Får du søtsug om kvelden?

Ut på ettermiddagen eller kvelden er det mange som kjenner søtsuget komme snikande… Sjølv om man er god og mett etter middagen, så er man ikkje tilfredsstilt og har lyst på noko søtt. Kanskje du kjenner deg igjen?

Kvifor får du søtsug, og kva kan du gjere for å unngå det?

Det kan vere mange grunner til at søtsuget – eller eventuelt at man føler seg fysen på noko –  kommer når man har falt til ro etter en lang dag på farten. Er dette eit problem over en lengre periode er det ofte eit tegn på at noko ikkje er som det skal, enten det er knytta til psykiske følelser eller fysiologiske behov. Her har eg tatt for meg 4 typiske grunner for at søtsuget kommer snikande dag etter dag. Kanskje en av desse passer deg, kanskje ikkje. Det er likevell verdt å tenke over, uansett om det er snakk om lengre tidsperiode eller en dag iblant!

IMG_6094


Å lage noko sunn snacks kan redde deg på dei dagane søtsuget er størst, men du ikkje vil tilføre kroppen sukker. Både salte og sukkerfri, søte oppskrifter finner du i arkivet HER

Du får for lite søvn.
Her er det nok mange som har erfaringer. Etter ei natt med dårlig eller lite søvn har man ofte mangel på overskudd og energi, og føler eit større behov for mat og søtsaker. Twisten på kontoret blei fortært før kaffepause klokka 10, to middagsporsjoner blei til tre og fristelsen for dei nystekte sjokoladebollene på Narvesen blei for stor. Dette er ikkje problematisk om det skjer en gang i blant, men har man kronisk søvnmangel kan dette være årsaken til det konstante søtsuget.

Vi er alle ulike og har forskjellig søvnmønster og søvnbehov, men 7-9 timer kvalitetssøvn er nødvendig for mange. Prøv deg fram og finn ut kor mykje søvn du krever for å våkne utkvilt med energi og overskudd gjennom dagen!

Du spiser ikkje nok mat. 
Ligger kroppen din i stort kaloriunderskudd fordi du har spist for lite tidlig på dagen, skriker den etter energi. Da er det meir mat den trenger, men dette kan forveksles med søtsug, fordi sukker gir rask energi til kropp og hjerne. Hopper du over måltider, faster for lenge mellom måltider eller rett og slett ikkje får i deg nok næring til måltidene tidlig på dagen, kan dette være årsaken til at du konstant får eit søtsug på ettermiddag/kveld.

Spis deg god og mett med riktig næring til kvart måltid. 3-4 hovedmåltider daglig synes mange er passelig, gjerne med 1-2 mellommåltider innimellom. Veit du at det går lang tid mellom frukost og lunsj, ta med deg eit mellommåltid du kan spise så du unngår for lang faste og lavt blodsukker. Ikkje tenkt så komplisert, du kommer langt med en frukt og god neve nøtter! Får du i deg nok og variert mat gjennom heile dagen med balanserte måltider, så vil ikkje kroppen ha det økte behovet for tom energi.

collages


Ta alltid med deg en næringsrik matpakke, så er du sikra god energi midt på dagen. Les gjerne innlegget mitt 15 sunne, enkle tips til lunsj og matpakker HER.

Måltidene dine er ubalanserte.
Sjølv om du får i deg nok energi daglig, så kan problemet ligge i typen matvarer og fordeling av makronæringsstoffene protein, fett og karbohydrater. Eit gjentakande problem hos mange når det gjelder ubalanserte måltider, er at de spiser lite fett og mykje raske karbohydrater til måltidene. Dette gir høgt blodsukker, økt insulinproduksjon og deretter stort fall i blodsukkernivået, som utløyser sult og søtsug. For andre kan det være omvendt, spesielt for dei som trener mykje, men spiser for lite karbohydrat i forhold til aktivitetsnivå. Vi tåler karbohydrater ekstremt ulikt, så her må man prøve og feile for å finne ut kva man trives med!

Balanser måltidene dine med en kombinasjon av lavglykemiske karbohydrater, gode proteiner og sunt fett. Då holder du blodsukkeret stabilt, magen mett og konsentrasjonen på plass. Enkle grep kan utgjere en stor forskjell: rør ut eit egg i havregrøten om morningen, spis en neve nøtter eller proteinrik yoghurt til frukten og gjer litt om på tallerken din til middagen. Kanskje kroppen din trives bedre med mindre ris, meir protein, grønnsaker og sunne fettkilder?

IMG_3551


Havregrøt med egg finner du oppskrift/framgangsmetode på HER.

Du er stressa, sliten eller har andre emosjonelle behov.
Det er ikkje uvanlig å få søtsug som en reaksjon på stress, uro eller andre ubalanser i kroppen, men det er kanskje ikkje like enkelt å innrømme for seg sjølv at man spiser søtt fordi det er knytta til psykiske følelser. Er du nedfor? Har du familiære problemer? Er det mykje å gjere på jobben? Har du mange utfordringer i kvardagen som går ut over livskvaliteten din?

Vær ærlig mot deg sjølv og kartlegg din egen helse og livskvalitet. Kanskje det er på tide å gjere endringer i livet, endre livsstilen eller finne en stressmestringsmetode som fungerer for deg. Det kan være så enkelt som å tilbringe meir tid utendørs, være fysisk aktiv eller omgås med personer som gir deg ro og energi.

mc3b8rk-sjokolade

Sliter du med søtsug, gå gjennom desse fire punktene og tenk nøye gjennom korleis dagane og livet ditt er. Kjenner du deg igjen kan små grep utgjere en stor forskjell, og kanskje du blir kvitt det konstante søtsuget som kommer snikande på kvelden, og klarer å slippe tankane vekk fra sjokoladen 🙂 Vi er der alle en gang innimellom, eg holder eg på med eit oppfølgingsinnlegg med mine beste tips mot søtsug for dei som vil unngå sjokoladesmellen en tirsdagskveld når søtsuget plutselig melder sin ankomst…

Del gjerne egne erfaringer om søtsug. Er det eit problem i din kvardag? Har du klart å finne grunnen for ditt søtsug? Kva gjer du når søtsuget kommer? 

Håper å høre fra dere!

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

23 kommentarer

  1. Småbarnsmor med mye våkenetter- søtsuget melder seg som regel hver kveld. Særlig de dagene natta har vert veldig urolig. Her funker det å ALLTID ha et stort lager frukt og oppkutta grønnsaker. Stort glass med vann, flytte aktiviteter som tur med hunden og stall til etter at lille har lagt seg (tvinges ut og kommer hjem nermest til leggetid-ergo ingen tid til søtsuget). Om det er riktig ILLE så unner jeg meg en bit mørk sjokolade, så holder det somregel med det. Ellers lager vi ofte krydret og tørket kikerter, grønnkålchips, grønnsaksstaver med hjemmelaget dipp uten salt 🙂

    1. Vi flyttet også middag fra midt i stresset etter jobb, til kveldsen til lille. Det har hjulpet veldig!

      1. Veldig smart!

    2. Livet som småbarnsmor og våkennetter er jo ingenting man kan styre sjølv, men da gjelder det å gjere det beste ut av situasjonen! Høres ut som dere har funnet en god løsning på det, søtsuget kommer jo ofte når man «lander» litt etter dagen. Å unne seg en bit mørk sjokolade er absolutt innafor, dette er ofte redninga for meg også visst eg plutselig får søtsug 🙂

  2. Har to små barn og gjør 95% av alt med dem og husarbeid alene, da mannen er på jobb og «alltid er sliten.» Noe som gjør at jeg konstant er sliten og sover bare i gjennomsnitt fire timer hver natt. Og de timene er ikke sammenhengende. Dette er nok med på å gjøre at søtsuget melder seg i syvtiden om kvelden. Men mitt nyttårsforsett er å gå ned i vekt, og jeg har vært veldig bevisst på at når suget nærmer seg, så tar jeg en banan eller eple. Har gått ned fire kilo hittil på tre uker, så det funker 🙂 så håper jeg at energien kommer mer tilbake etterhvert.

    1. Hei Anette 🙂
      Så bra du har funnet en løsning på søtsuget ditt! Skal man ned i vekt er søtsug en stor fiende, så å ta en frukt framfor sjokkis er absolutt eit bra alternativ. Og når vekta går nedover så viser det seg at det fungerer for deg 🙂 Lykke til vidare, håper energien kommer på plass også <3

  3. Du må henvise til kilder. Kan ikke legge ut om fysiologi uten å henvise til kilder

    1. Dette er MINE tips til dere lesere. Eg seier jo ikkje at dette er en fasit, men tips og råd som kan være verdt å tenke gjennom. Kanskje eg kunne omformulert en setning inni der, men eg lar det rett og slett stå slik 😉

      1. Dine tips ? Du skriver jo om fysiologien og ernæringslære.

  4. Daniela

    Eg jobba som nattvakt og kjenne som regel denne søtsugen på natta. Eg trur det er fordi eg har så stor problem med heile denne mat rutina etter natt. Men når det gjelder søtsugen det einaste som funka her er litt cashewnøtter og dadler.

    1. Du er ikkje den første som nevner nattevaktsjobbing til meg – det er fleire som sliter med søtsug under desse vaktene. Men cashewnøtter og dadler er jo en god løsning på det 🙂

  5. Tuva Lene

    Våkenetter med småbarn er definitivt den største risikofaktoren for søtsug her i huset. Tilgang på mengder med frukt hjelper, men det holder liksom ikke. Så klarer jeg ikke å la være og undres; hvor ille er det å spise litt usunt hver kveld, hvis man generelt spiser sunne middager med mye fisk og grønt, mye frukt, samt grovbrød etc. gjennom hele uka…??? Når jeg ikke trenger å gå ned i vekt heller, hjelper ikke det akkurat på viljestyrken. Til tross for at jeg vet at sunn og aktiv livsstil trenger ALLE uansett.

    1. Hei Tuva 🙂
      Kor ille det er å spise litt usunt kvar kveld må man nesten vurdere sjølv. Klarer du å unne deg litt uten å «spise opp heile sjokoladeplata» så ser eg ikkje noko negativt i det, når resten av kostholdet er sunt og næringsrikt. Men tenk litt gjennom situasjonen: er det faktisk eit søtsug som kommer om kvelden, eller er det blitt en vane å ta seg en sjokoladebit?

  6. Hei Linda! Kanskje du kan svare på dette? Jeg har en bekjent på facebook som nylig har begynt å bruke sukrinprodukter. Hun lagde marsipan, men syntes hun måtte hive nedpå med drikke, og vil ikke bruke sukrin mer. Selv drikker jeg 3 tekopper til en liten porsjon marsipan. Vet du hvorfor man blir så tørst av å bruke slike produkter? Bivirkningene jeg finner på nettet har ikke med tørste å gjøre…

    1. Hei!
      Dette har eg aldri hørt om før, du er den første som har nevnt denne bivirkningen til meg. Men er du sikker på at det er sukrin som er problemet her, og ikkje mandelmelet, sida du nevner at dere begge har spist marsipan? 🙂

  7. Elisabeth

    Den siste måneden har jeg vært så fokusert på å finne god og sunn mat jeg KAN spise I stedet for å fokusere på alt jeg IKKE bør spise. Bloggen her har vært til god hjelp, jeg gleder meg jo til å hjem og lage en sunn middag. Eller til helga kommer og jeg kan lage sunne pannekaker eller vafler! Ellers tar jeg meg en stor kopp te med fruktsmak og søtning om kvelden. Det er gull verdt.

    1. Flott at du vender fokusert mot det du KAN spise! Det handler mykje om innstillinga man har i utgangspunktet 🙂
      En kopp god te er en fin redning. Det er jo så godt også!

  8. Kristin

    Når søtsuget melder seg så er det enten en bit mørk sjokolade eller en stor kopp cappuccino med kaneldryss på toppen. Eller begge deler :-).
    Men etter at jeg begynte å trene og spise sunnere, så er faktisk søtsuget mye mindre enn før.

    1. Ah! Eg elsker cappuccino, spesielt med masse kanel og en bit mørk sjokolade på sida!
      Å ha en sunn livsstil med aktivitet og riktig næring vil ofte føre med seg redusert søtsug – kjekt du nevner det, for mange trur nemlig det er omvendt 🙂

  9. Der sa du noe 🙂 Det kan hende, men jeg får også samme tørsten når jeg bruker det på toppen av grøt!

    1. Då so, da er det nok sukrinet!

  10. I verste fall ryker et knekkebrød med nugatti eller en lompe med syltetøy, cottage cheese og peanøttsmør hvis søtsuget blir for sterkt! Men en kopp te gjør også litt susen, eller å holde seg jevnt i aktivitet. Et fint innlegg med mange gode poeng og tips til å jobbe med søtsuget 🙂

    1. Det er absolutt innafor å spise – litt kvardagskos på sitt beste! Det er verre når man ikkje blir «tilfreds» med slike alternativer, men må ty til større mengder sjokolade for å bli fornøgd 🙂 Takk for det, Malene!