Smoothie bowl med skogsbær

God mandag!

Da er vi i gang med ny veke og for min del siste innspurt før eksamen kommande fredag. Deretter flyr eg rett heim og får ei veke ferie – gjett om det blir godt! Forhåpentligvis får eg tilbake mitt kjære kamera, det er på reparasjon og eg har våre uten i fleire veker no. Litt krise for en matblogger, men heldigvis har eg eit oppsamla lager med oppskrifter som godt kan få sjå sitt lys her på bloggen 🙂

Idag blir det derfor ingen kjøttfri middagsoppskrift, men heller en nydelig oppskrift på smoothie bowl som kan nytes til frukost, lunsj eller kveldsmat:

IMG_1864

Smoothie bowl med skogsbær

Fyldig smoothie:
200-250 g frossen skogsbærblanding
½ moden banan
200 g gresk yoghurt
evt. litt søtning om nødvendig

Topping:
1 kiwi
ferske jordbær
kokosflak
usaltede cashewnøtter

Ha ingrediensene til smoothien i en blender og kjør sammen til en jevn konsistens. Bruk litt væske (melk/vatn) om nødvendig, men konsistensen skal bli fyldig og krema. Ha over i en skål.

Topp smoothien med biter av kiwi, jordbær, kokosflak og usaltede cashewnøtter. Selfølgelig bruker du den toppingen du liker og har tilgjengelig 🙂 Nyt med skei!

IMG_1870

Eg har alltid våre typen som har likt best å spise smoothien, istedenfor å lage den så flytande at den kan drikkes med sugerør. Smoothie bowl passer meg derfor perfekt som eit sunt, raskt og enkelt måltid!

Oppskrift lager eg som regel på slump, men eg har mange gode kombinasjoner som har blitt laga i det siste, så fleire oppskrifter vil komme. Smoothie bowl smaker ekstra godt no som det begynner å bli meir vår 🙂

IMG_1868


En god kilde til både protein, karbohydrater og sunt fett, for å ikkje snakke om at skåla er proppfull av vitaminer, mineraler, antioksidanter 🙂 Eit balansert måltid til jubel for kroppen!


Del gjerne din favorittkombinasjon på smoothie bowl i kommentarfeltet. Kjekt å få inspirasjon fra dere lesere også! 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

6 kommentarer

  1. Tonje Tovmo

    Hei! Blir så inspirert av alt du lager. Jeg sliter selv spesielt med å få til gode, sunne og enkle frokoster og lunsjer. Men ser her du kommer med flere gode tips. Jeg lurer på hvor du kjøper den tørkede frukten din. Er så skeptisk til tørket frukt med tanke på hva produsentene tilsetter av sukker etc.

    1. Hei!

      Kva tørka frukt er det du sikter etter? Forstår ikkje heilt kva du meiner, kan ikkje hugse i farten at eg har posta noko tørka frukt.

      Ellers, tusen takk for hyggelige ord – det er en glede å kunne inspirere 🙂

  2. Hvordan får du smoothien fyldig å ikke «rinnende»? Jeg liker også best at den kan spises med skje, men opplever at jeg må bruke en del vann når jeg skal lage får at maskinen i det heletatt skal funke

    1. Da er det kanskje på tide med ny maskin 🙂 Eg har aldri det problemet, det er kun væskemengden som avgjer fyldigheten. Kanskje stavmikser er eit bedre alternativ?

  3. Hei Linda! tusen takk for fantastiske oppskrifter, spiste tunfiskpizzaen din senest i dag. Meg jeg lurer på hva du egentlig mener med «en porsjon»? Når dette utgjør en frokostporsjon, hvor mye spiser du resten av dagen da? Syns det virker som ganske mye, hvis man i tillegg spiser lunsj, middag OG kvelds?

    1. Synes absolutt ikkje denne skåla eg mykje mat. Men det varierer naturligvis fra person til person, alle er forskjellige og trenger ulike mengder. Kjekt oppskrifter faller i smak hos deg, Ida 🙂