falaflene serverte eg med en blanding mello guacamole og kvitløksdressing, veldig godt!

Guacamole lagde eg av 1/4 stor avokado most sammen med salt, pepper og chilli. Kvitløksdressingen er enkelt og greit kesam, salt, pepper og pressa kvitløk.

Smakfulle, saftige, næringsrike, mektige og utrulig gode.

Tilbehøret kan varieres, prøv ulike dipper og dressinger, varierande salater, grønnsaker, server i pitabrød, lag som burger med burgerbrød… mulighetane er mange!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

16 kommentarer

  1. Madeleine

    så godt det så ut =) ha en fin kveld =)

  2. Anna Tejera

    Det så fantastisk ut, ha en nydelig dag fine deg!

  3. Rebekka

    Så deilig ut! Hvor mange porsjoner er dette til? 🙂 Kjempebra at du legger ut oppskrifter til meatfree monday. Synes det kan være vanskelig å vite hva man skal erstatte kjøttet med for å få det like næringsrikt og godt. Det er vel stort sett kikerter, bønner, linser og egg? Tusen takk for alle gode oppskrifter du har 🙂

  4. Julie @ WolfItDown

    Besteste maten <3 God mandag Linda 😀

  5. Linda Marie Stuhaug

    Julie @ WolfItDown: Falafler er utrulig godt! Skal definitivt lages oftere 🙂

  6. Linda Marie Stuhaug

    Rebekka: Tja, kommer an på kor sulten man er – men eg vil sei det er til en sulten person, litt etter kva tilbehør man har 🙂 Kikerter, bønner, linser, egg, meieriprodukter, grønnsaker, avokado, nøtter, kjerner, frø… det er masse man kan lage med ulike råvarer, trenger heller ikkje vere avanset med varmretter 🙂 En glede å inspirere, Rebekka!

  7. Linda Marie Stuhaug

    Anna Tejera: Tusen takk for det! Ha en din kveld 🙂

  8. Linda Marie Stuhaug

    Madeleine: Takk det samme, Madeleine 🙂

  9. raremary

    Oooh, her var det mye inspirasjon å hente! Utrolig bra blogg du har her.

  10. På smaks og konsistens, hvordan er falafler uten egg forskjellig fra de med? Merket du noe stor forskjell? Har du en preferanse? 🙂

  11. healthybaking

    Fantastisk!! Tusen takk for oppskrift 😀

  12. Linda Marie Stuhaug

    healthybaking: Berre hyggelig 🙂

  13. Linda Marie Stuhaug

    Nora: Personlig likte eg bedre falaflene med egg, fordi dei var meir saftige. Men dei var absolutt gode uten også 🙂

  14. Linda Marie Stuhaug

    raremary: Tusen takk for det 🙂

  15. Kathrine

    Disse ble gode ? Hvor mange ble det når du lagde? Og vet du ca kaloriinnhold pr stk?

  16. Linda Marie Stuhaug

    Kathrine: Eg fikk vell 8-10 mellomstore falafler av oppskrifta 🙂 Kalorier veit eg ikkje.