Forslag til en sunn dagsmeny i en hektisk kvardag!

Hei godtfolk!

Å spise jamnt og trutt gjennom dagen kan være en utfordring, spesielt om man har det hektisk. Fleire av dere har etterspurt forslag til dagsmeny for inspirasjon til eit sunt og næringsrikt kosthold gjennom heile dagen, og nettopp det har eg laga her! Tre ulike forslag til både frukost, mellommåltid, lunsj, middag og kveldsmat, som eg håper kan inspirere nettopp deg.

Mitt beste tips for eit stabilt blodsukker, humør og konsentrasjon gjennom heile dagen er å unngå for lang faste mellom måltider, og ikkje minst spise nok og riktig for at magen skal holde seg mett nokon timer. Å ha eit mellommåltid tilgjengelig om det plutselig skulle bli lang tid mellom to hovedmåltid kan være lurt, så man slipper å stå over kjelene ved middagstider med en mage som vrenger seg, og eit småsinna humør på grunn av mangel på mat.

Planlegging er atter en gang eit nøkkelord eg må dra fram, og det vil gjere kvardagen hakket lettare 🙂 Mitt forslag til dagsmeny i denne omgang er:

FRUKOST
Stå opp i god nok tid til å nyte en god start på dagen!

collage1


1) Lomper med deilig pålegg! HER finner du en av mine lompefavoritter.
2) Kjøleskapsgrøt du gjer klar kvelden før. Oppskrift finner du HER. Raskt, enkelt og sunt!
3) Heimelaga knekkebrød med pålegg er alltid en slager. Havreknekkebrød med maldonsalt finner du oppskrift på HER.

*

MELLOMÅLTID
Du trenger heller ikkje tenke så avansert på mellommåltid. Ta gjerne med en frukt og neve nøtter, eller en proteinrik yoghurt som mellommåltid!

collage5


1) Sprø mandelkjeks med havre og sesamfrø. Gode både med og uten pålegg, perfekt å ta med i veska. Oppskrift HER.
2) Er du heime, lag ei skål med møre, karamelliserte epler med litt yoghurt. Nam! Oppskrift HER.
3) Muslibar med nøtter er og supert mellommåltid. Oppskrift finner du HER.

*

MATPAKKEN
Mitt beste matpakketips er å alltid lage den klar kvelden i forveien. Matpakken holder seg fint ei natt i kjøleskapet! Tid er ingen unnskyldning.

collage2


1) Lompetoast er superdigg matpakkemat. Smaker like godt varmt som kaldt! Oppskrift HER.
2) Proteinrike matmuffins, oppskrift HER. Lag opp en stor porsjon og ha i frysaren, og ta opp etterkvart!
3) Omelettwraps som kan fylles med det pålegget du ønsker. Oppskrift finner du HER.

*

MIDDAG
Desse middagane er ferdige på ca. 30 minutter og passer perfekt i en hektisk kvardag.

collage3


1) Pølsegrateng med pasta og grønnsaker. En form med alt du trenger. Oppskrift HER.
2) «Alt-i-ovnen»- laksemiddag finner du oppskrift på HER. Lager seg sjølv mens du kan gjere andre ting!
3) Kyllingwok med enkel, krema woksaus. Wok er en rask, enkel og digg kvardagsmiddag! Oppskrift HER.
*

KVELDSMAT
En god svalutning på dagen er viktig! Er du kanskje søtsugen om kvelden, kan en litt søt (men likevell sunn og næringsrik) kveldsmat være midt i blinken.

collage4


1) Fyldig sjokoladekrem på 2 minutter. Perfekt sunn og god avslutning på dagen, oppskrift HER.
2) Fløyelsmjuk havregrøt uten «klumper» finner du oppskrift på HER. Grøt er godt på kvelden!
3) Mango smoothie med heimelaga musli. Frisk og god, oppskrift finner du HER.

*

Dag-til-dag variasjon vil alltid forekomme, og ingen dager er like for nokon av oss. Vi spiser ulikt og har ulike behov, nokon er blant anna bevisst på korleis protein, fett og karbohydrat fordeles gjennom dagen for å fungere optimalt, medan andre tenker ikkje så mykje over dette. Eit eksempel er frukosten: mange liker å starte med masse fett og protein, medan andre sverger til havregrøt. Det er fascinerande korleis vi fungerer på ulike måter 🙂

Kva synes dere om innlegget? Eg lager gjerne fleire lignande innlegg om dere liker det, altså 🙂

Korleis er en typisk dagsmeny for deg? Er du bevisst på korleis du fordeler protein, fett og karbohydrat gjennom dagen? Eg vil høre fra dere!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

34 kommentarer

  1. Hei!

    Tar gjerne imot sunne og lette ideer!
    Tusen takk!

    Vh Ann-Kristin

    1. Kjekt å lese, Ann-Kristin. Eg vil definitivt dele fleire slike innlegg 🙂

  2. Marianne

    Kjempebra innlegg, vil veldig gjerne se flere sånne!

    1. Så bra, Marianne 🙂 Fleire innlegg vil aboslutt komme!

  3. Likte innlegget kjempe godt 🙂 Fler slike!

    1. Supert! Det skal eg absolutt få til 🙂

  4. Aina Karlsen

    Supert innlegg med masse gode tips og inspirasjon super bonus med link til oppskriftene også! Takk for masse gode oppskrifter Linda, du er så flink!

    1. Tusen takk, Aina – kjekt med tilbakemelding 😀

  5. Siden jeg jobber turnus er planlegging alfa omega! Til frokost starter jeg gjerne med havregrøt eller kjøleskapsgrøt, omelett eller bananpannekaker til lunsj, noe brukbart til middag ( i dag blir det vegetargryte med diverse bønner) og f.eks noen brødskiver/lomper/knekkebrød til kvelds 🙂 Mest mulig hkenmellahettol en viss grad 🙂 Jeg likte denne typen innlegg, det er greit med litt inspirasjon!

    1. Høres ut som du har en sunn og variert meny der altså!
      Fleire innlegg vil komme – håper dei også kan inspirere 🙂

  6. heilt supert med et sånt innlegg! månge goe tips:-) eg planlegge nøye måltidene sånn at eg får i meg godt med frukt og grønt, proteiner og sunt fett! eg har brukt vanvittig månge av dine oppskrifter, det e så masse godt å velga mellom – TAKK 😀

    1. Det er en glede å inspirere når oppskriftene blir tatt så godt imot, Oda 🙂 Lurt å planlegge litt så man får i seg riktig og god næring til måltidene – og det er superhyggelig å lese at du bruker mange av mine oppskrifer 😀

  7. For et flott innlegg, Linda! 🙂 Jeg ønsker gjerne flere sånner!

    Jeg har de siste to årene fått ned nesten 30 kilo og jeg må bare skryte av deg, da jeg ofte bruker oppskriftene dine.

    Kunne du eventuelt skrevet et innlegg hvordan man kan spise billigere som student? Tips og triks i forhold til oppskriftene dine?

    1. Supert, Emilie!

      Så utrulig hyggelig å lese at eg har har inspirert deg med oppskrifter og at du har klart å gått ned så mange kilo. En stor klapp på skuldra til deg! Dette innlegget kan eg prøve å få til ja, supert tips 🙂 Merk deg at eg har laga en kategori under middager med «billige middager». Dette presiserer eg ikkje i innleggene, men samler dei fleste oppskrifter der!

  8. Cynthia

    Fantastik! Tusen takk 🙂

  9. Maria Nese Taxerås

    Tusen takk for utrolig mange ideer og tips til sunn og god mat. Har visst om bloggen din en stund, men har ikke satt meg godt inn i den før nå. Det er jo en fryd å lete gjennom oppskriftene dine. Så mye godt og så mye som frister å lage, at jeg sitter med en lang liste med oppskrifter jeg bare MÅ prøve.

    Hverdagsmiddager er noe av det beste å få tips til, så fortsett med det! I tillegg synest jeg det er veldig gøy å prøve sunne snacks. Dette fordi det er spennede å utforske nye smaker, og fordi det er godt å ha noe sunt på lur når godteriet roper fra skapet.

    Jeg er imponert over alle ulike oppskrifter du kommer på, og kommer til å anbefale bloggen din videre til alle jeg kjenner! Tusen takk for at du legger tid og krefter ned i en slik blogg!

    1. Takk for en superhyggelig tilbakemelding, Maria! Varmande ord som får meg til å dra på smilebåndet altså 🙂
      Håper eg kan fortsette å inspirere massevis framover. En god klem til deg <3

  10. Hei!
    Kan denne havregrøten spises til frokost hver dag om man ønsker å gå ned i vekt? Den er så farlig god at jeg lurer på om denne kan nytes med god samvittighet? 🙂

    1. Hei!

      Selfølgelig kan du gå ned i vekt av å spise denne havregrøten til frukost, men som du sikkert skjønner sjølv så handler vektnedgang om meir enn kva du spiser til eit måltid. Heilheten av kostholdet som gjelder 🙂

  11. Liker godt både denne typen innlegg og ukesmeny! Får gode tips til hvordan jeg selv kan legge opp min hverdag 🙂 så takk for inspirasjon!

    Har du noen bra tips til sunn mat/måltider med mye næring? Prøver å vedlikeholde vekten, men er ofte så mett ved slutten av dagen, i tillegg til lite matlyst, at jeg ikke klarer å nå kalorimålet

    Ps. de proteinrike matmuffinsene er en ny favoritt!

    1. Supert, Randi! Kjekt med tilbakemelding 🙂

      For å få inn mykje næring i måltidene/mellommåltider anbefaler eg deg å ete mest mulig næringstette matvarer som metter lite. På kvelden kan kanskje en smoothie være eit godt alternativ? I smoothien kan du tilsette cocosa eller MCT olje for å øke næringsinnholdet uten at det går ut over smak og konsistens. Ellers kan du spise mykje nøtter, frø og kjerner. Godt med smør på brødskiva, lage energibarer/kuler til mellommåltid eller kveldskos. Vil du ha fleire tips, send meg gjerne en mail på det, men dette kom eg vertfall på i farten 🙂

      Kjekt å lese at muffinsene er ny favoritt! Ha en fin fredag 🙂

      1. Tusen takk for tips! De skal jeg ta meg med. Kan være jeg sender en epost etterhvert, hehe 🙂

        Ønsker deg en god helg! 🙂

      2. Supert!
        Lykke til, Randi 🙂

  12. Gro-Anita

    JA TAKK! Veldig gjerne meir av slike innlegg! Utrolig motiverende og til hjelp!!

    1. Så kjekt å lese, Gro-Anita 😀

  13. Supert innlegg! Her var det mange gode tips Takk for en fin blogg med så mange fantastiske oppskrifter!

    1. Så hyggelig å lese, Kaia! Takk 🙂

  14. Stephanie

    Digger innlegget Linda! 🙂 Når jeg lager matplan og handleliste for neste uke starter jeg alltid med å sjekke bloggen din først 🙂 Lag gjerne flere slike innlegg 😀 Har du forresten noen tips til mellommåltider før trening som ikke fyller magen så veldig?

    1. Fantastisk, Stephanie! Virkelig kjekt du liker innlegget 🙂
      Kommer litt an på kva du meiner med «fylle magen»? Tipsene i dette innlegget er jo absolutt noko eg sjølv kunne spist før trening. Ellers går det ofte i frukt, yoghurt eller cottage cheese, kanskje toppa med litt bær. En proteinbar, lompe med enkelt pålegg funker også godt for meg! Kanskje det var noken tips å ta med seg? 🙂

  15. Kristin

    Kjempefint innlegg!
    Etter mange år der mat-fokus har handlet om kalorier først og fremst, har jeg kommet til at jeg faktisk trenger mat med god næring som gir meg overskudd og energi, mer enn lite kalorier. Jeg trenger fortsatt å gå ned i vekt, likevel er det viktigere med næringsstoffer jeg trenger. Jeg har fokusert så mye på kalorier, og dermed oversett kunnskap om næringsstoffer, så jeg er veldig interessert i å lære mer om dette. Etter noen år med utmattelse, trenger jeg å bygge opp kroppen på flere måter, og jeg tenker at kosthold er veldig viktig. Veldig glad for å ha blitt tipset om bloggen din, det virker som om du har en sunn balanse på ting som treffer meg bra. Takk! 🙂

    1. Åh, for en hyggelig kommentar å lese Kristin!
      Fantastisk at du har endra synet ditt på kosthold og kalorier, og fokuserer på næring som gir overskudd og energi. Sunnhet, livsstil og vektnedgang handler om så mykje meir enn kalorier! Eg har sjølv vært der og det var ikkje så enkelt å komme seg ut av, men no ser eg tilbake på det som en erfaring eg ikkje ville vært foruten.

      Håper eg kan inspirere deg masse framover, håper å høre meir fra deg 🙂 Klem!

  16. Takk for slike tips, har begynt å se gjennom ukesmenyene dine mer og mer for middagstips og inspirasjon. Etter at babyen har begynt med fast føde trenger jeg mer tips til enkle og raske middager! Og veldig fint med melkefrie alternativer så lille også kan spise 🙂
    Lurte på om du kunne lage en liten oversikt over de forskjellige «youghertproduktene» og hvordan en kan bytte de ut med hverandre, hvor de kan brukes. Som Kesam, crème fraiche, rømme osv? Er ikke alltid jeg har det som står i oppskriftene så fint å vite hva en kan variere ned 🙂

    1. Hei Jane!
      Så hyggelig å lese at du finner inspirasjon her 🙂 Og ekstra kjekt å lese at oppskriftene er tilpassa den lille også!

      Å lage en oversikt over bruk av meieriprodukter var en god idê. Supert tips altså, dette kan eg prøve å få til om ikkje så alt for lenge 🙂