Kjøleskapsgrøt med havre og chiafrø

Hei godtfolk!

Sola skinner fra blå himmel og temperaturen stiger i takt med humøret. Så deilig! Eg er faktisk på vei heim en tur, eg hører rykter om fantastiske skiforhold i fjella og det er meldt knallvær, så den muligheten kan eg ikkje la gå fra meg 😉 Eg som trudde topptursesongen var over for i år… der tok eg jammen feil!

Når det våres og blir varmere frister det å bytte ut den varme havregrøten med kald kjøleskapsgrøt (eller over-natten-havregrøt / overnight oats). Kjøleskapsgrøt lager seg sjølv over natta i kjøleskapt, du rører kun sammen ingrediensene og setter blandinga kaldt i minst 6 timer. Sunn og enkel frukost på 1-2-3!

Eg har mange varianter av kjøleskapsgrøt i arkivet, men denne oppskrifta er litt ny. Eg har nemlig laga den med både havre og chiafrø, og ikkje kun en av delene. Chiafrø er små, svarte og super næringsrike frø som sveller i væske, og gjer kjøleskapsgrøten meir næringsrik og mettande. Grøten kan du fint lage uten chiafrø også visst du ikkje har det 🙂

Kjøleskapsgrøt med havre og chiafrø, grunnoppskrift 1 porsjon
1,5 dl melk
100 g gresk yoghurt (eller anna yoghurt)
1 dl havregryn (bruk 1,5 dl havregryn om du ikkje har chiafrø)
1 toppa ss chiafrø
1 ss søtning*

Slik gjer du:
Rør sammen ingrediensene og sett kaldt i kjøleskap. På morningen, eller minst 6 timer seinare rører du lett i grøten og topper med det du ønsker. Frukt og bær, nøtter eller nøttesmør er det eg liker best å toppe kjøleskapsgrøten med 🙂

* bruk den søtningen du liker. Eg brukte 1/2 ss sukrin+, men bruk gjerne 1 ss sukrin gold, honning eller det du liker best. Bruker du en søt yoghurt er det ikkje sikkert du trenger ekstra søtning.

Tips og alternativer!
Dette er altså grunnoppskrift på kjøleskapsgrøt med eller uten chiafrø. Du kan enkelt smakstilsette og variere grøten ved å tilsete friske eller frosne bær, kanel, kardemomme eller ekte vaniljepulver, bruke ulike typer melk, yoghurt eller cottage cheese, kakaopulver, proteinpulver, kokosmasse eller lignande. Prøv deg fram og finn din favoritt 🙂

Så kan sjølvsagt toppingen varieres. Grøten trenger aldri å være lik fra gang til gang!

Mine sukkerfri, skivede og brente mandler er en stor favoritt og er perfekt å toppe kjøleskapsgrøt med. Den raske og enkle oppskrifta finner du HER.

Her ser du nokev av mine tidligere varianter av kjøleskapsgrøt:

Prøv du også, til frukost, lunsj eller kveldsmat 🙂

Har du kanskje en favorittkombinasjon? Del gjerne!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

22 kommentarer

  1. Camilla

    Min favoritt er med kefir, chia og havregryn! Om morgenen topper jeg med bær varmet i kokosolje og masse kanel. Namnam, elsker konsisensen!

    1. Mmm! Eg har tenkt lenge på å lage kjøleskapsgrøt med heimelaga kefir, men kefiren forsvinner før eg får muligheten, haha. Men det skal eg definitivt prøve snart 😀

  2. Havregrøt med chiafrø er digg! Jeg bruker en kombo av det, havregryn, mager kesam og proteinpulver til kjøleskapsgrøt! Skikkelig nam, bare en ss chia som du bruker gir stor endring i konsistens på en god måte 🙂 Lagde en porsjon med muslien din i går, her i huset må det omtrent lages ukentlig! Jeg fikk et nytt proteinpulver denne uka med smaken av blåbæryoghurt, det luktet og smakte utrolig godt, grøten min så ut som om det var ekte blåbæryoghurt oppi 🙂

    1. Meiner du da havregrøt eller kjøleskapsgrøt? 😀
      Proteinpulver med smak av blåbæryoghurt har eg aldri hørt om, men det hørtes faktisk skikkelig godt ut! Sikkert digg å lage proteinbarer av det også. Kva merke er dette? 🙂

      1. Malene

        Kjøleskapsgrøt! Det er fra bodylab, jeg vurderer å legge inn en ny bestilling senere, de hadde snlling til senere med flere ulike smaker proteinpulver!

      2. Spennande! Takk for svar, Malene 😀

  3. Dette er den beste kjøleskapsgrøten jeg har laget til nå! Takk for knallgod oppskrift 🙂

    1. Så hyggelig Kaia! Kjekt den falt i smak hos deg 😀

  4. Kanon god oppskrift. 🙂 Kan grøten stå i kjøleskapet i ca 36 timer? Eller blir det for lenge?

    1. Neida, det går nok heilt fint 🙂

  5. Hei Linda. Jeg lurer på om det vil være mulig å lage kjøleskapsgrøt uten yoghurt, med kefir og melk?

    1. Hei! Jaja, det går heilt fint 🙂 Kan bruke det ein likerog har tilgjengelig.

  6. Hei. Lurte bare på om du topper grøten med chiafrø, eller om du rører den inn sammen med resten av ingrediensene?

    1. Hei! Chiafrøa rører eg inn sammen med resten av ingrediensane 🙂

      1. OK. Et spørsmål til: Skal de bløtlegges først?

      2. Nei, det er berre å gjere akkurat som det står: røre sammen alle ingrediensane. Chiafrøa sveller jo når grauten skal stå over natta 🙂

  7. Hei. Kan jeg varme kjøleskapsgrøten i mikrobølgeovn eller i kasserolle ?

    1. Då er halve poenget vekke. Ville ikkje varma denne, då ville eg heller laga tradisjonell havregraut 😉

  8. Kjære Linda,

    Kan du prøve å lage en chia- og havregrynsgrøt som kan minne om «Kaldgrøt» fra Kaffebrenneriet? Jeg har prøvd flere ganger nå uten å få det heeelt til. Vet at det er chiafrø, glutenfrie havregryn, kokosmelk, bringebær og lime. Har du noen tips til hvilken rekkefølge dette skal skje i? Skal jeg koke havregryn i kokosmelk eller?

    Ha en fin søndag videre!

    1. Hei Ida! Eg har ikkje smakte denne grauten, så det er litt vanskelig for meg å komme med tips… Men kaldgrøt er jo i utgangspunktet ikkje kokt, det er jo havregryn som skal svelle i væska over natta 🙂 Så det gjelder vell å mikse og trikse litt med ulike kombinasjoner! Bland havregryn og chiafrø med kokosmelk, smakstilsett med bringebær og lime!

  9. Hei! Den er superduperdigg og min nye lunsjfavoritt! Lagde en ganske stor porsjon og på dag 3 er det fortsatt masse igjen. Spørsmålet er da hvor lenge det holder seg? Til det lukter vondt? Har brukt havremelk og kokos yoghurt.

    Mvh Maren 🙂

    1. Hei! Så digg å ha en stor porsjon i kjøleskapet 😀 Den holder seg nok fint nokre dager til. Berre å bruke sansane 🙂