Mandelgrøt

Innholder annonselenker

God morgen!

Har du lyst å prøve noko nytt til frukost idag? Det er ei stund sida eg delte denne oppskrifta første gangen, og den blei tatt veldig godt imot. Grøt kokt på mandelmel som gir deilig mandelgrøt! Spises på akkurat samme måte som du spiser havregrøt, med den toppingen og tilbehøret du ønsker.

Mandelgrøten blir klumpfri og smaker nesten litt kransekakemasse. Du kan variere grøten med smakstilsetning eller ulike toppinger. Fri for sukker, gluten og kan lages melkefri om du bruker alternativ melk. I tillegg er grøten lavkarbo og veldig proteinrik, siden mandler er hovedingrediensen.

Passer like godt til frukost, lunsj, lørdagsgrøt (dette er vertfall eg vokst opp med!) eller kveldsmat:

1713031-11-1425331822477

Mandelgrøt, 1 porsjon
50-60 g mandelmel (du kan bruke både fettredusert og vanlig)
3 dl melk*
1/4 ts salt
1-2 ts sukrin+, eller anna søtning
evt. smakstilsetning*
topping

Slik gjer du: 
Kok opp mandelmel med 2 dl melk og la det småkoke 10 minutter, spe på med resten av melka underveis. Smak til med salt, sukrin+ og evt. smakstilsetning etter ønske. Server straks din favoritt topping!

1713031-11-1425331838977

Tips!
– kok grøten med den melka du ønsker. Mandelmel, kokosmelk, tine melk…
– tilsett gjerne smakstilsetning eller ekstraingredienser etter ønske. Mandelessens, kanel, kardemomme, egg, chiafrø, smør, frosne bær, hakkede nøtter er nokon eksempel.

Bruk også den toppingen du liker og foretrekker! Eg varierer mellom en friskere variant med frukt, bær og gjerne litt nøtter, og klassikeren sukrin+, kanel og smør:

1713031-12-1425384440259

Håper det frister!

Fulgte du meg på snappen til kostholdsdamene igår? Vi er en gjeng med en felles snap der vi rullerer kvar dag kven som tar over. Det vi har til felles er at vi er over gjennomsnittet interessert i mat og ernæring 🙂 I går var det altså min tur, og eg delte at eg var på tur i ettermiddagssola med vektvest:

IMG_7285

Mange var nysgjerrige på vektvesten, og lurte på kor den var kjøpt. Den får du kjøpt hos x-life HER. Den er no på -25% rabatt, så du sparer altså nokre hundrelapper! Den kan justeres mellom 1-30 kg, sitter godt på kroppen og er heilt topp å bruke til turer, joggeturer, vektvest ved egentrening og lignande. Tightsen finner du HER.

IMG_7280

No skal en ny, fin høstdag nytes <3 sola skinner endelig i Oslo, så det blir nok tur med vektvest idag også 🙂

God lørdag alle sammen! 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

13 kommentarer

  1. Karoline

    Ser jo så godt ut! Håper du får ein strålande lørdag, Linda 🙂

    1. Veldig godt som variasjon til havregrøten! Takk for det, Karoline – riktig god lørdag til deg <3

  2. Therese

    Hva er snappen? 🙂
    Ha en flott helg Linda!

    1. Kostholdsdamene 🙂

      Takk Therese, god lørdag til deg!

  3. Herlig Dette er kanskje alternativet jeg har lett etter til julegrøten i år?! Tusen takk

    1. Det er mulig! Byggrynsgrøt er også kanongodt 🙂

  4. Mali Nikoline

    Jeg får ofte litt sånn «halvtørr vin» opplevelse når jeg lager grøt av sånt som havremel o.l. Er det bare meg??

    1. Skjønner ikkje heilt kva du meiner med «halvtørr vin» opplevelse?

      1. Mali Nikoline

        Jeg mener at jeg blir veldig tørr i munnen 😉 Men jeg fant ut at hvis jeg kjører havregryn i food prosessor sånn at det blir mer grovmalt så fungerer det, blir fortsatt veldig annerledes enn vanlig havregrøt 🙂

      2. Aha, skjønner 🙂 Det stemmer at det blir litt meir tekstur av havregryn man maler sjølv, så då bruker du det 😀

  5. Jeg står her nå og rører og rører, men er jo bare suppe 57 gram mandelmel og 3dl melk . Hjelp!

    1. Har du lest heile innlegget? Du skal starte med 2 dl, og spe på med siste ved behov. Bruker du fullfett mandelmjøl er det sannsnyligvis nok med 2 dl 😉

      1. Vel, «ved behov» må kanskje presiseres. Sitter også igjen med mandel SUPPE