Forslag til en sunn og enkel dagsmeny til en person!

Heisann!

Forrige gang eg delte forslag til dagsmeny var fokuset sunn dagsmeny i en hektisk kvardag. Innlegget blei tatt veldig godt imot og det har vært stor etterspørsel etter fleire, og det er veldig kjekt! Idag har eg retta fokuset meir til en person, perfekt om man bur aleine eller av andre grunner spiser dagens måltider aleine gjennom dagen. Måltidene passer like godt om du er ung, student, middelaldrande, voksen eller eldre 🙂

Eg har, som sist, laga tre ulike forslag til både frukost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat. Håper forslaget mitt kan inspirere deg:

FRUKOST
Ha alltid tid til frukost! Her er mine tre forslag:


1) Havregrøt! Lag gjerne en spennande vri; sjokoladegrøt. Oppskrift finner du HER.
2) Proteinrike havrerundstykker som passer med både salt og søtt pålegg. Lag kvelden før! Oppskrift HER.
3) Yoghurt/cottage cheese blandinger. Topp med ulik frukt, bær, nøtter og lignande. Denne skåla er med gresk yoghirt, fersk mango, hempfrø, valnøtter og gojibær. Les gjerne meir HER.

*

LUNSJ
Lag klar matpakken kvelden i forveien, og du trenger berre å ta den med deg på morgonen.


1) Lompewraps med massevis av grønnsaker. Varier pålegget og lag gjerne forskjellige i samme matboks!
2) Eggemuffins som kan lages på ulike måter. Kan gjerne spises til frukost også!
3) Søtpotet polarbrød med godt pålegg. Desse er perfekt å ha i fryseren og tine opp etterkvart.

Alle oppskriftne finner du HER i innlegget mitt «15 sunne, enkle tips til lunsj og matpakker«.

*

MELLOMMÅLTID
En yoghurt og frukt, nøtter og frukt, en proteinbar eller lignande er også gode alternativer å ha med seg som mellommåltid. Vil du lage sjølv har eg tre forslag til deg:


1) En liten smoothie kan fint nytes som mellommåltid om man er heime. Denne piña colada smoothien får du oppskrift på HER.
2) Havrekjeks med gulrot som kan tas med i en liten boks og snackse som mellommåltid. Oppskrift HER.
3) Energibar med peanøtt og sjokolade HER. Perfekt å ha med i veska!

*

MIDDAG
Ingen problem å lage middag til en person:


1) Krema karbonadedeig HER. Lag gjerne dobbel porsjon og ha middag i to dager!
2) Lompepizza er en super middag man kan lage aleine. Knallgodt med pepperoni! Oppskrift HER.
3) Squashgetti carbonara med kylling HER. Nam!

*

KVELDSMAT
Noko for einkvar smak, min favoritt er førstnevnte:


1) Proteinrike havrepannekaker er en god avslutning på dagen. Min favorittoppskrift finner du HER.
2) Pannestekt musli på 1-2-3 HER. Nyt til ei skål yoghurt og frukt!
3) Omelett er og en god avslutning på dagen. Lag gjerne DENNE med salami. Tips: lag dobbel porsjon og ha til frukost eller lunsj neste dag 🙂

*

Som eg skreiv sist: dag-til-dag variasjon vil alltid forekomme, og ingen dager er like for nokon av oss. Vi spiser ulikt og har ulike behov, nokon er blant anna bevisst på korleis protein, fett og karbohydrat fordeles gjennom dagen for å fungere optimalt, medan andre tenker ikkje så mykje over dette. Vi fungerer ulikt og tilpasser måltidene slik det fungerer for oss sjølv 🙂

Eg bur jo aleine når eg er Oslo og lager mykje mat på egenhånd, og dette kunne vært en typisk matdag for meg. Eg veit mange av dere lesere er i samme situasjon, så da lurer eg på: korleis ser en typisk matdag ut for DEG?

Ellers håper eg dere liker innlegget og har fått litt inspirasjon 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

10 kommentarer

  1. Kristin

    Der var det mange gode forslag:-). Min typiske dag
    Frokost: Proteinpannekaker av egg, havregryn, cottage cheese og banan og kanskje litt kanel. Melk ved siden av.
    Lunch: Ofte havreproteinbrødet ditt med egg, spekeskinke eller lignende. Akkurat i dag har jeg med et stykke av din søtpotetpai med skinke, fetaost og grønnsaker og salat ved siden av. 1 yoghurt og en liten sjokoladekule til «dessert».
    Mellommåltid: blanding av cottage cheese og fyldig yoghurt med pasjon med 1 banan og noen mandler over.
    Middag: Lakselasagne med salat
    Kveldskos: Cappuccino, frukt, cashewnøtter og kanskje litt mørk sjokolade

    1. Her var det og mykje godt, Kristin! Høres ut som du har en sunn og variert meny gjennom dagen 🙂
      Middagsrester er jo heilt gull i matboksen, det pleier eg ofte å ha sjølv! Det er rart med det, men eg føler middagen nesten smaker bedre dagen etterpå, og gjerne kald 😉

      God torsdagskveld til deg!

  2. Tusen takk for et supert innlegg! Her var det mye som fristet 🙂
    Jeg bor i kollektiv, men spiser de aller fleste måltid alene. Jeg er opptatt av at de fleste måltidene skal være relativt raske å lage, ikke koste for mye og ikke minst – være sunne og næringsrike 🙂

    En vanlig dag kan se slik ut for meg:
    Frokost: Havregrøt med kanel og 1 kuttet eple eller Rugsprø med egg eller makrell i tomat
    Lunsj: Proteinrike havrerundstykker med Norvegia og grønt, eller kremet tunfisksalat
    Middag: Laks med søtpotetmos og granateple eller kremet tunfisksalat med egg og evt fullkornspasta
    Kveldsmat: Omelett, vaniljekesam med valnøtter og blåbær, eller Havrelapper.

    Til mellommåltid, som jeg ofte har med på skolen, spiser jeg gjerne valnøtter, blåbær og banan eller en proteinpudding 🙂 Også sørger jeg for å få i meg nok vann.

    Tusen takk for inspirasjonen du gir!

    1. Høres ut som en sunn og næringsrik matdag med raske og billige måltider 🙂 Viktig punkt du har med her som eg absolutt burde skrevet: nok vatn gjennom dagen! Ikkje eit problem hos meg, men veldig mange drikker for lite…

      Veldig kjekt å høre fra deg, Elise. Det er en glede å inspirere, håper eg kan fortsette med det <3

  3. Stephanie

    Digger innlegget Linda! Fortsett gjerne med de❤️

    1. Så koselig å lese, Stephanie 🙂 <3

  4. Samme frokost, lunsj, kveldsmat og mellommåltider hver dag, kun middagen som varierer. Det rare er at jeg absolutt ikke blir lei!
    Frokost: Havregrøt med banan, vaniljeproteinpulver, rosiner, kardemomme, kanel og peanøttsmør.
    Mellommåltid 1: Yoghurt
    Lunsj: 4 knekkebrød med 3 egg
    Mellommåltid 2: Rødt eple
    Mellommåltid 3: 2 Rundstykker med leverpostei
    Middag: Varierier 🙂 (men som regel speltlompizza, laks m/ poteter og brokkoli, fiskekaker med couscous og gulrot el.)
    Kveldsmat: Kesam blandet med havregryn og saft.

    1. Er det sant? Flott du har funne eit kosthold som du virkelig trives med da 😀 Høres ut om en god dagsmeny, og så lenge middagen varieres så får man jo også grei variasjon i kosten 🙂

  5. Veldig fint innlegg Linda, og ikke minst : VELDIG inspirerende blogg!

    På en vanlig dag spiser jeg følgende:
    Frokost- Havregrøt + Smoothie av gulrot, ingefær, sitron og grønnkål (av og til med litt fun saft i for enda bedre smak)
    Mellom 1- Banan
    Lunsj- gulrot, salat, egg, agurk, skinke, cottage cheese og paprika blandet sammen til en god salat
    Mellom 2- Skyr/Proteinpudding + eple og evt. nøtter om en hard treningsøkt er i vente
    Mellom 3- Smoothie (samme som frokost)
    Middag- Varierende, men gode slagere er: laks i form med soyasaus og ingefær + søtpotet + mye grønt, kylling i pitabrød + mye grønt, speltlompepizza med cottage cheese som ost og hjemmelagde fiskekaker med rotpuré.
    Kvelds- Havregrøt

    Stå på videre med all matlagingen og publisering av oppskrifter, så får jeg kanskje enda flere middagsslagere!!

    1. Tusen takk for koselige ord, Frida! Det setter eg veldig stor pris på <3

      Det er ingen tvil om at du har eg sprek og god dagsmeny vertfall! Variert mat og mykje grønt – det er bra 😀
      Håper eg kan fortsette å inspirere deg! Ha en superfin søndagskveld 🙂