Korleis klare å legge fra seg kaloritellinga?

… er eit spørsmål som eg har fått veldig ofte opp gjennom åra. Etter eg delte innlegget «Det er heilt forbanna uaktuelt» HER – så er det veldig mange som har sendt meg personlige meldinger og mail angåande dette. Korleis klarte du å legge fra deg kaloritellinga? Kva er dine beste tips for å komme seg ut av denne onde sirkelen? 

Det er veldig tydelig at det er mange som har havna i fella med kaloritelling – uten at ein ønsker det. Merk at det er en stor forskjell på å faktisk ville ha kontroll over kalorier, enn at kaloriene har kontroll over deg.

Å ha personelige erfaringer med dette tenker eg egentlig både er positivt og negativt. Slik er det med det meste innen kosthold, trening, helse og livsstil. Det er rett og slett fordi vi alle er så innimari forskjellige. Ingen av oss er like. Ingen har den samme bakgrunnen, den samme historia, det samme løpet, den samme diagnosen, dei samme symptoma, den samme måten å reagere på. Det einaste som er likt med dei personane som eg retter dette innlegget mot, er at ein har overlatt kontrollen til eit moment utanfrå som ein virkelig ønsker å få tilbake sjølv, men likevell ikkje heilt klarer å få til. For det er vanskelig. Og det er ikkje gjort over natta.

Foto: Jon Marius Nilsson

Nokon av spørsmåla eg stilte meg var;

– Blir eg lykkelig av å telle kalorier?
For eg vil jo vere lykkelig. Eg vil ha det bra med kropp og sinn. Eg vil vere glad, ha overskudd, energi og kjenne at lykken faktisk er ekte og reell. 

– Får eg matglede av å telle kalorier?
For matglede er jo en stor del av meg. Eg har alltid vore matglad, og vil alltid vere det innerst inne. 

– Er kaloritelling noko eg kan holde på med for resten av livet? 
For eg vil jo finne en sunn og balansert livsstil som eg kan leve med. Det var jo det som var målet mitt når eg la om livsstilen min. Kortvarige løsninger fungerer ikkje i lengden, det har eg jo erfart.

– Blir dei rundt meg glade av at eg teller kalorier?
For eg vil jo ikkje vere til bry. Eg vil jo ikkje komme i middagsselskap med egen matboks. Eg har jo alltid elska å få maten servert av andre.

Er kaloritelling nøkkelen til suksess?
For i mitt tilfelle er jo suksess å ha klart å legge om livsstilen min, lykkast med det, og klare å holde på det. Ikkje la det gå andre vegen.

Når eg las gjennom spørsmåla ein gang til, så var det korte svaret på alle spørsmåla NEI. Eg blir ikkje lykkelig, eg får ikkje matglede, å finrekne kalorier fungerer ikkje som en livslang livvstil, det går ut over dei rundt meg, det er absolutt ingen vei til suksess for min del.

Eg tenkte gjennom desse spørsmåla fleire ganger, skreiv ned nokre tanker, og tok fram igjen notatane mine når det blei vanskelig. Kanskje det er verdt å tenke gjennom spørsmåla for deg også? Reflektere og gå litt inn i deg sjølv? Eg seier ikkje at dette er fasiten på å klare å legge fra seg kaloritellinga, men det kan vere ein hjelpar på vegen.

Foto: Jon Marius Nilsson

Ta små steg av gangen og tving deg sjølv ut av komfortsona. La middagen bli servert, reis ut å et eit måltid på restaurant, legg vekk kjøkkenvekta, kjøp nye matvarer du ikkje har prøvd før. For min del var det ein sammensetning av veldig mange ulike faktorer som hjalp meg ut av den onde sirkelen, og overnevnte er kun ein av dei. Slik vil det vere for deg også. Det kan ta kort tid, det kan ta lang tid. Det kan vere enkelt, det kan vere vanskelig. Det kan gå bedre enn du forventa, det kan gå verre enn du forventa.

Til sjuande og sist er du sjef over di helse, din livsstil, ditt liv – hugs det. Du kjem ingen vei uten at du spiller på lag med deg sjølv♥

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

12 kommentarer

  1. Spot on!! Er selv midt i denne sirkelen og har bedt om hjelp til å komme ut,for dette styrer dessverre min hverdag. Alt handler om telling og hvordan ikke overskride «dagsbudsjettet». Prøver å finne en god balanse med å prøve slippe taket,men er for tiden i full panikk over å ha fått feil tall på badevekta.. Glad du tør belyse temaet,for det er skamfullt å slite med dette. I allefall for meg,for det er så synlig i sosiale settinger hvor mat ALLTID er inkludert. Det vises så godt når du er DEN som ALDRI forsyner deg.. Fortsett å belys og del ærfaringene dine,de er gode å lese for meg!! -elsker oppskriftene dine,og vil takke for at du tør sette ord på mye som kan være vanskelig. Ha ei fin helg!!

    1. Tusen takk for en veldig fin kommentar, Kristin <3 Eg forstår veldig godt situasjonen din og det er veldig vanskelig å stå midt oppi det. Men du har virkelig tatt det første og største steget med å innsjå at det er blitt eit problem for deg og din kvardag. Eg heier på deg! Stor klem 🙂 <3

  2. Flott innlegg 😀

  3. Bra skrevet og veldig viktig! Tusen takk! Små skritt og gå utenfor komfortsonen er vanskelig og tøft, men er verdt det.

    1. Takk, Marie! Ja, det er det så absolutt <3

  4. For et utrolig bra innlegg. Du er så vanvittig skjønn Linda, og et veldig bra forbilde! <3

    1. Tusen takk, Elisabeth <3

  5. Hei Linda! Dette innlegget samt det om at du ikke f#%* kommer til å sette kalorier på oppskriftene dine, er de viktigste innleggene du har skrevet på bloggen din! Da jeg var midt i 40-årene gikk jeg på en kalori-telle-smell da jeg var ferdig med et Grethe Rhode kurs. Kom fort tilbake til normalen, men det å miste kontrollen er farlig. Dess yngre man er, dess farligere er det. Jeg blir såååååå glad når en som deg går ut med slike viktige budskap. Så får heller noen forlate bloggen din pga manglende kaloriregnskap. Viktige budskap du kommer med, og du gjør det også på en flott og fornuftig måte! God lørdagskveld og klem fra Birgitte

    1. Tusen takk for hyggelig kommentar, Birgitte 🙂 Det er nok heilt sant at jo yngre, jo farligare – men samtidig kan det vere like farlig å miste fokuset og kontrollen når man er hakket eldre også. Glad for å lese at du kom deg fort tilbake til normalen! Klem tilbake <3

  6. Bra du tar opp dette, da jeg tror hele den kalori-telle greia kan bli litt for mye for de fleste.

    Jeg tenker at det enkleste er å sette seg litt inn i hvilke ingredienser/matvarer som har mye kalorier, og hvilke som har lite, og så la de med lite kalorier bli en viktigere del av kostholdet ditt.

    1. Mat/ingredienser med mykje kalorier er like viktig som mat/ingredienser med mindre kalorier – for å ta fettrike matvarer som eit eksempel 🙂