Smakfull, rask sorbêt

God lørdag!

En snartur innom med dagens mellommåltid som eg aldri går lei, nemlig sukkerfri sorbêt på 2 minutter. Denne kan varieres etter smak og behag, og ikkje minst toppes med masse godt! Dette er en gjenganger som mellommåltid, dessert eller lett kveldskos hos meg.

Uten tilsatt sukker, gluten, proteinrik, kalorilett og kan fint lages melkefri med kokosmelk –

Sukkerfri sorbêt, 1 porsjon
? 130 g yoghurt / kesam / kokosmelk
? 150 g frosne bær / frukt
? Søtning etter smak, f.eks sukrinmelis

Her kan man altså mikse frosne bær og frukt etter smak, som man kjører med stavmikser, blender eller foodprosessor sammen med yoghurt til en klumpfri sorbêt. Bruk mager kesam, yoplait yoghurt med smak, naturellyoghurt eller andre yoghurter du liker. Smak til med pulverisert søtning, eg pleier å bruke stevia og/ eller sukrinmelis. Server straks!


Når det kommer til bær og frukt er eg stort fan av bringebær og lager ofte rein bringebærsorbêt. I dagens skål miksa eg bringebær og mango. Mangosorbêt, kiwisorbêt, jordbærsorbêt, skogsbærsorbêt, ananassorbêt er andre alternativer, miks gjerne fleire typer frukt og bær! Ferskpressa sitonsaft eller limesaft er også godt å blande inn for ekstra syrlig smak

Denne kan fint lages i større porsjoner og ha i frysaren, men tin den litt før servering. Eg liker den aller best når den starter å smelte, og serverer den alltid med en gang.

Ha en fin helg vidare 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

14 kommentarer

  1. NAM!

  2. Daniel Miller

    mmm! ser kjempe godt ut 😀

  3. Daniel Miller

    Frister 🙂 ha en fin dag.

  4. Camilla

    Hei Linda! jeg har tenkt til å lage yoghurtnøttene idag, men jeg glemte å kjøpe inn philadelphia, så er det mulig å bruke gresk yoghurt eller kesam istedet?

  5. spisogspar

    Det ser godt og enkelt ut å lage! Dette må jeg prøve. Takk for oppskrift:)

  6. Julie @ WolfItDown

    Perfekt helgekos når en ikke gidder lage middag, kunne spist dette når som helst på dagen 😀 x

  7. Linda Marie Stuhaug

    Anna: Veldig godt 🙂

  8. Linda Marie Stuhaug

    Julie @ WolfItDown: Ikkje sant! Passer når som helst på dagen 🙂

  9. Linda Marie Stuhaug

    spisogspar: Sunt, godt, raskt og enkelt!

  10. Linda Marie Stuhaug

    Camilla: Massen blir veldig rennande om du bruker yoghurt, da burde du i tilfelle renne av en del væske. Men dette svaret kom kanskje litt seint? Blei resultatet bra? 🙂

  11. Linda Marie Stuhaug

    Daniel Miller: Takk for det 🙂

  12. Linda Marie Stuhaug

    Daniel Miller: Veldig godt 🙂

  13. Linda Marie Stuhaug

    Tine: Knallgodt 🙂