Sukkerfri yoghurtis med mango og lime

God tirsdag!

Det er ingen sommardag på Vestlandet idag, men sommaren kjem forhåpentligvis før eller sida, og da er det på sin plass med litt sommaroppskrifter i arkivet 🙂 Sukkerfri yoghurtis lager eg året rundt, men det smaker ekstra godt når det er varmt i været.

Yoghurtisen lager du på eit par minutter, den kan varieres etter smak og kva man tåler, den er uten tilsatt sukker, proteinrik og veldig god! Eg har delt lignande oppskrifter med dere før, men denne vrien er litt ny:



Du trenger, 1 porsjon


150 g mango (fryst i biter)*
130 g naturell yoghurt (eventuelt anna yohurt eller kokoskrem)
2 ss sukrinmelis (smak til)*
saft fra 1/4 lime*

Slik gjer du:
Ha alle ingrediensene i en bolle og kjør med stavmikser til en klumpfri yoghurtis. Server straks med den toppingen du ønsker, eg har brukt blåbær, gojibær og valnøtter. Ulike typer frukt, bær og nøtter er nydelig som topping på yoghurtisen 🙂

Tips!
Bytt gjerne mango med frosne bringebær, skogsbær eller andre typer frukt/bær for variasjon. Eg er veldig glad i ulike kombinasjoner med bær, som norske bringebær og jordbær.

Du kan bruke anna søtning enn sukrinmelis, men eg anbefaler en pulverisert eller flytande variant. Honning kan fint brukes.

Limesaft kan du sjølvsagt sløyfe, eller bruke sitronsaft for syre.

Eg pleier å lage yoghurtisen som kos eller mellommåltid, men skal eg ha den som eit måltid dobler eg oppskrifta og topper den med ekstra masse digg 🙂 Nesten som en smoothieskål!


Oppskrifta har noken av dere kanskje allerede sett? Det var nemlig mitt bidrag i Juni- utgaven av Shape Up der eg er fast spaltist♥

Apropos Shape up, er det noken av dere lesere som skal på Shape Up Weekend til helga? Eg skal vere med nemlig! På lørdag skal eg ha workshop i å lage sunt snop og gleder meg veldig til det 🙂

Eg var med for to år sida og veit at det blir ei veldig kjekk helg full av trening, god mat, godt selskap og 500 andre jenter med samme interessene. Det blir stas!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

12 kommentarer

  1. Hei Linda!

    Dette er helt utenfor blogginnlegget, men jeg har lurt på det en liten stund. Jeg ser at du og en del andre treningsprofiler velger speltlomper fremfor den vanlige potetlompa, er det noen spesiell grunn til det? 🙂

    1. Eg velger ikkje speltlomper framfor potetlomper? Det er mange år sida eg gjorde 😉
      Det er minimal forskjell på spelt og vanlige lomper, eg velger alltid buer og den som er ferskast 🙂

      1. Åå, da er det bare meg som har sitti med inntrykket av at «alle» gjorde det. Takk for svar, Linda!

      2. Skulle berre mangle 🙂

  2. Nydelig is! Den smaker så godt! Eg lurte på om du kan lage ein innlegg om middag/lunsj som går an å fryse ned? Eg blir student til hausten og vil gjerne ha litt mat i frysen som går an å ta opp i travle tider!

    Sofie

    1. Hei!

      Ja, det står faktisk på lista mi allerede over innlegg eg skal skrive 🙂 Prøver å få det til iløpet av sommaren!
      Kjekt isen falt i smak, Sofie! Ha en fin torsdag 🙂

  3. Elisabeth

    Angrer på at jeg ikke skal på shape up weekend!! 🙁
    Men denne oppskriften skal jeg lage i morgen etter kveldsvakt 😀 super kveldskos jeg kan glede meg til

    1. Det er kanskje (?) fortsatt mulig å melde seg på 😀
      Deilig kveldskos det her! God vakt, Elisabeth 🙂

  4. Hei Linda! Eg likte denne oppskrifta, den står på lista over sunne dessertar som skal prøvast no når sommaren er over oss. Særlig fint at den er så enkel og samtidig lett å tilpassa til ulike mathensyn som f eks melkeintoleranse. Alle bør kunne ete ia om sommaren:-)
    Helsing Åse

    1. Så hyggelig tilbakemelding å få, Åse! Denne er jo superrask og veldig enkel å slenge sammen iløpet av sommaren 🙂 Håper eg kan inspirere med fleire oppskrifter!

  5. Kristin

    Hvilken type stavmikser har du som klarer frossen mango? Tror jeg må investere i en bedre stavmikser enn den jeg har for denne har jeg lyst til å lage 🙂

    1. Eg bruker electrolux 🙂