Lompetoast – perfekt til frukost, matpakken eller turmat!

Gooood fredag!

Gjett kven som har sommarferie? For en fantastisk herlig følelse å være i mål med 2/3 år av utdanninga! Skal det neste året gå like fort som i år, så er eg ferdigutdanna før eg veit ordet av det altså!

Eg har landa litt etter eksamen og har lyst å dele eit supert turmattips med dere. Når eg er på turer, sykkelturer, skiturer eller lignande der eg må ha med meg matpakke underveis, er nemlig lompetoast nesten alltid å finne i matboksen min. Det veit eg mange av dere har fått med seg, da eg ofte deler bilde på instastory under @lindastuhaug. Lompetoast er noko av det beste eg kan ete på tur! Det gir meg stabil energi, inneholder både protein, karbohydrat og fett, eg veit magen min tåler det, det holder seg godt timesvis i matpakken, metter bra…

Lompetoast lager eg ikkje berre som turmat, men og til frukost, lunsj, enkel middag eller kveldsmat. Den er like god kald som varm, og nettopp derfor synes eg den er perfekt som turmat 🙂 Eg lager ofte lompetoasten i vaffeljern, men den kan like gjerne lages på steikepanna også. Da slipper du å grise til vaffeljernet ditt!

Lompetoast, juster mengdene etter deg og dine behov
lomper
grønn pesto
skinke, spekeskinke, fårepølse eller lignande
skiva eller revet ost
litt krydder

Slik gjer du: 
Smør halve lompa med grønn pesto, legg på skinke, ost og til slutt litt krydder. Klapp sammen og steik på middels varme i ei tørr steikepanne til lompa er gyllen og sprø.

Avkjøl gjerne litt på rist, så lompene holder seg sprø. Server med litt friske grønnsaker 🙂

Skal du ha dei med i matpakken anbefaler eg å avkjøle dei heilt på rist og pakke inn i bakepapir før du legger dei i matboksen.

Tips!
Selfølgelig kan du bruke det pålegget du liker, men dette er og forblir min absolutte favoritt 🙂 Grønn pesto setter prikken over i-en, men kan erstattes med kremost, ketshup eller lignande etter smak og behag.

Smaker og godt til frukost på hyttetur i marka:

Vi tok med oss lomper, pesto, skinke og revet ost på eit glass og lagde oss lompetoast som 17.mai frukost i år, når vi tok ei utradisjonell feiring langt til skogs 🙂 Perfekt start på dagen ♥

Lag lompetoast til frukost i helga eller ta med på søndagsturen som niste – eg tippe det vil falle i smak hos heile familien 😀 Riktig god helg alle sammen!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

8 kommentarer

  1. Hei!
    Jeg har begynt min nye livsstil, mye som deg, for flere måneder siden. Jeg trives godt med det, og savner ikke så mye av verken hvetemel eller sukker, jeg ser heller frem til å lage nye ting. Men… snart går det mot sommer og vi skal på en 4-ukers båttur, hvor jeg verken har kjøleskap, lagringsplass eller kjøkkenutstyret som hjemme. Matbutikkene vi handler i er små og har ofte litt mindre utvalg av de tingene jeg spiser. Har du noen tips/gode ideer om hvordan jeg kan holde meg til et sunt kosthold med litt enklere grep?? Målet er å holde vekten og ikke skeie ut hele turen, men litt skal jeg kose meg;))

    1. Hei!
      Uansett kva butikker du er på har dei nok eit utvalg av frukt og grønnsaker, diverse kjøttprodukt, tørrvarer som man kan fylle opp med 🙂 Dessuten finnes det mange sunne alternativ som ikkje trenger å ta stor plass eller kreve kjøleskap. Lomper, knekkebrød, diverse grovbrød, ulike grønnsaker som paprika, tomat, agurk, pålegg som makrell i tomat, fiskepålegg, kokte egg også vidare 🙂 No veit eg ingenting om kjøkkenmuligheter for middagslaging, men du har vertfall litt frukost- og lunsjtips her 😀

  2. Du er ei vakker dame!

    1. Takk for det 🙂

  3. Ok, dette var helt magisk å spise etter 17 km joggetur i fjellet!! Skal definitivt lages igjen. Tusen takk for gode oppskrifter!

    1. Det trur eg på! Då hadde vell det meste smakt magisk, hehe 😀 kjekt du likte oppskrifta <3

  4. Charlotte

    Hvor mange toast tenker du per person? Synes det er vanskelig å vite hvor mye jeg kan spise…

    1. Nei, det kan eg ikkje svare på i kommentarfeltet her 😉 Eg veit ingenting om deg og ditt behov. Eg ete alt fra to til fem 😉